خبرگزاری کار ایران

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با ایلنا:

تصمیم مجلس تاثیر منفی بر بازار سرمایه دارد/ قبل از هر تصمیمی منافع ملی لحاظ شود/ افزایش ریسک سرمایه‌گذاری با ناهماهنگی مجلس و دولت

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۴۶۶۳

یک کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: موضوع مهم ناهماهنگی بین مجلس و دولت است که ریسک سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهد. می‌بینیم که سخنگوی دولت پس از این تصمیم مجلس اظهاراتی داشته که حکایت از عدم هماهنگی مجلس و دولت را بیان می‌کند که اثر این موضوع بیشتر از تصمیمی است که مجلس گرفته است.

فردین آقابزرگی در گفت‌وگو با ایلنا،  درباره اثرگذاری تصویب مجلس مبنی بر بازنگری پروتکل‌های الحاقی و موافقت نمایندگان با اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت که باعث ریزش شاخص بورس شده اظهار داشت: در فضای کسب و کار اقتصادی مسلما ابعاد اقتصادی و سیاسی اثرگذار بوده و در کشورهایی مانند ایران بنا به دلایلی این تصمیمات اثر بیشتری می‌گذارند.

وی با بیان اینکه این گونه از تصمیمات جزو متغیرهای اقتصادی اثرگذار در کشور است ادامه داد: همواره شاهد اثرگذاری این گونه تصمیمات هستیم بنابراین بعد از ترور آقای فخری‌زاده انتظار می‌رفت که ایران هم واکنشی نشان دهد که تبعات آن را در بازارها ببینیم.

آقابزرگی افزود: همانطور که کاهش تنش‌ها با به روی کار آمدن بایدن بر روی بازار سرمایه و ارز اثرگذار بود متقابلا انتظار می‌رود که این تصمیمات هم اثرات معکوس بر روی بازارها داشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: برآوردهای کارشناسی و ارزیابی‌های تکنیکال نشان می‌دهد که دامنه نوسان نرخ ارز بین 23 تا 27 هزار تومان برای هر دلار است و این یک محدوده منطقی برای قیمت دلار با توجه به شرایط حال حاضر محسوب می‌شود بنابراین نباید انتظار داشته باشیم که بازار همواره رشد داشته باشد و بدون نوسان صعود شاخص را ببینیم.

وی تاکید کرد: حتی اگر بازنگری در پروتکل‌های الحاقی به تایید شورای نگهبان برسد این گونه تصمیمات موضوع دور از انتظاری در کشور ما نیست چراکه پذیرفته‌ایم ساختار اقتصاد ایران چه در عرصه بین الملل و چه در داخل با این تنش‌ها تنیده شده که ناخودآگاه به اقتصاد کشور تحمیل می‌شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تصمیم مجلس در این شرایط اقتصادی دشوار چه تبعاتی برای بازار سرمایه که دوران ریزش طولانی را پشت سر گذاشته خواهد داشت گفت: یکی از مهمترین درخواست فعالان اقتصادی این است که هر مرجعی قبل از تصمیم‌گیری و اجرای آن در راستای درک منافع ملی تمام جوانب را در نظر بگیرند و پیش بینی کند تبعات این تصمیم تا چه اندازه در سایر بخش‌ها قابل سرایت است.

وی با بیان اینکه بازار سرمایه حساس‌ترین بازاری است که به سرعت نسبت به تصمیمات واکنش نشان می‌دهد اظهار داشت: موضوع مهم ناهماهنگی بین مجلس و دولت است که ریسک سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهد. می‌بینیم که سخنگوی دولت پس از این تصمیم مجلس اظهاراتی داشته که حکایت از عدم هماهنگی مجلس و دولت را بیان می‌کند که اثر این موضوع بیشتر از تصمیمی است که مجلس گرفته است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بسیاری‌ها انتظار این واکنش از مجلس را داشتند اما موضوع ناهماهنگی بین مجلس و دولت است دولت یا باید مجلس را همراهی می‌کرد یا اینکه مخالف آن صحبت نمی‌کرد این اختلاف نظر بین مجلس و دولت اثرات این گونه تصمیمات را تشدید می‌کند و ریسک را برای افراد بالا می‌برد.

آقابزرگی با تاکید بر اینکه به طور قطع آثار این تصمیم مجلس کوتاه‌مدت و گذرا است اظهار داشت: همان طور که اثرات کاهش تنش‌ها با به روی کار آمدن بایدن کوتاه‌مدت بود این تصمیم مجلس هم آثار بلندمدتی در بورس نخواهد داشت.

وی ادامه داد: طی سه دهه گذشته ساختار اقتصادی ایران با این تنش‌ها و ناملایمت‌ها عجین شده است بنابراین این تصمیمات به جز شوک گذرا تبعات عمقی نخواهد داشت اما متاسفانه روند نشان می‌دهد که این ناملایمت‌ها مرتبا در حال تشدید است.

وی افزود: بازنگری در پروتکل‌های الحاقی و یا افزایش ظریفت‌ تحقیقات هسته‌ای نشان از آن دارد که این تنش‌ها ادامه‌دار خواهد بود بنابراین انتظار کاهش ریسک آنی دور از واقعیت است و معتقدم تحلیل درستی از شرایط حال حاضر نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز