خبرگزاری کار ایران

فریال مستوفی در گفت‌وگو با ایلنا:

دور کشور دیوار نکشیم/ مشکلات اقتصاد کلان مربوط به مدیریت داخلی است/ برجام رشد اقتصادی را مثبت کرد

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۱۲۴۴

رییس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: اگر ما بتوانیم با جامعه بین‌الملل ارتباط برقرار کنیم و تحریم‌ها برداشته شود به طور حتم روی اقتصاد ما تأثیر مثبت خواهد گذاشت‌. نمی‌شود دور خودمان دیوار بکشیم و هیچ ارتباطی با اقتصاد جهان نداشته باشیم.

فریال مستوفی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد کشور اظهار داشت: در وضعیت فعلی  تحریم‌ها حتما بر اقتصاد کشور موثر بوده‌اند اما کل مشکلات ما مربوط به تحریم‌ها نیستند بلکه بخش عمده آن مربوط به مشکلات داخلی هستند. با این حال تحریم‌ها مبادلات بانکی، واردات و صادرات ما را تحت تأثیر قرار داده و با مشکل مواجه کرده‌اند.

وی ادامه داد: درآمد اصلی کشور ما از طریق فروش نفت بود که به دلیل تحریم‌ها درآمد حاصل از آن به شدت کاهش داشته است. در سال‌های گذشته درآمد نفتی کشور به حدود ۱۰۰ میلیارد دلار می‌رسید اما سال گذشته این رقم حدود ۱۰ میلیارد دلار بود.

وی افزود: بنابراین تحریم‌ها تاثیر بسزایی در اقتصاد ما داشتند اما همه مشکل نبودند و مدیریت اقتصادی اثر بیشتری در مشکلات داشته‌‌اند‌. برای مثال در بخش اقتصاد کلان بیشتر مشکلات ما مربوط به مدیریت داخلی است.

رئیس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در مورد لزوم مذاکرات گفت: اگر ما بتوانیم با جامعه بین‌الملل ارتباط برقرار کنیم و تحریم‌ها برداشته شود به طور حتم روی اقتصاد ما تأثیر مثبت خواهد گذاشت‌. نمی‌شود دور خودمان دیوار بکشیم و هیچ ارتباطی با اقتصاد جهان نداشته باشیم. برای مثال در سال ۲۰۱۶ وقتی برجام به نتیجه رسید و منعقد شد با وجود اینکه برداشته شدن تحریم‌ها به درازا نکشید و با روی کار آمدن آقای ترامپ دوباره تحریم‌ها بازگشت، رشد اقتصادی ما که پیش از برجام منفی ۵ درصد بود پس از منعقد شدن آن مثبت شد و دوباره با خروج آقای ترامپ از این معاهده، بار دیگر رشد اقتصادی کشور منفی شد.

وی خاطرنشان کرد: در مورد تورم نیز همین طور است قبل از برجام کشور با تورم حدود ۲۶ یا ۲۷ درصدی مواجه بود در دوره‌ای که برجام منعقد شد تورم افت کرد و دوباره بعد از خروج آمریکا ما تورم بالای ۴۰ درصد را تجربه کردیم. تورم به این معنا است که ارزش پول کشور و همین‌طور ثروت افراد کمتر می‌شود و این مشکلات بسیاری را به دنبال دارد.

مستوفی با اشاره به تاثیر تحریم‌ها بر افزایش قیمت ارز تصریح کرد: به خاطر وجود تحریم‌ها کشور با کمبود ارز مواجه و باعث شد که قیمت ارز تا این حد افزایش یابد. متاسفانه از سویی هم به منابع ارزی کشورمان دسترسی نداریم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز