خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد:

گرانی مرغ، پاسخ بازار به هشدارهای که شنیده نشد/ قیمت کنجاله سویا ۵ برابر قیمت مصوب/ تفاوت قیمت، انگیزه مرغداران برای فروش نهاده‌ها در بازار سیاه را افزایش داد

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۰۷۹۵

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران با تاکید بر اینکه تولیدات محصولات دامی با چالش جدی با محوریت تامین به موقع نهاده‌های‌ دامی تولید خوراک‌ دام روبه‌رو شده است، افزود: ماه‌هاست درباره شرایط پیش آمده به سیاستگذاران اقتصادی هشدار داده‌ایم اما، گوش شنوایی برای شنیدن آن نبود.

مجید موافق قدیری در گفت وگو با ایلنا با اشاره به شرایط آشفته بازار غیر رسمی نهاده‌های دامی، اظهار کرد: متاسفانه مسئولان، تولیدکنندگان را متهم به سیاه‌نمایی و تخریب بخش دولتی می‌کنند درحالی که شواهد روشن و آشکاری در بازار وجود دارد که صحت حرف‌های بخش خصوصی را تائید می‌کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر پرورش دهندگان و تولیدکنندگان خوراک دام کمتر از ۵۰ درصد از نهاده‌های دامی را به قیمت مصوب دریافت می‌کنند و آنها مجبور به خرید مابقی نیاز خود از بازار غیررسمی و یا جایگزین کردن آن با نهاده‌های دیگر هستند.

به گفته موافق قدیری؛ هم اکنون هر کیلوگرم کنجاله سویا در بازار غیررسمی ۵ برابر قیمت مصوب دولتی به فروش می‌رسد که هزینه تمام شده تولید مرغ و تخم مرغ و سایر محصولات پروتیینی را به شکل چشمگیری افزایش داده است.

وی قیمت مصوب هر کیلوگرم کنجاله سویا را ۳ هزار و ۲۲۰ تومان و قیمت آن در بازار آزاد را حدود ۱۶ هزار تومان عنوان کرد.

موافق قدیری یادآور شد: کشور ما از توامندترین کشورهای تولیدکننده محصولات دامی است اما، به دلیل سیاست‌های غلط هر روز سهم این محصولات در سفره مردم کم رنگ‌تر می‌شود.

وی تصمیمات جزیره‌ای را بلای جان تولید در بخش دام و طیور کشور دانست و افزود: تصمیمات سلیقه‌ای موجب شده توسعه پایدار بخش دامپروری کشور به سختی ممکن شود و حتی در برنامه‌ریزی‌های اولیه با مشکل روبه‌رو شویم.

به اعتقاد موافق قدیری سامانه بازارگاه که قرار بود شرایط تامین عرضه نهاده‌های دامی را تسهیل کند نیز خود تبدیل به مشکل جدید در بخش شده است.

وی تاکید کرد: کارخانه‌های خوراک دام که مهمترین حلقه اصلی زنجیره تولید محصولات پروتیینی به شمار می‌روند، هنوز در سامانه بازارگاه شناسایی و مورد بهره‌برداری قرار نگرفته‌اند.

موافق قدیری در پاسخ به این پرسش که برخی خبرها حاکی از کاهش واردات نهاده‌های دامی به کشور برای تامین نیاز تولیدات دامی است، گفت: ارزش مجموع واردات نهاده‌های دامی در هفت ماهه سالجاری دو میلیارد و ۳۷۷ میلیون و ۵۰۲ هزار و ۶۵۵ دلار است که در مقایسه با ارزش دو میلیارد و ۹۰۳ میلیون و ۹۹۰ هزار دلاری واردات نهاده‌های دامی در دوره مشابه سال گذشته کاهش ۱۸ درصدی را نشان می‌دهد،‌ ضمن اینکه در هفت ماهه سال جاری ۸ میلیون و ۵۲۹ هزار و ۵۵۸ تن نهاده های دامی وارد کشور شده است که در مقایسه با واردات ۹ میلیون و ۵۲۰ هزار و ۷۹۰ تنی نهاده های دامی در دوره مشابه سال گذشته کاهش وزنی ۱۰ درصدی را نشان می دهد.

عضو هییت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: در ۷ ماه امسال به نسبت مدت مشابه از نظر وزنی نیز میزان واردات ذرت ۲۰ درصد رشد، میزان واردات کنجاله سویا ۴۴ درصد کاهش و میزان واردات جو‌دامی ۴۰ درصد کاهش داشته است. 

موافق قدیری درباره شایعات مبنی بر احتمال فروش نهاده‌های دولتی توسط برخی از مرغداران در بازار غیررسمی، گفت: با توجه به تفاوت قیمت نهاد‌های دولتی با بازار آزاد و افزایش هزینه تمام شده تولید، این انگیزه وجود دارد که برخی مرغداران وسوسه شده و نهاده‌های دریافتی را در بازار آزاد به فروش برسانند.

این فعال اقتصادی افزود: وقتی که سود تولید مرغ تنها ۱۴ تا ۱۵ درصد قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار باشد، طبیعی است که این عطش در مرغداران ایجاد شود که نهاده‌ دریافتی را بدون صرف دوره پرورش مرغ روانه بازار غیررسمی کنند، ضمن اینکه تفاوت قیمت نهاده‌های دولتی با بازار غیررسمی هم رقم قابل توجه‌ای است.

موافق قدیری راهکار جلوگیری از اینگونه تخلفات را عرضه نهاده‌های دامی به میزان نیاز بازار با قیمت مناسب دانست تا عطش بازار گرفته شود و زمینه برای تشکیل بازار سیاه فراهم نشود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز