خبرگزاری کار ایران

حیدرعلی عابدی در گفت و گو با ایلنا:

برنامه و مدیریت مشکل آلودگی هوا و آب اصفهان را حل می‌کند

کاندیدای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: امیدوارم همان‌طور که همه کشور حمایت کردند تا برجام یک به سرانجام رسید، با حفظ منافع کشور انشاالله همگی با وحدت و همدلی به سوی برجام دو حرکت کنیم.

حیدرعلی عابدی استاد دانشگاه آزاد اسلامی و نایب‌ رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در سال 1378 و معاون سابق دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان(خوراسگان) بوده است. او در کارنامه خود قائم‌ مقام اداره کل پرستاری وزارت بهداشت و درمان و ریاست دانشکده پرستاری و مامائی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که در سال 1379 در رتبه‌بندی دانشگاه‌های دانشکده تحت مدیریت ایشان رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داد.

این کاندیدای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، عضویت در شورای پرستاری وزارت، برد پرستاری کشور، عضو شورا و هیات ممیزه دانشگاه و نماینده وزیر در حیات نظارت در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان را در مقاطعی بر عهده داشته است. 

حیدرعلی‌عابدی کاندیدای اصلاح‌طلب‌دهمین دوره مجلس شورای‌اسلامی و یکی از پنج گزینه‌نهایی‌ائتلاف اصلاح‌طلبان شهرستان اصفهان است که در خصوص آخرین وضعیت موجود اصفهان در گفت‌وگو با ایلنا گفت: بخش خصوصی اقتصاد، اشتغال جوان‌ها ، شکوفایی استعدادها و خلاقیت‌های مردم را به کار می‌گیرد، ولی متأسفانه مورد غفلت واقع‌شده است. با اینکه اصل 44 در قانون اساسی وجود دارد و مقام معظم رهبری بارها به این امر توصیه اکید می‌کنند ولی بازهم این فرهنگ در کشور ایجاد نشده که ما بخش خصوصی را جدی بگیریم.

وی با بیان اینکه باید برای تقویت بخش خصوصی برنامه‌های متعددی تدوین و توجه ویژه‌ای در نظر گرفته شود، افزود: یکی از کارهای ارزشمندی که دولت برای تقویت بخش خصوصی انجام داد، وام به مردم برای خرید خودرو بود. این اتفاق یک نوع تقویت بخش خصوصی به‌حساب می‌آمد که باید این شیوه‌ها تقویت شوند.

این کاندیدای مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تا هنگامی‌که نمی‌توانیم برای جوانان شغل ایجاد کنیم و حتی کهنسالان‌مان را نمی‌توانیم به کارهای جدید سوق دهیم باید به موضوع یارانه‌ها نگاه جدی داشته باشیم و حتی برای اقشار آسیب‌پذیر باید با یک برنامه‌ریزی عاقلانه افزایش مبلغ یارانه‌ای مدنظر قرارداد.

سرمایه‌های خارجی یکی از ارکان توسعه اقتصادی است
عابدی جذب سرمایه‌های خارجی را یکی از ارکان توسعه اقتصادی دانست و گفت: باید در بحث سرمایه‌گذاری خارجی با در نظر گرفتن توصیه‌های مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی از کشورهای دیگر جهان نیز الگوبرداری کرد و با چشمانی باز رصد کرد که آن‌ها چگونه بخش خصوصی خود را در چنین سرمایه‌گذاری‌هایی شریک می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه برخی از متخصصان ما وضعیت اخیر اقتصاد را پیش‌بینی می‌کردند که وضعیت نفت امروز به چنین روزی دچار شود پس ما باید به دیدگاه‌های متخصصین اقتصادی خود توجه ویژه داشته باشیم، تصریح کرد: متأسفانه به دلیل اینکه همواره کشور ایران به نفت متکی بوده است هیچ‌گاه برای بخش خصوصی فکری نکرده‌ایم پس بهتر است برای پیشرفت در این بخش از ایرانیان خارج از کشور که عشقی در گرو ایران و تعهدی نسبت به مردم و جمهوری اسلامی دارند استفاده کنیم و زمینه تحقق آرزو و بازگشت به ایران را تسهیل کنیم.

این نامزد انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به حضور زنان در جامعه اشاره کرد و افزود: حضور زنان در بخش مدیریتی و برنامه‌ریزی موجب رشد اقتصادی کشور می‌شود و به نظر می‌رسد در این روزگاران باید باورهای غلط سنتی خودمان را که اصلاً هیچ ارتباطی به مباحث دینی هم پیدا نمی‌کند کنار بگذاریم و همان‌طور که اسلام برای شخصیت و مقام زن احترام قائل است برای حضورشان با رهنمودهای مقام معظم رهبری فرصت سازی و از حذف آن‌ها جلوگیری کنیم بطوریکه از توانمندی آن‌ها در اقتصاد،سیاست و مدیریت کشور استفاده حداکثری شود.

پروفسور عابدی در خصوص برجام یک و به سرانجام رسیدن آن اظهار کرد: امیدوارم همان‌طور که همه کشور حمایت کردند تا برجام یک به سرانجام رسید و حق‌وحقوق ملت ایران با حفظ منافع کشور انشاالله همگی با وحدت و همدلی به سوی برجام دو با پرچم داری ریاست‌جمهور محبوب جناب آقای روحانی حرکت کنیم تا وحدت ملی شکل بگیرد و امیدوارم که برجام دو نیز به نتیجه مطلوب برسد و کشور دوباره به وحدت اوایل انقلاب که بین همه اقشار وجود داشت برسد.

وی به بحث سیاست‌های خارجی کشور و مشی تنش‌زدایی که دولت در پیش‌گرفته است اشاره کرد و افزود: ارتباط دوستانه با همسایه‌ها و گرفتن میدان از افراد خودسر و واگذاری تصمیمات به مسئولان و کارشناسانی که منافع ایران را می‌شناسند و زبان دیپلماسی دنیا را بلدند همچون شخصیتی مثل دانشمند متفکر دکتر ظریف قطعاً موجب پیشرفت کشور می‌شود.

ظریف ثابت کرد مذاکره می‌تواند بسیاری از کارها را حل کند
این کاندیدای مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دکتر ظریف امروزه یک دیپلماسی قابل‌قبول برای همه دنیا است که ثابت کرد مذاکره می‌تواند بسیاری از کارها را حل کند و نیازی به جنگ و خونریزی برای ارتباط نیست و واقعا باید تاسف خورد که برخی‌ها به چنین دانشمندانی نه‌تنها احترام نمی‌گذارند و آن‌ها را تکریم نمی‌کنند بلکه نسبت به آن‌ها توهین‌های ناروایی سر داده می‌شود.

عابدی به بحث اشتغال و معضلات پیرامون آن اشاره و اظهار کرد: امروز معضلی که جامعه ما را فراگرفته است، موضوع حساس بیکاری جوانان است و باکمال تاسف شاهد هستیم که بیکاری در تمام سطوح تحصیلی وجود دارد یعنی امروز کشور ما، از جوان دیپلمه، لیسانس، فوق‌لیسانس تا دکترای بیکار در خانواده‌ها وجود دارند و پیام این اتفاق چیزی جز فقدان برنامه‌ریزی در زمینه آموزش و اشتغال نیست. پیام بعدی این است که در خصوص تحصیلات فرزندان کشور نیز توجهی نکرده‌ایم و به همین دلیل که نیروها به سمت یک فعالیت تخصصی تربیت نشده اند انتظار کار هم نمی‌توان داشته باشیم پس در این برهه زمانی نیازمند بازنگری در بحث تحصیلات در کشور هستیم تا بتوانیم نیروهای متخصص تربیت کنیم.

وی به بحث نظام استخدامی کشور نیز توجه کرد و گفت: متأسفانه به دلیل این‌که در بحث نظام استخدامی کشور فقط توجه قوانین به استخدام‌های رسمی بوده شاهد هستیم که استخدام‌ها به صورت شرکتی دست افراد را برای هرگونه سوء استفاده‌ای باز گذاشته است و افراد خاصی جذب می‌شوند و سپس به استخدام در می‌آیند پس باید قانون فرصت برابر در استخدام‌ها به بحث استخدام‌های شرکتی و موقتی نیز باید تسری پیدا کند. رعایت عدالت در افزایش حقوق کارگران، کارمندان، آموزگاران و پرستاران با در نظر گرفتن نرخ تورم، خط فقر و تخصص و سختی کار بطوریکه حداقل در حقوق بطور معقول بالای خط فقر و سپس در تفاوت‌ها رعایت تخصص و سختی مشاغل شود و برنامه‌هایی در جهت فرهنگ‌سازی در رعایت‌ شان همه مشاغل اعم از کارگران، کارمندان، آموزگاران، پرستاران، پزشکان، قضات و نیروهای امنیتی و انتظامی باید در اولویت قرار گیرد.

این نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی به خانواده‌های آسیب‌پذیر اشاره کرد و گفت: متأسفانه در کشور ما هستند خانواده‌هایی که مجبورند از بیماران معلول، سرطانی و سخت علاج نگه‌داری کنند این در حالی است که ما می‌توانیم با یک قانون ساده به عنوان گسترش خدمات مراقبتی در سطح منازل به این افراد خدمت رسانی کنیم و در واقع خانواده‌هایی که امروز قربانی می‌شوند قربانی فقدان پرستار متخصص هستند. سئوال اینجاست که ما چه طرحی برای خانواده‌های معلول و معتاد انجام داریم؟ و کدام برنامه را تدوین کرده‌ایم که فرزند خانواده معتاد به معضل اجتماعی روی نیاورد. آیا بهزیستی ما تقویت‌ شده است؟

کمبود پرستار در کشور مشهود است
عابدی بابیان اینکه کمبود پرستار در این کشور مشهود است و مسئولان ذی‌ربط از کمبود 100 تا 200 هزار پرستار در کشور خبر می‌دهند، افزود: همین امروز باید روشن شود که اگر واقعا پرستار بیکاری داریم مشکل‌اش چیست؟ چرا جذب نمی‌شود و اگر کمبود پرستار داریم باید سریعا برای تامین نیاز کشور برنامه‌ریزی شود.

وی به بحث توریسم و گردشگری و افزایش میزان اشتغال با استفاده توسعه گردشگری اشاره کرد و گفت: ما باید موانع پیش روی گردشگری را برداریم و صنعت گردشگری را توسعه دهیم با چنین کاری چند میلیون نفر امروز وارد بازار کار می‌شوند بحث گردشگری موضوعی است که به هیچ عنوان نباید ساده از کنار آن گذشت.

این نامزد اصلاح‌طلب دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کشور باید تکلیف خود را روشن کند که آیا به توانمندی جوانان باور دارد یا خیر؟ ادامه داد: مگر می‌شود برای استخدام جوانی لیسانس دارای 5 سال سابقه کار باشد تا استخدام شود؟ چگونه در شرایط استخدامی چنین درخواست‌هایی می‌شود یک فرد یا باید لیسانس داشته باشد و مشغول به کار شود و یا سابقه کار داشته باشد و تحصیل نکرده باشد.

عابدی از طرف دیگر یکی از مشکلات اساسی جوانان را بحث سربازی و استرس‌های آن عنوان کرد و افزود: سربازی اجباری تاکنون نتوانسته مشکلات را حل کند چون پس از مدت آموزشی در یک برهه زمانی محدود در ارتش و سپاه خدمت نموده و سپس گروه جدید را جایگزین شوند و از طرف روز شمار سربازان برای اتمام دوره خدمت خود یک عامل استرس‌زا تلقی می‌شود و اساسا نسل جدید با کلمه اجبار نمی‌تواند کنار بیاید، درحالی‌که امروز در دنیای پیشرفته از ارتش حرفه‌ای استفاده می‌شود در واقع ارتش حرفه‌ای این امکان را برای جوانان فراهم می‌کند که اولا کسی نگران خدمت سربازی اجباری نباشند ثانیا نیروهای داوطلب کشور می‌توانند به‌عنوان سرباز حرفه‌ای به خدمت در ارگان‌های نظامی در آمده و با حقوق مکفی دارای شغل شوند. البته نباید این موضوع را نادیده گرفت که حفظ مرزهای ایران و امنیت مثال‌زدنی امروز کشورمان به دلیل قدرت بالای نیروهای دفاعی ما است و حتما باید از این نیروهای ارزشمند حمایت و توجه کافی شود.

اصفهان با سه مشکل اساسی دست‌وپنجه نرم می‌کند
وی به وضعیت اسف‌بار محیط‌زیست استان اصفهان اشاره و اظهار کرد: امروز اصفهان با سه مشکل اساسی آلودگی در زمینه آب، خاک و هوا دست‌وپنجه نرم می‌کند. امروز یک نماینده اصفهان حتما باید سمن‌های زیست‌محیطی استان را به یاری بگیرد و از طرح‌ها و برنامه‌های علمی و اصولی آن‌ها استفاده کند تا بتواند کنش‌های مثبتی در حوزه محیط‌زیست در مجلس انجام بدهد.

این نامزد ائتلاف اصلاح‌طلبان اصفهان خاطرنشان کرد: شرق اصفهان از آلودگی شدید رنج می‌برد، اما باید این نکته را مدنظر قرار دهیم که فقط اصفهان آلوده نیست و نبوده بلکه بودند شهرهای آلوده در 20 سال گذشته که امروز به عنوان شهر پاک از آن‌ها یاد می‌شود پس با یک مدیریت و برنامه‌ریزی درست دو مشکل اساسی اصفهان یعنی آب و آلودگی حل‌شدنی است برای مثال اگر حق آبه گاوخونی به درستی تامین شود قطعاً کشاورز شرق اصفهان هم می‌تواند ادامه فعالیت داشته باشد.اگر گاوخونی خشک بشود ریزگردهای آن نه‌تنها اصفهان که کل منطقه مرکزی کشور را در برمی‌گیرد.

کد خبر : ۳۴۹۷۲۶