خبرگزاری کار ایران

خداحافظی هنرمندان با زوان قوکسیان در اصفهان:

زوان عمر خود را وقف سینمای ایران کرد / / زوان می‌توانست پایه گذار اصول سینمای ایران باشد

asdasd
کد خبر : ۲۵۵۰۱۵

کسانی که در این مراسم با روبان سفید هستند، بدانند روح زوان در شما جاری است و ما راهش را در اعتلای هنر ادامه خواهیم داد.

درمراسم تشییع " زاوان قوکاسیان "، منتقد سینمای ایران، که ساعت۱۳:۳۰ امروز، از محل خانه هنرمندان اصفهان شروع شد و بیش از ۲۰ نفر از هنرمندان خانه سینما حضور داشتند و جمعیتی بالغ بر ۵ هزار نفر نیز حضور داشتند، محمد مهدی عسگرپور(مدیرعامل خانه سینما)، علیرضا رضاداد(دبیرجشنواره فیلم فجر، محمدرضا اصلانی(مستند ساز) و رئیس حوزه هنری اصفهان(مهمدی سیدین نیا) دراصفهان به سخنرانی درباره شخصیت ایشان پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، در ابتدای این مراسم رئیس حوزه هنری اصفهان با اشاره به مظلوم وار زندگی کردن زوان قوکاسیان و خدمتی که وی به هنرمندان کشور کرد، گفت: او یک فرد وارسته و متدین بود که عاقبت به‌خیر شده و به دلیل اخلاصی که در کارش داشت، همه رو دوست داشتند.

سید مهدی سیدین نیا با اشاره به اینکه، زاون در هر صورت کار خود را انجام می‌داد و مذهب در این میان برای او فرقی نداشت افزود: او همه را به یک اندازه دوست داشت و فقط در این میان برایش هنر اولویت داشت.

وی تاکید کرد: کار او مخصوص یک هنر خاص نبود و در همه زمینه ها همزیستی هنرمندان با جامعه را خواستار بود.

وی با اشاره به اینکه امیدورایم همه هنرمندان مانند " زوان قوکاسیان "، روحیه شجاعت و مهربانی و وقف در هنر داشته باشند، ادامه داد: این هنرمند برای اینکه نام هنر اصفهان در کشور طنین انداز است. تلاش‌های بسیاری کرد و نام سینمای ایران را به درستی به همه شناساند. به این مفهوم که شهرستان‌ها هم می توانند آثار فاخر سینمایی تولید کنند.

وی تاکید کرد: قوکاسیان همیشه از آثار سینمایی اصفهان و هنرمند ان اصفهان به نحو شایسته حمایت کرد.

زوان خود را وقف سینمای ایران کرد

مردم و دانشجویان این هنرمند با شور و حالی وصف ناپذیر حضور داشتند، مدیرعامل خانه سینما گفت: زاون حق بزرگی برسینمای ایران و اصفهان دارد. چرا که او شخصیتی هنرمند و چند وجهی بود؛ یک فیلم ساز و منتقد خوب.

محمد مهدی عسگرپور، با اشاره به اینکه همه لحظات عمر " زاون قوکاسیان " یادگیری بود، افزود: او علاوه بر همه ویژگی‌های یک استاد، یک انسان شریف هم بود. هنرمند برجسته‌ای که بی‌شک سود و منفعت‌اش برای سینمای ایران زیاد بود. در بین اهالی سینما کمتر کسی پیدا می‌شود که همه ویژگی‌های قوکاسیان را یکجا داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه زاون قوکاسیان خود را وقف سینمای ایران کر ادامه داد: بسیاری از هنرمندان کشور می‌خواستند در این مراسم، حضور داشته باشند اما متأسفانه مسافت راه اجازه حضور همه‌ی آنها را ندا با این وجود ما مراسمی را در تهران با یاد زاون برگزار می کنیم.

وی با اظهار اینکه زاون علی‌رغم سادگی، استاد مسلم و محققی برجسته در حوزه سینما بود، گفت: از طریق زاون، خیلی‌ها با شهر اصفهان و سینمایش ارتباط پیدا کردند.

راه زوان را برای اعتلای هنرادامه خواهیم داد

در ادامه این مراسم نیز مستندسازبرجسته کشورمان، محمد رضا اصلانی، گفت: زاون تاریخ ساز سینمای ما بود، او فقط یک مدرس نبود، بلکه یک معلم و مربی بود و در حوزه سینمایی چنین کسی را کم داریم. افراد باید تلاش کنند تا راه او ادامه پیدا کند.

اصلانی با اشاره به گروهی از شاگردان قوکاسیان که با روبان‌های سفیدی که به مچ دست‌هاشان بسته بودند، در این مراسم حاضر شده بودند، ادامه داد: کسانی که در این مراسم با روبان سفید هستند، بدانند روح زوان در شما جاری است و ما راهش را در اعتلای هنر ادامه خواهیم داد.

محمدرضا اصلانی گفت: به تمام هنرمندان اصفهان و ایران در گذشت این هنرمند عزیر را تسلیت می گویم.

زوان می‌توانست پایه گذار اصول سینمای ایران باشد

مشاور ارشد سازمان سینمایی کشور نیز که در این مراسم سخنان کوتاهی را عنوان کرد با اشاره به اینکه زوان یک هنرمند بود که اخلاق حرفه‌ای در وجودش خلاصه شده بود، گفت: این چیزی است که باید نسل جوان ادامه دهنده آن باشند و برای آرامش ابدی زاون راهش را ادامه دهند.

رضاداد اظهارداشت: امیدوارم آنچه زاون انجام داده است به ارزشمندی یادگار بماند. زاون خصوصا در نگارش متن، پایه گذار راهی درست بود که با توجه به مشکلات سینما از نظر حرفه‌ای باید از آن استفاده کرد.

وی تاکید کرد: زاون در طول عمرش، بهترین کارهایش را ارائه داده است. به همین دلیل است که نقدهای او سازنده و گفته‌های او همه هنر است. ثمره عمر قوکاسیان، تعداد زیادی هنرمند است که امروز در عرصه سینما و در آینده در عرصه فیلمسازی هنرنمایی خواهند کرد و بی‌شک کار او را ادامه خواهند داد.

وی بیان داشت: زوان می‌توانست سینمای امروز که اصول ‌اش تخریب شده است را از نو بسازد و پایه‌گذار اصول باشد.

گفتنی است که در این مراسم، پیام رسول زرگرپور، استاندار اصفهان، نیز قرائت شد.

حائز اهمیت است؛ زاون قوکاسیان درکنار پدر و مادرش در قبرستان ارامنه اصفهان هم اکنون درحال خاکسپاری است.

گفتنی است به مناسبت درگذشت زاون قوکاسیان شهردار اصفهان، خانه سینما اصفهان، سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری اصفهان، شورا ی خلیفه گری ارامنه اصفهان و غیره پیام های تسلیت جداگانه ای را صادر کردند. همچنین حضور هزاران نفری مردم و هنرمندان اصفهانی و کشور در این مراسم بسیار حائز اهمیت و توجه بود.

در کلیسای مریم نیز کشیش کلیسا برای زاون قوکاسیان دعا خواند و از خدا خواست روح ایشان قریق رحمت شود.

گزارش: زهرا نصیری

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز