خبرگزاری کار ایران

یک فعال اقتصادی در اصفهان :

برای ادامه صادرات حفظ پروتکل‌های بین المللی لازم است

asdasd
کد خبر : ۹۰۲۹۹۳

یک فعال اقتصادی و صادرکننده نمونه اصفهانی گفت: اگر بخواهیم در وضعیت شیوع بیماری کرونا به صادرات خود ادامه دهیم، باید پروتکلهای بین المللی را در این زمینه لحاظ کنیم و با ادبیات آن آشنایی داشته باشیم.

به گزارش ایلنا از اصفهان، حمیدرضا مومنی اظهار کرد: در حال حاضر بیماری کرونا تاثیرات منفی در نقل و انتقال محصولات بین کشورها داشته و هم اکنون بسیاری از این کشورها برای تهیه محصولات مورد نیاز و مایحتاج مردم خود، از تولیدات داخلی استفاده می کنند و راه واردات را بسته اند.

عضو اتاق بازرگانی اصفهان بیان کرد: بخاطر بیماری کرونا در سطح دنیا دچار یک تغییرات تجاری از نظر جا به جایی و نقل و انتقالات خواهیم بود که موجب راکد شدن بسیاری از فعالیت های اقتصادی می شود اما کشورها در وهله اول به نجات انسان ها و نیازهای اولیه آنها فکر می کنند و نیازهای ثانویه در اولویت های بعدی مسئولان این کشورها قرار دارد.

وی تاکید کرد: هرچند کشورها در وهله نخست از تولیدکنندگان خود حمایت می کنند اما اگر طبق چارچوب های بین المللی و پروتکلهای سلامت و با صداقت رفتاری اقدام به برنامه ریزی برای صادرات کنیم می توانیم به تعاملات خود ادامه داده و مجدد به بازارهای صادراتی دست پیدا کنیم.

نگرانی برای افزایش قیمت محصولات

عضو اتاق بازرگانی اصفهان درباره جهش تولید نیز گفت: تحقق نامگذاری امسال نیازمند این است که زیرساخت های منطقی آن را تامین کنیم و امنیت فکری برای فعالان اقتصادی به وجود آوریم. وی افزود: متاسفانه نوسانات مختلف در سالهای گذشته باعث شده تا فعالان اقتصادی توانایی برنامه ریزی درست و مدون نداشته باشند و به طور معمول در چالش های مختلف از پس مشکلات برآمده اند اما بعضی از این فعالان نتوانسته اند ادامه دهند و نتیجه آن تعطیلی واحدهای تولیدی، خدماتی، بازرگانی و اشکال مختلف تولید بوده است.

مومنی ادامه داد: متاسفانه بخاطر اشکالاتی در زمینه مدیریت و نبود برنامه مناسب و تخریب زیرساخت ها در سالهای اخیر، شاهد این بوده ایم که واحدهای تولیدی مختلف دچار معضلات شدند.

وی تاکید کرد که روابط بین مسئولان باید بر اساس ضابطه و نه رابطه باشد در غیر این صورت مباحث مختلف اقتصادی طبق ضابطه شکل نمی گیرد چراکه برای مثال در بحث واردات، متاسفانه اقداماتی صورت گرفت که به تولید داخلی ضربه هایی وارد شد.  

این فعال اقتصادی افزود: برای مثال می توان به اختصاص ارز 4200 تومانی اشاره کرد که به دلیل تامین نکردن تمهیدات و زیرساختهای لازم، این اختصاص وارد مسیر دیگری شد که اثرات آن هم اکنون در بازار به صورت افزایش قیمت در محصولات نمایان شده و در سطوح مختلف تاثیرگذار خواهد بود. وی تصریح کرد: افزایش قیمت در مواد اولیه، ماشین آلات، خدمات و در نهایت محصول نهایی که در سبد خانوار قرار می گیرد، نشان می دهد که در فرایند تولید یعنی ارتباط بین مواد اولیه و محصول نهایی تعادل و نظمی وجود نداشته است.

مومنی تاکید کرد: نیازهای اولیه ما محصولاتی است که بیشتر آنها وارداتی بوده و به دلیل نبود واردات در وضعیت کرونایی، این نگرانی وجود دارد که با وجود اینکه نیازها در کشورمان افزایش نیافته اما شاهد افزایش قیمت بیشتری در محصولات باشیم.

وی ادامه داد: افزایش قیمت در مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز تولید مانع بزرگی بر سر راه صادرات است چراکه افزایش قیمت ها، افزایش هزینه تولید محصول نهایی را نیز به همراه دارد و چون در بازارهای جهانی قیمت های مشخصی تنظیم می شود، افزایش قیمت داخلی مانعی است تا نتوانیم سهمی در این بازارها داشته باشیم.

این فعال اقتصادی از دیگر مشکلات صادرات را هزینه های نقل و انتقالات به دلیل تحریم ها و نبود پشتوانه لازم برای حمایت از صادرکنندگان عنوان کرد.

وی با اشاره به تاثیر بیماری کرونا بر اقتصاد کشورمان گفت: شیوع این بیماری هرچند اثرات منفی بر کل اقتصاد دنیا داشت اما باعث شد ما در کشورمان بیشتر از قبل پی به وجود مشکلاتمان ببریم تا بتوانیم به این وضعیت سمت و سویی دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز