خبرگزاری کار ایران

برگزاری سمینار " یافته‌های نوین در تأثیر عوامل زیست محیطی بر سلامت و روش‌های کنترل آن "

asdasd
کد خبر : ۲۴۰۱۰۰

پژوهشکده پیشگیری اولیه از بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه‌ علوم پزشکی اصفهان، اقدام به برگزاری سمینار یک‌روزه تحت عنوان " یافته‌های نوین در تأثیر عوامل زیست محیطی بر سلامت و روش‌های کنترل آن " در مرکز همایش‌های علمی دانشگاه کرد.

یک متخصص بیماری‌های کودکان در این مراسم، ضمن بیان تاثیر آلودگی‌های زیست محیطی در بروز بیماری‌های غیر واگیر تصریح کرد: اگر هرکدام از ما به عنوان افراد سهیم در آلودگی ‌هوا می‌توانیم با کاهش مصرف انرژی در استفاده از وسایل گرمازا و سرمازا، کاهش و یا حذف مصرف قلیان و سیگار، استفاده کمتر از مواد پلاستیکی و غیر قابل بازگشت به محیط زیست و… در کاهش آلودگی‌ هوا و افزایش سلامت مردم گام مؤثری را برداریم.

به گزارش ایلنا از اصفهان، رویا کلیشادی همچنین استفاده از آنتی اکسیدان‌ها را برای کاهش عوارض ناشی آلودگی هوا بر بدن بسیار مؤثر قلمداد کرد و گفت: تحقیقات متعدد و مطالعات فراوانی بر روی آنتی‌اکسیدان‌ها انجام شده که نشان می‌دهد مواد غذایی که حاوی آنتی اکسیدان‌ها هستند می‌توانند اثرات و عوارض آلودگی هوا را در بدن تا حد زیادی کاهش دهند که شامل مصرف انواع سبوس‌ها، سبزی‌ها و میوه‌ها مانند گوجه، کلم بوکلی، انار و همچنین سبزی‌ها و میوه‌های با رنگ سبز تیره و یا زرد مایل به نارنجی، زیتون و روغن‌های مایع، مصرف آب و شیر برای دفع سموم و استفاده از غذاهای دریایی به دلیل داشتن امگا ۳ اشاره کرد.

متخصص سم‌شناسی از دانشگاه میشیگان، یکی از مهمترین دلایل آلودگی هوا را در این چند سال اخیر جنگ‌افروزی‌های زیاد در کشورها و استفاده از تسلیحات نظامی عنوان کرد و گفت: سالانه کشور آمریکا حدود ۷۰۰ میلیارد دلار خرج ساختن تسلیحات نظامی کرده و به کشورهای دیگر صادر می‌کند که تمام این‌ها باعثبوجود آمدن آلودگی‌های مختلف محیطی می‌شود.

مژگان صوابی همچنین به جنگ اخیر عراق و اشغال آن کشور توسط پایگاه‌های نظامی آمریکا اشاره کرد و گفت: بعد از اشغال نظامی عراق توسط سربازان آمریکایی، حدود ۵۰۰ پایگاه نظامی برپا شد که هم‌اکنون در اطراف شهرها، حجم عظیم ادوات جنگی بدون مصرف به صورت باعثبوجود آوردن آلودگی‌های فراوان زیست محیطی شده‌اند.

صوابی ادامه داد: طی تحقیقات صورت گرفته خاک عراق شامل ۳۷ نوع ماده خطرناک است که از طریق ریزگردها به کشور ایران و دیگر کشورها منتقل و باعثتهدیدات جدی برای سلامت انسانها می‌شود و مسئولین بایستی تمهیدات مهمی را برای کاهش مشکلات مربوطه به کار بندند.

متخصص ایمونولوژی، خطوط دفاعی بدن را پوست، غشاهای مخاطی، سلول‌های ایمنی ذاتی و سلول‌های ایمنی اختصاصی عنوان کرد و افزود: بدن انسان دارای یک سیستم ایمنی متعادل است و اگر به هر دلیلی تعادل آن بهم بخورد بدن بیمار می‌شود مانند بیماری‌های خودایمن مانند MS و آلرژیک مانند آسم که به علت خارج شدن سیستم ایمنی بدن از تعادل و فعالیت بیش از حد انتظار و بر علیه بدن ایجاد می شود و یا بیماری‌هایی مانند سرطان و بیماری‌های عفونی که برعکس بیماری‌های خودایمن، بالانس سیستم‌های ایمنی بدن به سمتی می رود که عملکرد آن کمتر از حد انتظار است.

نفیسه اسماعیل با اشاره به آلودگی هوا به عنوان معضل بزرگ کشور ما و به خصوص شهر اصفهان گفت: ذراتی که در هوای آلوده وجود دارند شامل میکروارگانیسم‌ها، ذرات شیمیایی مختلف و ترکیبات آلرژن می باشند که وقتی این ذرات وارد بدن شوند می‌توانند باعثبروز بیماری‌های تنفسی و همچنین یکی از عوامل ایجاد بیماری‌های خودایمنی و یا سرطان شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز