خبرگزاری کار ایران

ایلنا از اصفهان گزارش می دهد؛

پرآب شدن کویر"تل شیطان" پس از ۵۰ سال/ ایجاد دریاچه طبیعی در دل کویر

asdasd
کد خبر : ۹۰۲۹۴۷

بارندگی‌های اخیر سبب شده تا در کویر زواره دریاچه‌ای به طول ۲۰ و عرض ۵ کیلومتر با ارتفاع آب ۱۵ تا ۳۰ سانتیمتری به وجود آید و صحنه هایی زیبا و فوق‌العاده از قدرت خداوند را به نمایش بگذارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی اردستان در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، در ان باره اظهار کرد: در قسمت شمال و شمال شرق و در محدوده روستاهای کریم آباد و امیر آباد، کویری به نام "تل‌شیطان" وجود دارد که بر اثر بارش‌های خوب اخیر دریاچه ای در آن تشکیل شده است.

مهدی مشهدی با بیان اینکه علت نامگذاری این کویر چندان مشخص و دقیق نیست، افزود: گفته می‌شود به واسطه باتلاق هایی که در این کویر وجود دارد و از دور دست هاله ای از سراب در آن دیده می‌شود که حالت وسوسه های شیطانی را به وجود می آورد، به همین جهت قدیمی های محل از آن به عنوان "تل‌شیطان" یاد می‌کنند.

وی تصریح کرد: کویر تل شیطان با طول حدود ۵۷ کیلومتر در ۲۳ کیلومتر عرض و در محدوده بخش زواره استان اصفهان قرار دارد.

مشهدی علت پیدایش این دریاچه را بارندگی های چند روز اخیر دانست و خاطرنشان کرد: بارندگی هایی که از کوه های خارو، یخ و بخار جاری شده این دریاچه طبیعی را شکل داده است.

حاج رضا عامری سالمند ۷۲ ساله درباره تشکیل این دریاچه گفت: ایجاد چنین دریاچه ای در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است. من فقط از دوران کودکی‌ام چنین حجم زیاد آب را به یاد می آورم، زیرا در آن زمان بارندگی زیاد بود.

یکی دیگر از اهالی شهر زواره با تایید این مطلب اضافه کرد: کویر "دق‌سرخ" زواره ۱۳۱۱ کیلومتر مربع وسعت دارد. این کویر در حاشیه کویر مرکزی ایران و در فاصله بیست کیلومتری شهر زواره قرار دارد و حالا پر از آب شده است.

بارندگی های اخیر سبب شده تا در کویر زواره دریاچه ای به طول ۲۰ و عرض ۵ کیلومتر با ارتفاع آب ۱۵ تا ۳۰ سانتیمتری به وجود آید و صحنه هایی زیبا و فوق‌العاده از قدرت خداوند را به نمایش بگذارد.

گزارش از: علیرضا صفاری فر

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز