خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از وضعیت تعطیلی صنف شیرینی‌فروشان و قنادان؛

قنادان، گرفتار در تلخی گرانی مواد اولیه و تعطیلات اجباری

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۱۳۱۹

گرانی مواد اولیه و تعطیلات اجباری لطمه زیادی به فعالیت صنف قنادان، شیرینی‌فروشان و خشکبار وارد کرده است.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، همزمان با گسترش ویروس کرونا بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا، گروهی از مشاغل از شنبه اول آذر به مدت دو هفته اجازه فعالیت ندارند یکی از این مشاغل فعالان صنف قنادان، شیرینی‌فروشان، خشکبار و آبمیوه‌فروشان است. اما اعضای این صنف معتقدند که از آنجایی که شغل آنها از ابتدا به گونه‌ای بوده که محصولات‌شان بیرون‌بر بوده می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند و از ستاد مبارزه با کرونا انتظار دارند تا این محدودیت‌ها را برای آنها رفع کنند.
 

قنادان، گرفتار در تلخی گرانی مواد اولیه و تعطیلات اجباری

رضا نویدی که تحصیلات مرتبط با شیرینی و شکلات دارد و نائب ‌رییس اتحادیه قنادان و شیرینی‌فروشان شهرری است در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: من حدود 20 سال است که در این شغل فعال هستم و هیچ مشکل خاصی نداشتیم اما در این چهار سال مشکلات زیادی را تحمل می‌کنیم و اجناس و مواد اولیه ماه به ماه و روزانه گران می‌شود. مثلا قیمت آرد مورد نیاز شیرینی‌پزی‌ها از سال 96 تا امروز شش مرتبه گران شده است.

وی ادامه داد: در ابتدای سال 99 قیمت آرد 60 هزار تومان بود امروز 210 هزار تومان می‌خریم و شکر از کیلویی 1800 تومان به کیلویی 10 هزار تومان رسیده است محصولات لبنی و خامه نیز افزایش پیدا کرده است و هر کیلو شیرینی‌تر 45 هزار تومان هزینه تولید دارد در حالی که به ما اعلام ‌شده باید با همان قیمت بفروشیم.

وی ادامه داد: دولت هیچ کمکی به صنف ما نکرده و حتی بار اضافه نیز بر ما تحمیل کرده است و در بحث بیمه و مالیات تخفیفی به ما داده نشده است و ضمن آنکه اعلام شده حتما باید صندوق‌دار داشته باشیم و حقوق جداگانه به آنها بدهیم.

قنادان، گرفتار در تلخی گرانی مواد اولیه و تعطیلات اجباری

جعفر مصلحی یکی از قنادان که حدود 50 سال در این شغل فعال است با اشاره به مشکلات صنف قنادان گفت:‌ از عید پارسال تا امروز به دلیل گسترش کرونا درآمد خوبی نداریم و به رغم رعایت پروتکل‌ها به ما اعلام شد که باید تعطیل کنیم.

وی ادامه داد: شغل قنادی به شکلی است که در مرحله تولید سالن‌های بزرگ طراحی شده است و کارگران با فاصله زیاد از همدیگر کار می‌کنند ضمن آنکه در طول سال دائم ماسک دارند و با دستکش کار می‌کنند و این شغل حتی قبل از کرونا نیز پروتکل‌های بهداشتی را به شدت رعایت می‌کرده است.

وی با اشاره به اینکه بازرسان سلامت هر هفته از کارگاههای  قنادی و فروشگاه‌های شیرینی‌فروشی بازدید می‌کنند گفت:‌ این صنف از معدود صنف‌هایی است که برای سلامت کارکنانش هزینه می‌کند و اگر فردی مشکلی داشته باشد باید آن مشکل را رفع کند و حتی قبل از استخدام باید آ‌زمایش‌های پزشکی مرتبط را انجام دهند.

وی ادامه داد: صنوف دیگر همچون سالن‌های پذیرایی ساندویچی و چلوکبابی کالای خود را به صورت بیرون‌بر ارائه می‌کنند و همچنان نیز فعال هستند، چرا باید صنف شیرینی ‌فروشی که به صورت کلی و از قبل از کرونا محصولاتش را بیرون‌بر ارائه می‌کرد امروز تعطیل بشود.

وی ادامه داد: مشکل دیگر صنف قنادان تهیه مواد اولیه است ما تا سال گذشته به راحتی مواد اولیه خود همچون روغن را تهیه می‌کردیم اما امسال و در ماه‌های اخیر به سختی می‌توانیم مواد اولیه را تهیه کنیم. روغنی که قبلا  112 هزار تومان بود امروز 400 هزار تومان شده است.

قنادان، گرفتار در تلخی گرانی مواد اولیه و تعطیلات اجباری

احمد رنجبر که حدود 35 سال است به شغل قنادی و شیرینی‌فروشی مشغول است به خبرنگار ایلنا گفت:‌  قیمت مواد اولیه حدود 150 درصد گران شده و قیمت محصول نهایی شیرینی فروشی‌ها ‌نیز 20 درصد افزایش پیدا کرده است اما دیگر نمی‌توان قیمت محصولات را بیشتر از این افزایش داد زیرا توان خرید مردم پایین است و هم اکنون نیز مردم قدرت خرید شیرینی ندارند.

وی با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه گفت: جعبه‌ای که در آن شیرینی و کیک باید بسته بندی شود افزایش پیدا کرده قبلا کیلویی 15 هزار تومان اما امروز به کیلویی 32 هزار تومان افزایش پیدا کرده است در حالی که جعبه یکی از ابتدایی‌ترین نیازهای شیرینی‌فروشی است.

قنادان، گرفتار در تلخی گرانی مواد اولیه و تعطیلات اجباری

سیدمیکائیل مجیدی که بیش از 20 سال است به عنوان کارگر در شغل شیرینی‌ فروشی مشغول به کار است به خبرنگار ایلنا گفت: کارگران این صنف مشکلات زیادی دارند هر چند کارفرمایان تلاش می‌کنند با وجود بیکاری و تعطیلی کارگران خود را حفظ کنند من به عنوان یک کارگر با بیش از 20 سال سابقه ماهی 4 میلیون و 200 هزار تومان  درآمد دارم که حدود سه میلیون تومان آن را کرایه خانه می‌دهم و با پول باقیمانده باید هزینه خود و دو فرزندم را نیز تامین کنم.

وی ادامه داد: هیچ گونه وامی به ما پرداخت نمی‌شود و در بحث مسکن نیز هیچ کمکی به ما نمی‌شود.

قنادان، گرفتار در تلخی گرانی مواد اولیه و تعطیلات اجباری

ابوالفضل سیف‌اللهی که حدود 20 سال است به عنوان خشکبار و آجیل فروش فعال است بااشاره به اینکه امروز خشکبار و آجیل نقش مهمی در سلامت افراد جامعه دارد افزود: این تصور که بین مردم وجوددارد نباید به خاطر گسترش کرونا آجیل و خشکبار تهیه کنند اشتباه است زیرا اکثر فروشندگان این حرفه پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند و تمامی ظروفی که در آن انواع آجیل وجود دارد ضدعفونی می‌شود و همچنین نمی‌توان آجیل و خشکبار را در مدت زمان زیادی در یک جا نگهداشت زیرا فاسد می‌شود.

وی ادامه داد: در دو سال گذشته فشار زیادی بر روی فروشندگان آمده و افزایش ماده خام و اولیه و همچنین عدم ثبات در قیمت‌ها در کنار افزایش مالیات و بیمه باعث شده تا فروشندگا ن این حرفه نه تنها سود نکنند بلکه متضرر نیز شدند.

وی با اشاره به اینکه گسترش ویروس کرونا نیز مزید بر علت شده است گفت: درست است تحریم  بر اقتصاد اثر گذاشته اما محصولات صنف ما بیشتر تولید داخل است و شاید فقط حدود پنج درصد محصولات خارجی باشد و یا اینکه حدود پنج درصد مواد اولیه ما را محصولات خارجی تامین کنند.

وی ادامه داد: چرا باید شکلاتی که در داخل تولید می‌شود در طول یک سال سه برابر گران شود و مثلا از 40 هزار تومان به بیش از 120 هزار تومان برسد و همین مساله باعث شده توان خرید مردم کاهش پیدا کند و میزان سود و فروش ما نیز کاهش چشمگیری داشته است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز