خبرگزاری کار ایران

استاندار اصفهان:

از ورود کود شیمیایی و سموم کشاورزی به رودخانه زاینده رود جلوگیری می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۴۲۳۸۹

یک سیستم آنلاین برخط کنترل کیفیت آب در مسیر رودخانه نصب شده که آلودگی های میکروبی، شیمیایی و نفتی آب در نقاط مختلف رودخانه را اعلام می کند.

استاندار اصفهان در جلسهٔ کمیته حفاظت کیفی آب زاینده رود اظهار داشت: در این کمیته گزارش کاملی از وضعیت کیفیت آب رودخانه زاینده رود در شرایط فعلی ارائه شد که با توجه به جاری بودن آب در بستر زاینده رود از لحاظ زیست محیطی و بهداشت محیط که مسئولیت پایش آب و رصد کیفیت آب را برعهده دارند، رودخانه مشکل خاصی ندارد و همه چیز بر طبق استانداردهای موجود است.

به گزارش ایلنا از اصفهان، رسول زرگرپور با اشاره به وضعیت نه چندان مطلوب کیفیت آب در سال گذشته، گفت: با توجه به حجم پایین سد زاینده رود، کیفیت آب رودخانه در لایه‌های مختلف سد از دغدغه‌های اصلی به‌شمار می‌رفت.

استاندار اصفهان افزود: در سال گذشته قراردادی با مرکز تحقیقات آب وزارت نیرو بسته شد که کیفیت آب سد را از لحاظ جلبک و کیفیت در لایه بندی‌های مختلف و نیز طول مسیر رودخانه از سد تا چم آسمان را بررسی و کنترل کند و آب و فاضلاب نیز وظیفه بررسی کیفیت آب از سد چم آسمان تا تصفیه خانه را به عهده بگیرد.

زرگرپور اظهار داشت: کارگروهی با همکاری محیط زیست تشکیل شده است که با توجه به مطالعاتی که مشاور مذکور انجام داده، مقرر شد طرح کنترل کیفیت آب زاینده رود تهیه شود.

وی به وجود نقاطی به عنوان مناطق آلوده کنندهٔ آب رودخانه اشاره کرد و عنوان کرد: طرح‌های پرورش ماهی، فاضلاب سکونت‌گاه‌ها و برخی از کارخانجات در این طرح شناسایی شده‌اند که با آن‌ها برخورد خواهد شد.

استاندار اصفهان افزود: طبق تصمیمات اتخاذ شده یک سیستم آنلاین برخط کنترل کیفیت آب در لحظه و به هنگام آلودگی‌های میکروبی، شیمیایی و نفتی آب در نقاط مختلف رودخانه را اعلام می‌کند تا بتوانیم اقدامات سریع‌تر و بهنگامی را برای رفع آن انجام دهیم.

وی با اشاره به طرح انتقال آب به یزد، گفت: طرح انتقال آب به یزد تصفیه خانه‌ای را در مسیر رودخانه دارد که پساب آن وارد رودخانه می‌شود و دارای کیفیت مناسبی نیست و این امر پیگیری شد تا استان یزد کیفیت این پساب در حد استاندارد‌ها ارتقا دهد.

مدیر ارشد استان با بیان اینکه طول مسیر رودخانه از سرچشمه تا تالاب گاوخونی ۴۰۰ کیلومتر است، اظهار داشت: این مسیر انگیزهٔ بالایی را برای افراد سودجو برای استفاده و بهره برداری‌های غیرقانونی از حریم و بستر رودخانه افزایش می‌باید.

رسول زرگرپور افزود: طبق قانون حریم و بستر این رودخانه در اختیار دولت است و با توجه به اینکه در طول سال‌های گذشته حریم و بستر رودخانه به طور کامل تعیین نشده و کنترل و نظارتی صورت نگرفته، این موضوع زمینهٔ سودجویی افرادی را به صورت عمدی و سهوی فراهم کرده‌اند.

وی به ویلاسازی، ساخت خانه‌های روستایی و کشت کار در حریم زاینده رود اشاره کرد و افزود: در سال‌های اخیر از تمام مسیر زاینده رود نقشه برداری صورت گرفته است و براساس این نقشه برداری‌ها نقاط تصرف شده در سطح استان باید آزاد و رفع تصرف شود.

زرگرپور با بیان اینکه با بررسی‌های صورت گرفته حدود ۴۲۰ کیلومتر تخلف غیرقانونی در بستر رودخانه صورت گرفته است، یادآور شد: تعدادی از این تخلفات دارای احکام قضایی است که به کمک فرمانداران، بخشداران و دستگاه قضایی اجراخواهد شد.

استاندار اصفهان افزود: باید دستگاه‌های اجرایی تعدادی از این تخلفات نیز که احکام قضایی برای آن‌ها صادر نشده است را با جدیت دنبال کنند که تصرف جدیدی اتفاق نیفتد.

وی با اشاره به پساب غیر استانداردی که از سوی تعدادی از شهرهای مسیر زاینده رود به رودخانه می‌ریزند، تصریح کرد: تولید پساب استاندارد، نیازمند سرمایه گذاری قابل توجهی است و با توجه به محدودیت‌های دولت در تامین اعتبار، دولت نمی‌تواند هزینه پساب استاندارد را پرداخت کند که این اتفاق نیازمند ورود بخش خصوصی است.

زرگرپور در ادامه یادآور شد: قراردادی با فولاد مبارکه منعقد شده که تمام تاسیسات مورد نیاز برای تولید پساب استاندارد ۷ شهر حاشیه‌ای رودخانه را ایجاد کند و در ازای آن فولاد مبارکه بخشی از آب تولیدی را برای تولید محصولات و ایجاد فضای سبز خود استفاده کند.

استاندار اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته قرار است سیستم تصفیه خانه استاندارد فاضلاب زرین شهر توسط ذوب آهن ایجاد شود، عنوان کرد: در این طرح حدود ۶۰ لیتر در ثانیه از پساب زرین شهر برای تولید محصول و فضای سبز مورد استفاده قرار می‌گیرد که این طرح تاکنون ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا اوایل سال آینده نیز به بهره برداری خواهد رسید.

استاندار اصفهان در ادامه اضافه کرد: با کمک بخش خصوصی و در اختیار دادن پساب به این مراکز به مرور، میزان ورود آلاینده‌ها به رودخانه کم خواهد شد.

وی سرریز کودشیمیایی و سموم کشاورزی را به رودخانهٔ زاینده رود مشکل دیگری در این خصوص عنوان کرد و گفت: کارگروهی تشکیل شده است که از ورود این مواد به رودخانه جلوگیری کرده و در صورت وجود تخلف گزارش آن ارائه شود.

زرگرپور در پایان خاطر نشان کرد: مجموعه‌ای از این تلاش‌ها باعثخواهد شد که ورود آلودگی و مواد آلوده کننده به داخل رودخانه زاینده رود به حداقل برسد و شاهد رودخانه‌ای پاک و آبی گوارا باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز