خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان:

راه اندازی رصدخانه شهراصفهان

asdasd
کد خبر : ۲۴۱۸۳۹

جشنواره گنبدهای فیروزه‌ای در حوزه مباحثزیست محیطی ودر چهار بخش عکس، کاریکاتور، پوستر و شعر در مورد آلودگی هوای اصفهان برگزار می‌شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان عصرامروزدر نشست خبری خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه ازبرگزاری جشنواره گنبدهای فیروزه‌ای در حوزه مباحثزیست محیطی با محوریت مرکز پژوهش‌‌های شورای اسلامی شهر اصفهان در آینده نزدیک خبر داد واظهار داشت: این جشنواره با عنوان جشنواره آثار خلاقانه هنری در چهار بخش عکس، کاریکاتور، پوستر و شعر در مورد آلودگی هوای اصفهان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، سید احمدعلی عاملی؛ به اهداف جشنواره اشاره و اظهار کرد: افزایش آگاهی عمومی نسبت به بحران آلودگی هوا و ایجاد دغدغه بیشتر در مردم و مسئولان امردر مواجهه با آن به عنوان اهداف این جشنواره است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به محور‌‌های جشنواره گنبد‌های فیروزه‌ای ادامه داد: منشأ و عوامل آلودگی هوا، ماهیت آلودگی هوا، شدت آلودگی هوا و پیامدها و آثار منفی آلودگی هوا از محور‌های این جشنواره است.

وی همچنین ازراه‌اندازی رصدخانه شهراصفهان خبر داد و بیان داشت: این رصد خانه وظیفه طراحی وبه ‌روز‌رسانی شاخص‌های کلیدی شهر در زمینه‌های مختلف به منظور رصد اوضاع شهر و پیگیری روندها و در نهایت سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند دارد.

عاملی؛ به کمک شورا در فرایند نظارت بر بودجه سال آتی اشاره و تصریح کرد: یکی از ورودی‌های مهم در فرایند نظارت بر بودجه سال ۱۳۹۴، نتایج پروژه تارا است که اولویت‌های کلیدی شهر را در بودجه مورد توجه قرار می‌‌دهد.

وی اهداف کمیته آب و هوا در زمینه بحران آلودگی هوا و کم‌آبی در شهر اصفهان اشاره کرد و ادامه داد: آگاه‌سازی عمومی نسبت به علل، پیامدها و آثار، و راهکارهای مقابله با این دو بحران، ایجاد و بهبود بستر مشارکت و هماهنگی بین شهروندان، گروه‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط و پیشنهاد تصمیمات و اقدامات موثر به شورا و شهرداری و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله این اهداف است.

عاملی تصریح کرد: مرکز پژوهش‌های شورای شهر در راستای انتقال و اشاعه نتایج اقدامات مرکز و همچنین مطالب مرتبط با مأموریت مرکز به شهروندان و نهاد‌های ذی‌ربط، ایجاد زمینه ارتباط مستمر شهروندان با شورا در راستای کسب نظرات آنها و ایجاد فرایند بازخورد اطلاعات در زمینه نیاز‌های شهر و شهروندان و اقدامات شورا و انجام مطالعات راهبردی آینده‌پژوهی برای ایجاد روند‌های جدید در مسیر پیشرفت شهر فعالیت می‌کند.

وی بیان داشت: در مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان ایجاد اتاق‌های فکر تخصصی به عنوان مهم‌ترین فعالیت درنظر گرفته شده است ادامه داد: چارت سازمانی این مرکز متناسب با تخصص‌های مورد نیاز و همنام با کمیسیون‌های شورای شهر است، البته اعتبار ریالی این مرکز در اصفهان زیر نیم‌درصد است.

وی با تأکید بر اینکه تمرکز این مرکز روی مسائل کلیدی شهر و شهروندان است، تصریح کرد: این مرکز فعالیت‌ها و اقدامات خود را با یک هم‌افزایی و همکاری با استفاده از پشتوانه‌های علمی و پژوهشگران انجام می‌دهد. این درحالی است که اولویت‌بندی برنامه های پژوهشی این مرکز در راستای ارتقای سلامت شهروندان و تهیه پیوست سلامت پروژه‌های شهری است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه تثبیت جایگاه مرکز در شورا و شهرداری، تمرکز بر مسائل کلیدی شهر و شهرداری و ایجاد پشتوانه علمی برای تصمیمات شورا از مهم‌ترین فعالیت‌های این مرکز در دوره جاری است، افزود: تکمیل و ارتقای زیرساخت‌های سازمانی مرکز از برنامه‌های این مرکز است.

عاملی اضافه کرد: کمیته آب و هوای شهر اصفهان، نشریه آیینه‌خانه، چاپ کتب مرتبط با وظایف شورا، کمک به شورا در فرایند نظارت بر بودجه سال ۹۴، حمایت از مخترعان و نخبگان و معرفی آنها به نهاد‌های مسئول برای معرفی محصولات و اختراعات خود و نشست‌های تخصصی نیز از جمله این فعالیت‌ها است.

وی به اهداف اتاق‌های فکر اشاره کرد و گفت: تعریف و تبیین مشکلات و چالش‌های پیش روی شهر و پیشنهاد راه‌حل‌های مرتبط، مشاوره در تعریف و تدوین طرح‌های شورای شهر و وارد کردن روش‌ها و مطالعات علمی در فرآیندهای تصمیم‌گیری شورای شهر از اهداف این اتاق‌های فکر است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: ارائه مشاوره به شورا با تبیین پیامد‌های گزینه‌های مختلف در ارتباط با طرح‌ها و لوایح مطرح در شورای شهر، ارزیابی سیاست‌ها و اقدامات شهرداری و سایر دستگاه‌های مدیریت شهری در چارچوب وظایف و اختیارات شورای شهر، ایجاد زمینه‌ مناسب برای ارتباط مؤثر مرکز با ذی‌نفعان حوزه‌های مختلف به ویژه نخبگان و اظهار نظر در مورد مسائل و موضوعات محوله به مرکز نیز از دیگر اهداف اتاق‌های فکر است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: تصویب اساسنامه جدید با رویکرد شورا برای این مرکز صورت گرفته است و مسائل تخصصی توسط کمیسیون‌های تخصصی شورا به این مرکز ارائه می‌شود و راهکار‌هایی برای بهبود این مسائل ارائه می‌شود.

وی با اشاره به تهیه شیوه‌نامه‌های اتاق‌های فکر در این مرکز اظهار کرد: تشکیل اتاق‌های فکر تخصصی به‌منظور بررسی کارشناسی، انجام مطالعه، پژوهش و کسب نظرات نخبگان، متخصصان، نهاد‌های مردمی، تشکل‌های حرفه‌ای، دستگاه‌های اجرایی و شهروندان در موضوعات شهری در این مرکز صورت می‌گیرد.

عاملی به افزایش اثر‌بخشی و کارایی فرآیند‌های سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، نظارت و ارزیابی شورا توسط این مرکز اشاره کرد و ادامه داد: همچنین در این مرکز بستر‌سازی برای گزینش راهکار‌های مناسب به‌منظور رفع مشکلات شهر و رفع نیاز‌های شهروندان و تأمین داده‌ها و اطلاعات تخصصی مورد نیاز شورا صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به برنامه‌ها و اقدامات در دستور کار مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر تاکید کرد: جذب نیروی متخصص، راه‌اندازی اتاق‌های فکر، رصدخانه، تهیه بسته‌های آموزشی برای اعضای شورا و سایر تصمیم‌گیران شهری، پروژه‌های پژوهشی، تعیین اولویت‌های راهبردی اصفهان و ارتقای سواد سلامت شهروندان از جمله این موارد است.

وی تعیین اولویت های راهبردی شهر، تشکیل کمیته آب و هوای شهر اصفهان، نشریه آیینه خانه، چاپ کتب مرتبط با وظایف شورا، کمک به شورا در فرآیند نظارت بودجه سال ۹۴، حمایت از نخبگان و مخترعین و معرفی آنها به نهادهای مسئول برای معرفی محصولات و اختراعات، نشست های تخصصی، شهر اندیشی و سمینارهای علمی، تعریف و تعیین مشکلات پیش رو، مشاوره در طرح های شورای شهر، استفاده ار روش هایی که خلاء علم و عمل را حل کند را از جمله اقدامات دیگر فعالیت ها وبرنامه های این مرکز عنوان کرد.

عاملی با اشاره به آلودگی هوای شهر نیز گفت: بین ۷۰ تا ۷۵ درصد آلودگی توسط خودروها ایجاد می شود. نیروگاها بین ۱۵ تا ۲۰ درصد، ۵تا ۱۰ درصد نیز ناشی از مصارف خانگی است.

وی با اشاره به اینکه باید به فکر نسل های آینده بود گفت: در این زمینه باید با اصلاح سبک زندگی به نسل های آینده کمک کرد. امیدواریم در بودجه شهر و شهرداری توسعه شبکه حمل و نقل عمومی را داشته باشیم.

وی با اشاره به موضوع گردشگری افزود: قبل از انقلاب ۸۰ هتل در اصفهان وجود داشت که اکنون خیلی خوشبینانه نگاه کنیم این عدد ۵۰ هتل رسیده است. در کشور ترکیه و شهر استانبول این عدد شش هزار هتل است.

عاملی اظهارکرد: درکمیسیون های اقتصادی و گردشگری شورا، مصوب شده تا سه سال آینده هرکس در شهر اصفهان می خواهد هتل بسازد از کلیه پرداخت های شهرداری معاف باشد. که حاصل پژوهش توسعه پایدار با علم و فن آوری باعثخلق آینده مطلوب می شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز