خبرگزاری کار ایران

وزیر نفت عنوان کرد:

کاهش ۱.۶ میلیارد بشکه‌ای عرضه نفت جهان پس از توافق اوپک‌پلاس در آوریل ۲۰۲۰

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۵۲۹۳

وزیر نفت گفت: توافق اعضای اوپک و غیراوپک در آوریل امسال (۲۰۲۰) سبب کاهش ۱۶۰۰ میلیون بشکه‌ای عرضه نفت در جهان شد و با هدف حفظ ثبات نسبی به‌وجود آمده در بازار، اعضای اوپک‌پلاس مذاکره و تصمیم‌گیری خواهند کرد.

به گزارش ایلنا از وزارت نفت، بیژن زنگنه عصر امروز (پنجشنبه، ۱۳ آذرماه) پیش از آغاز رسمی دوازدهمین نشست وزیران نفت و انرژی عضو و غیرعضو اوپک، عنوان کرد: در صدوهشتادمین نشست اوپک که سه‌شنبه شب (۱۱ آذرماه) برگزار شد، درباره تمدید توافق کاهش تولید به اجماع رسیدیم، اما این جلسه به‌عنوان تنفس و به‌منظور مذاکره با اعضای اوپک‌پلاس تعطیل شد و امیدواریم در نشست امروز اوپک‌پلاس، مذاکرات به نتیجه برسد و نهایی شود.

وی گفت: اصل بر این است که به‌منظور حفظ ثبات نسبی بازار، میزان کاهش تولید بیشتر از مقدار ۵.۷ میلیون بشکه‌ای باشد که بر اساس توافق اوپک‌پلاس در آوریل ۲۰۲۰ قرار شده بود از ابتدای ۲۰۲۱ در دستور کار اعضا قرار گیرد.

زنگنه با اشاره به تأثیرگذاری کرونا بر رشد اقتصادی جهان، ادامه داد: اگرچه تحلیل‌ها حاکی از آن است که رشد اقتصادی که به دنبال شیوع کرونا به منفی ۴ درصد رسید، در سال ۲۰۲۱ به مثبت ۴ درصد افزایش یابد، اما اینها همه برآوردهاست و باید دید در واقعیت رشد اقتصادی جهان چه مسیری را طی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه اصرار اوپک بر آن است که کاهش تولید به‌ویژه در ماه‌های ابتدایی ۲۰۲۱ بیش از میزان توافق‌شده از قبل باشد، گفت: اگرچه بحث جبران از سوی برخی اعضا که مطابق برنامه تولید خود را کاهش ندادند مطرح است، اما به هر حال باید این نکته را نیز مدنظر داشت که از آوریل ۲۰۲۰ تاکنون و به واسطه تصمیم اوپک‌پلاس، ۱۶۰۰ میلیون بشکه نفت کمتری در جهان عرضه شده است.

زنگنه افزود: اگر امشب به نتیجه نرسیم، مذاکرات باز هم ادامه می‌یابد؛ کار جهان را باید بر مبنای مذاکره و حوصله پیش برد.

بر اساس این گزارش، یکصدوهشتادمین نشست اوپک ۱۱ آذرماه برگزار و در پایان، هرگونه تصمیم‌گیری درباره نحوه تمدید توافق کاهش تولید نفت به جلسه با اعضای غیراوپک موکول شد؛ جلسه‌ای که دقایقی پیش به‌صورت ویدئوکنفرانس آغاز به کار کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز