خبرگزاری کار ایران

مسعود حمیدی در گفت و گو با ایلنا:

شایسته‌سالاری حلقه مفقوده 8 سال دولت گذشته/جوان‌گرایی راه رفع مشکل اشتغال

asdasd
کد خبر : ۳۵۰۰۶۳

کاندیدای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: امروز که برجام به فرجام رسیده باید چشم انداز توسعه کشور را محقق کنیم؛ برای این کار نیازمند تخصص هستیم، بنابر این دانشگاه‌ها باید به صورت گسترده به سمت تربیت نیرو و آموزش حرکت کنند.

مسعود حمیدی به عنوان کاندیدای قشر فرهنگیان در ائتلاف اصلاح طلبان و حامیان دولت شناخته می شود. در کارنامه او معاون آموزشی مدارس‌راهنمایی و معاون آموزشی دبیرستان هراتی، مدرس دوره‌های آموزشی نیروی انسانی آموزش و پرورش و معاون پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش ناحیه 2 را در کارنامه خود دارد.

این کاندیدای مجلس شورای اسلامی عضو کمیته حقوق انجمن اسلامی معلمان ایران بوده و مقالاتی با عناوین مدیریت واحد شهری و اصناف و برنامه ریزی شهری و توسعه پایدار را در کارنامه خود دارد.

مسعود حمیدی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در اصفهان، اظهار کرد: رویکرد جامعه تغییر پذیری و اصلاحات است و جامعه انسانی همواره پویا بوده و مردمان آن همواره به دنبال تغییر هستند؛ چرا که پویایی و تغییر باعث می‌شود جوامع از حالت دینامیک و ایستایی خارج و رو به توسعه و پیشرفت حرکت کند.

وی افزود: من یک فرهنگی هستم، بنابر این اولویت اول من دفاع از حقوق فرهنگیان و فرهیختگان، اساتید دانشگاه و اهل علم و فرهنگ و دانش است. جامعه فرهنگی، جامعه عظیمی است که از سه ضلع دانش آموزان، معلمان و اولیای دانش آموزان تشکیل شده که همگی مطالباتی دارند. به ویژه در زمینه برخی تحولات جدید در سیستم آموزشی کشور مثل اجرای سند تحول بنیادین مشکلاتی حاصل شده و سرگردانی هایی در جامعه به وجود آمده که باید مدیریت شود.

این کاندیدای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بحث معیشتی فرهنگیان در اولویت بعدی فعالیت‌های بنده هنگام ورود به مجلس خواهد بود، البته دولت در این زمینه کارهایی انجام داده است. برای نمونه بحث نظام رتبه‌بندی معلمان که به صورت ابتدایی انجام گرفته و قرار است در مرحله دوم که سال آینده انجام می شود تخصصی‌تر بوده و مشکلات را رفع کند. همچنین وجود شایسته سالاری در تمام مراحل کشور باید مدنظر قرار گیرد، چرا که به نظر بنده شایسته سالاری حلقه مفقوده هشت سال گذشته بوده که بعضا مشکلاتی در امر مدیریتی ایجاد و اختلاس ها، مشکلات اقتصادی و سو مدیریت ها را به وجود آورده است. متاسفانه گاهی از تعهد هم غافل شدیم و افراد غیر متعهدی مثل مدیرعامل بانک ملی بر مسند کار نشست و سه هزار میلیارد تومان را از بین برد.

حمیدی با بیان اینکه در بحث مدیریت سه پارامتر مهم است، گفت: اگر می‌خواهیم مشکل اشتغال را رفع کنیم باید به سمت جوانگرایی برویم. رویکرد ما باید اعتماد به جوانان باشد، چرا که جوانان دارای ایده هستند و پتانسیل بالایی دارند و سرعت توسعه را می توانند افزایش دهند. در کشور اسلامی زندگی می‌کنیم و در چنین کشور و فضایی که خون هزاران شهید بر زمین ریخته و دفاع مقدس را از سر گذرانده، قطعا تعهد از اصول است و باید بدان توجه شود، اما نباید از مباحث و آنچه در کنار تعهدگرایی به آن نیاز داریم، غافل شویم.

باید کیفیت آموزش ارتقا یابد
وی ادامه داد: البته جوان متعهد فاقد تخصص مدیریت را پر هزینه می‌کند و این باعث می شود مردم هزینه‌های گزاف بدهند. ما فرصت آزمون و خطا نداریم چرا که این زمان از ما گرفته شده است. ما عملا در جا زده‌ایم چرا که مشکلات تحریم را پیش رو داشتیم. امروز که برجام به فرجام رسیده باید چشم انداز توسعه کشور را محقق کنیم. برای این کار نیازمند تخصص هستیم، بنابر این دانشگاه‌ها باید به صورت گسترده به سمت تربیت نیرو و آموزش حرکت کنند. در واقع ابتدا باید کیفیت کار خود را افزایش بدهند. متاسفانه تنوع و تعدد دانشگاه باعث رقابت بی مورد شده و به نوعی کیفیت را از بین می برد. ما باید اول کیفیت بخشی کنیم و سپس به سمت تربیت نخبگان حرکت کنیم.

این کاندیدای ائتلاف اصلاح طلبان اصفهان تصریح کرد: من به عنوان کاندیدای اصلاحات در اصفهان هستم. شهرستانی که 13 شهر به غیر از کلانشهر اصفهان در آن وجود دارد که عمدتا این شهرها در شرق و پایین دست زاینده رود قرار گرفته اند و پس از خشکی این رودخانه ضربه های مهلک اقتصادی به ساکنان این شهرها وارد شده و توان اقتصادی آنها را نابود کرده است.

تالاب گاوخونی در حال محو شدن از روی نقشه است
حمیدی با بیان اینکه زاینده رود فقط بحث کشاورزی ندارد، بلکه تورسیم و گردشگری نیز چشم به زاینده رود می دوزد، گفت: متاسفانه تالاب گاوخونی در حال محو شدن از روی نقشه است. پرندگانی که از روسیه برای گذران زندگی به سمت این تالاب می آمدند خود جاذبه توریستی محسوب می شدند. همچنین خشکی زاینده رود موجب نشست زمین شده و به همین منظور آثار تاریخی را با خطر مواجه کرده است. قرار نیست برای تامین به جنگ استان بالا دست برویم و یا آن را به یک جنگ ملی و امنیتی تبدیل کنیم بلکه باید مدیریت علمی منابع آب را احیا کنیم. البته دولت در این زمینه فعالیت‌های مفیدی انجام داده و تیم اقتصادی خوبی پس از تحریم ها از ژاپن به ایران فرستاده تا مدیریت منابع آب و آبیاری علمی در کشاورزی را وارد کشورمان کنند. در واقع اگر در بخش کشاورزی بتوانیم منابع آبی را مدیریت کنیم، رقم قابل توجهی از پرت آب را مدیریت کرده ایم؛ بنابراین می توان با مدیریت علمی آب زاینده رود را جاری و ساری کرد.

وی به برنامه‌ریزی شهری و اهمیت آن اشاره کرد و گفت: شهرهای خلاقی که در دنیا سراغ داریم، از مدیریت بهینه فضا استفاده می برند و از حداقل ها بهترین استفاده را می کنند؛ ما باید در اصفهان به این سمت حرکت کنیم و از فضاهای موجود شهری حداکثر استفاده را ببریم متاسفانه فضای پرت در اصفهان زیاد وجود دارد که باید فکری به حال آنان کرد.

نبود مدیریت یکپارچه شهری موجب آشفتگی شهری می شود
این کارشناس مدیریت و برنامه ریزی شهری ادامه داد: کلانشهرها باید مدیریت واحد و یکپارچه شهری داشته باشند تا هزینه های کمتری به دوش آنها باشد، زیرا نبود مدیریت یکپارچه شهری موجب می شود تا آشفتگی شهری ایجاد شود؛ برای مثال یک روز حفاری توسط آبفا صورت بپذیرد و روز بعد همان منطقه توسط مخابرات حفاری شود. در حالی که اگر همه این موارد در قالب مدیریت شهری تعریف شود، قطعا دیگر با چنین مشکلاتی برخورد نخواهیم کرد.

ابتدا شهر بنا می شود سپس به زیرساخت فکر می شود
حمیدی تاکید کرد: مشکل شهرسازی در ایران این است که ابتدا شهرها بنا می شوند و سپس به دنبال زیرساخت برای شهرها می‌گردیم. این در حالی است که زیرساخت ها پیش از ساخت شهر و بر اساس پیش‌بینی‌های جمعیتی در نظر گرفته می شوند، اما متاسفانه شهرداری ها نه تنها پیش بینی برای زیرساخت نمی کنند، بلکه فقط به فکر صدور مجوزها هستند. با پیش بینی و تحلیل جمعیتی می‌توانیم بخشی از هزینه‌های گزاف شهری را کاهش دهیم و شبکه‌های ارتباطی و ساختمانی را به درستی تعبیه کنیم. امروز اگر می‌بینیم در شهر پارک کودک نداریم یا مدام با مشکل تردد یا کمبود پارکینگ مواجه هستیم به دلیل این است که به برنامه‌ریزی شهری را توجه نکرده ایم.

وی به قانون مداری و احترام به حقوق شهروندی و نهادینه شدن آن در جامعه اشاره کرد و افزود: تفسیر قانون خودش باعث برخی بی نظمی های متعددی می شود، برای مثال عبور از چراغ قرمز به دلیل نبود وقت یک تفسیر شخصی از قانون است. بخشی از قانون شکنی ها و قانون گریزی هایی که در سال های قبل اتفاق افتاده بی قانونی هایی بوده که از تفسیر به رای ایجاد شده است. 

احترام به حقوق شهروندی یک اصل اساسی است
کاندیدای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه احترام به حقوق شهروندی یک اصل اساسی و مهم است، گفت: حقوق شهروندی قانون نانوشته ای برای رابطه متقابل مردم و دولت است. برای مثال شاید در هیچ کجای قانون نباشد که دولت وظیفه تامین امنیت تک تک خانه های یک شهر را دارد، اما زمانی که ناامینی و دزدی زیاد می شود مردم از دولت درخواست تامین امنیت می کنند.

حمیدی خاطرنشان کرد: مطالبه گری مردم حقوق شهروندی آنها محسوب می شود، البته این مطالبات باید در چارچوب قانون اساسی باشد و به این حقوق احترام و برای تحقق آن تلاش کنند.

مسعود حمیدی با بیان اینکه کسی که در تهران است نباید برای اصفهان تصمیم بگیرد، اظهار کرد: شاید تصمیم گیرنده در تهران، اصفهان را اصلا ندیده است. فلسفه وجودی شوراهای شهر این است که از دل مردم برخاسته باشد، به همین دلیل شرط سکونت دو ساله دارد تا با مشکلات شهر آشنا باشد. این برنامه ریزی مشارکتی شورایی است. 

نباید سازمان های مردم نهاد و انجمن های صنفی را فراموش کنیم
وی با تاکید بر اهمیت سازمان های مردم نهاد در رفع مشکلات استان و شهر افزود: اگر سازمان های مردم نهاد و انجمن های صنفی را فراموش کنیم، ضخامت پایه های حاکمیت را کم کرده ایم. اگر به مردم وفادار باشیم و به NGO ها بها دهیم بخشی از هزینه های دولت کاهش می یابد، زیرا خودشان تامین منابع می کنند. این سازمان ها فقط باید مورد توجه قرار گیرند و اجازه داده شود، تصمیم بگیرند و مشارکت داشته باشند.

بدون توسعه پایدار موفق نخواهیم بود

عضو ائتلاف اصلاح طلبان و حامیان دولت با بیان اینکه توسعه پایدار، توسعه همه جانبه با ملاحظات زیست محیطی است، خاطر نشان کرد: اگر تنها به توسعه اقتصادی بها دهیم و به توسعه سیاسی نپردازیم، خود به خود توسعه اقتصادی به این دلیل که پشتوانه سیاسی را ندارد، تحت الشعاع قرار می گیرد و با یک چالش سیاسی ضربه می خورد. همچنین اگر توسعه فرهنگی پشتوانه سیاسی نداشته باشد، تهاجم فرهنگی رخ خواهد داد. 

حمیدی اضافه کرد: دولت به این دلیل به توسعه سیاسی توجه کرده که به تبع آن رونق اقتصادی هم رخ می دهد. بنابراین اگر توسعه سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی با هم موازی و هماهنگ باشد، توسعه پایدار را موجب خواهد شد. در حوزه صنایع افتخار نکنیم که در روز چند خودرو تولید می کنیم، چراکه بدون لحاظ محیط زیست، چالش های بسیاری ایجاد و درآمدهای حاصل صرف مشکلات محیط زیستی می شود.

وی ادامه داد: هر توسعه ای باید با ملاحظات زیست محیطی انجام شود. صنایع زمانی صحبت از توسعه پایدار می کنند که به سمت تولید خودروی برقی بروند. اگر صنایع به سمت کاهش آلودگی پیش برود و کشاورزی، تولید آلودگی نکند و از سموم دفع آفات استفاده نشود؛ در این این صورت با توسعه پایدار مواجه خواهیم بود.

در حوزه محیط زیست کار کارشناسی شود
این کاندیدای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در لوکیشن صنایع باید تجدید نظر شود، افزود: بالا دست رودخانه صنایع قرار دارند. آبی که به پایین دست می رسد، سوای فاضلاب های شهری شامل فاضلاب های صنعتی هم می شود و در نهایت جای باتلاق گاوخونی فاضلاب خواهیم داشت. در بحث مسایل زیست محیطی و آمایش سرزمین باید کار کارشناسی شود. باید بپذیریم که در همه مسایل مطلع نیستیم و تصمیمات هیجانی نگیریم. بسیاری از کارها را نباید سیاسی کنیم. دانش آموزانی که در آموزش پرورش درس می خوانند معصومند و گناهی ندارند که درگیر تصمیمات سیاسی من و دیگری شوند. لذا آموزش و پرورش باید جدای از سیاست باشد. در مقابل کیفیت بخشی و تخصصی برنامه ریزی شود.

عده ای با تحریم ها از آب گل آلود ماهی گرفتند
حمیدی با بیان اینکه سختی به انجام رساندن برجام در داخل کشور اگر سخت تر نبود به اندازه سختی مذاکرات ژنو و ...بود زیرا در این پروسه مقاومت های گروه های خاصی داشتیم گفت: حضرت آقا در فرمایشاتشان بر اقتصاد مقاومتی تاکید کردند نه بر مقاومت اقتصادی. اقتصاد مقاومتی یعنی وجود تعامل اقتصادی بدون تکیه بر آن روابط با رویکرد تقویت اقتصاد داخلی. در این چند سال مقاومت اقتصادی کردیم که مردم هزینه آن را می دادند و زیر این مقاومت اقتصادی بسیاری له شدند.کسانی که در مجلس پافشاری می کردند بر عدم اجرای برجام، زمینه فساد اقتصادی را فراهم کردند. بابک زنجانی ها و اختلاس ها  از دل تحریم ها بیرون آمد. تحریم ما را به هر ریسمان سیاه و سفیدی آویزان کرد و باعث شد عده ای از آب گل آلود ماهی های بزرگ بگیرند.

وی اضافه کرد: اگر اصلاح طلبان و گروه های نزدیک به دولت که رویکرد اعتدالی دارند، بر مجلس حاکم شوند و به دور از تندوری های سیاسی تصمیم بگیرند و بستر را برای دولت هموار کنند و مانع تراشی اتفاق نیفتد، توضیح داد: سرعت رونق اقتصادی و خروج از رکود و ثبات اقتصادی و فراهم کردن اشتغال برای جوانان یقینا بیشتر خواهد شد. این محقق نخواهد شد مگر با حضور حداکثری مردم پای صندوق های رای، زیرا همه می دانیم اگر همه پای صندوق های رای بیایند اکثریت مجلس به سمت اعتدال می رود. اما اگر مردم ناامید باشند و حضور پیدا نکنند. گروهی خاص با همان رای حداقلی به مجلس ورود پیدا می کند و متاسفانه موانعی پیش روی دولت خواهند گذاشت.

حمیدی با اشاره به تاخیرهای چندماهه بودجه در دولت احمدی نژاد خاطر نشان کرد: الان می بینیم چند روز تاخیر به دلیل اجرا شدن یا نشدن برجام رخ در ارایه لایحه بودجه رخ می دهد و گروه های مخالف دولت این چند روز تاخیر را برجسته نمایی و حاشیه سازی می کند. معتقد نیستم، نماینده مجلس وکیل الدوله است بلکه وکیل المله است؛ اما مردم این دولت را انتخاب کردند پس دولت هم وکیل المله است و اگر دولت و مجلس با یکدیگر هم گام پیش بروند، قطعا مردم آرامش بیشتری خواهند داشت و ما آرزویی جز این نداریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز