خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد:

اختصاص بنزین به کد ملی؛ تکرار یک طرح پوپولیستی

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۴۲۹۹

یک کارشناس حوزه انرژی گفت: اکنون همه می‌دانیم که تخصیص یارانه نقدی اشتباه بود اما کسی هم جرات تغییر در آن را ندارد، بنابراین با تزریق یک یارانه جدید به جامعه کار را پیچیده‌تر نکنیم.

مرتضی بهروزی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، طرح‌های اخیر مجلس مبنی بر تخصیص یارانه به هر کد ملی به جای خودرو را پوپولیستی و عوام‌فریبانه خواند و اظهار داشت: بنزین بعنوان شاخصی در اقتصاد است و تخصیص آن به شیوه‌ای که نمایندگان مطرح می‌کنند در اقتصاد ایران جواب نمی‌دهد، زیرا هرگونه تغییر و اصلاح روی این فراورده روی تورم اثر می‌گذارد.

وی تاکید کرد: وظیفه دولت تقسیم و توزیع پول بین مردم نیست، با اجرای این روش و توزیع بنزین همان اتفاقی که در زمان دولت احمدی‌نژاد با توزیع یارانه 45 هزار تومانی رخ داد، تکرار می‌شود. اگر به فرض هم قرار است به هر فرد 0.7 لیتر بنزین تعلق یابد ابتدا باید زیرساخت لازم فراهم شود، فردی که خودرو ندارد با این بنزین چه می‌کند چگونه می‌خواهد آن را بفروشد.

این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه هیچ منطقی پشت توزیع یارانه بنزین به این شکل وجود ندارد، تصریح کرد: باید از اقشار آسیب‌پذیر و از کارافتاده حمایت شود، اما نه اینکه به صورت مستقیم و علی‌السویه پول بدهیم. باید زیرساخت جذب سرمایه داخلی و خارجی برای ایجاد اشتغال فراهم کنیم. باید شرایطی فراهم شود که با ایجاد درآمد و افزایش GDP همه افراد جامعه سود ببرند. اینکه به همه افراد جامعه مبلغی را نقدا پرداخت کنیم چه منفعتی جز ایجاد تورم بیشتر دارد؟

وی یادآور شد: اکنون همه می‌دانیم که تخصیص یارانه نقدی اشتباه بود اما کسی هم جرات تغییر در آن را ندارد، بنابراین با تزریق یک یارانه جدید به جامعه کار را پیچیده‌تر نکنیم. 

بهروزی‌فر گفت: زمان دولت اصلاحات، خاتمی عنوان کرده بود که باید ثروت زیرزمینی را تبدیل به ثروت‌های روزمینی کنیم. برای این کار باید زیرساخت فراهم شود نه اینکه پول‌های حاصل از صادرات نفت را خرج روزمره کنیم. درآمد باید تبدیل به سرمایه زاینده منطقی مثل ایجاد کارخانه شود تا شغل ایجاد کرده باشیم و مجبور نشویم نقدینگی به جامعه تزریق کنیم، این روال هم به نفع ما و هم نسل آینده است.

وی تاکید کرد: اساس تاسیس صندوق توسعه ملی نیز این بوده که از محل ذخایر آن وام برای تولید داده شود و بازگشت پول دوباره صرف بخش دیگری از زیرساخت‌ها شود اگر این‌گونه عمل کنیم ده سال آینده‌مان بهتر از امروز است.

این کارشناس حوزه انرژی خاطرنشان کرد: توزیع یارانه بین مردم مسکن‌های موقتی است که تبعات آن در آینده خطرناک‌تر می‌شود چراکه تجار همواره از تورم منفعت کرده و زیان آن نیز باز هم متوجه افراد دهک‌های پایین خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز