خبرگزاری کار ایران

محوطه باستانی پنج هزار ساله، در قلب فلات مرکزی ایران کشف شد

asdasd
کد خبر : ۲۴۱۵۹۱

محوطه باستانی، با قدمت هزاره سوم قبل از میلاد در قلب فلات مرکزی ایران شناسایی ومورد بررسی باستان شناختی اولیه قرار گرفت.

سرپرست اداره میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نطنز با اشاره به کشف محوطه باستانی با قدمت پنج هزار ساله در قلب فلات مرکزی ایران گفت: براساس گزارش تعدادی از دوستداران میراثفرهنگی شهر بادرود، بازدید و بررسی می‌دانی محوطه مذکور توسط کار‌شناسان باستان‌شناس در حوزه میراثفرهنگی این اداره انجام گرفت که براساس داده‌های اولیه مجموعه محوطه متعلق به هزاره سوم قبل از میلاد(پنج هزار سال پیش) می‌باشد که در آن شواهدی از دوره‌های متاخر نیز دیده می‌شود.

به گزارش ایلنا و بنا بر اعلام اداره کل میراثفرهنگی اصفهان، حسین یزدانمهر افزود: بررسی‌های اولیه بیانگر حجم بالای داده‌های سطحی شامل سرباره‌ها، سفالینه‌ها، جوش کوره و ابزارهایی همچون سینی‌های سفالی پوست کنی غلات، مشته‌های سنگی، مغار فلزی، پاشنه‌های سنگی از جنس سنگ‌ها و هم چنین شواهدی از کوره‌های سفال پزی و ذوب فلزات دیده می‌شود.

وی ادامه داد: آثار و شواهد موجود از بقایای کوره‌های سفال پزی و ذوب فلز مس، نشان از صنعتی بودن محوطه دارد. سفالینه‌ها عمدتا چرخ ساز و تعدادی از آن‌ها منقوش می‌باشند که از طیف سفالینه‌های خاکستری، نخودی، آجری وآلویی(قرمز) رنگ می‌باشند. با توجه به شواهد موجود و انجام بررسی‌های باستان‌شناسی و مطالعات دقیق سطحی و گمانه زنی‌های باستان‌شناختی می‌تواند در روشن شدن پیشینه تاریخی منطقه و دستیابی به ویژگیهای معماری و شیوه زندگی ساکنین منطقه، موثر باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز