خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان خبر داد:

تا قبل از پایان سال اجرای خط دوم به مناقصه گذاشته می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۲۹۵۲۷

در جلسه شصت و ششم شورای عالی ترافیک شهرهای کشور، مطالعات احداثخط ۲ قطار شهری اصفهان به تصویب رسید بنابراین این طرح در شورای عالی ترافیک استان و در نهایت در شورای عالی ترافیک کشور به تصویب رسیده و هم اکنون که به سازمان قطار شهری ابلاغ گردیده است این مجموعه اقدامات مهندسی و اجرایی آن را پیگیری می کند.

جواد شعرباف با اشاره به اینکه مطالعات مرحله اول خط دو مترو اصفهان در شرف اتمام است و تا پایان آذرماه تکمیل می شود گفت: خط دو قطارشهری اصفهان مشاور خارجی سیسرا فرانسه و دو مشاور داخلی مترا و پژوهش و معماری را در کنار خود دارد و پس از آنکه مطالعات مرحله اول در پایان آذر به اتمام برسد برای اجرای خط وارد مناقصه داخلی می شویم.

وی افزود: پس از تحویل مطالعات، مناقصه انجام می شود و در حال حاضر هم مشغول ارزیابی کیفی پیمانکاران هستیم.

وی با اشاره به اینکه شفت ورودی خط ۲ مترو به مناقصه گذاشته شده است و به زودی پیمانکار آن نیز بر اساس مقررات انتخاب می شود افزود: عملیات اجرایی شفت ورودی از شهرک امام حسین(ع) انجام می شود و دستگاه تی بی ام از این نقطه برای عملیات حفاری وارد می شود و این مرحله اجرایی کار در خط ۲ می باشد.

جواد شعرباف گفت: با توافقاتی که با سازمان های بالادستی از جمله استانداری و شهرداری انجام شده قرار است هزینه احداثتونل ها و ایستگاه ها را شهرداری تقبل نماید و تاسیسات و تجهیزات برقی و مکانیکی و تجهیز ناوگان با فاینانس و تعهد دولت وارد مناقصه بین المللی می شود.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان گفت: اگر تعهدات مالی به خوبی انجام شود تا قبل از پایان سال اجرای خط دوم به مناقصه گذاشته می شود و اگر مشکل خاصی نباشد و تعهدات به خوبی انجام شود، تا سال ۱۴۰۰ این خط راه اندازی می شود.

خط ۲ مترو به طول ۲۳ کیلومتر و شامل ۲۳ ایستگاه است

وی با تشریح وضعیت اجرای طرح خط ۲ قطار شهری اصفهان گفت: خط ۲ مترو به طول ۲۳ کیلومتر و شامل ۲۳ ایستگاه است که از شهرک امام حسین(ع) آغاز می شود و با عبور از میدان لاله، میدان قدس، خیابان علامه مجلسی و هاتف به چهارراه شکرشکن می رسد و سپس از طریق خیابان های حافظ و سپاه در میدان امام حسین(ع) با خط یک مترو تقاطع پیدا می کند و سپس به سمت کهندژ رفته و در نهایت به میدان خمینی شهر ختم می شود.

شعرباف در بیان این مطلب که خط دوم مترو حالت نیم کاسه دارد و از شمال شرق شروع و به سمت غرب اصفهان می رود به

به گزارش ایلنا از اضفهان، وی افزود: عمق این خط حدود ۳۰ متر زیر زمین است که به دلیل مباحثمیراثفرهنگی کارشناسان یونسکو اعلام کردند که خط باید عمیق باشد لذا این موضوع در مباحثفنی و کارشناسی مورد توجه جدی قرار گرفت.

وی با تاکید بر این نکته که تمام ملاحضات را کردیم تا این خط که مصوب شورای عالی ترافیک کشور است اجرا شود گفت: در حقیقت این مسیر را ما تعیین نکردیم این مسیر سیر فنی و تخصصی تعیین شده ای را طی کرده و در شورای عالی ترافیک کشور نیز تصویب شده است.

وی افزود: در مطالعات جامع حمل و نقل در سال های ۷۰ و ۷۱ این طرح آمده است که مترو باید به نیازهای حمل و نقل جواب بدهد و در واقع مترو قرار است نیازهای مافوق حمل و نقل هایی مانند اتوبوس را انجام دهد.

شعرباف با اشاره به اینکه دو خط شمال – جنوب و شرق – غرب اساسی ترین محورهایی بوده که برای مترو پیش بینی شده است گفت: بعد از اینکه مسیر خط۲مترو توسط مشاوران خارجی، سوفرتو فرانسه و پ پ ک استرالیا که قوی ترین مشاوران بین المللی بررسی و در شورای عالی ترافیک استان تصویب و سپس در شورای عالی ترافیک کشور که مرجع قانونی برای تایید مطالعات جامع حمل و نقل و مسیرهای مترو هستند، به تصویب رسیده است برای طی فرایند اجرایی به قطارشهری رسیده است زیرا گزینه های حمل و نقل را شورای عالی ترافیک تعیین می کند.

مکاتبات و مذاکرات لازم را با میراثفرهنگی داشته ایم

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه آیا نظرات میراثی درباره اجرای این طرح از سوی شورای علی ترافیک کشور مورد توجه قرار گرفته است؟ تاکید کرد: بالاترین مقام تصمیم گیرنده در چنین سطحی یعنی شورای عالی ترافیک کشور موارد میراثی و سایر مسایل را مورد توجه قرار داده است ضمن این که از همان ابتدا که بحثمیدان امام مطرح بوده ما مکاتبات و مذاکرات لازم را با میراثفرهنگی داشته ایم و میراثفرهنگی کتبا به ما اعلام کرده اند عبور از این محدوده بلامانع است البته خواستار تمهیداتی نیز بوده اند که در مورد همگی آن پیش بینی لازم انجام شده است.

وی در رابطه با تمهیدات مورد درخواست از سوی میراثفرهنگی گفت: میراثخواستار توجه به این نکته شده است که در محدوده مربوط به میدان امام ایستگاهی در نظر گرفته نشود که این امر مورد توجه قرار گرفت همچنین عمق لازم نیز برای عبور مترو از دیگر موارد درخواستی بود که این موضوع نیز به صورت کامل در نظر گرفته شده است.

کارشناسان یونسکو و ایکوموس از خطوط بازدید کرده اند و منعی بر عبور اعلام نکرده اند

وی با تبیین اقدامات لازم برای توجه به مسایل میراثی در اجرای خط ۲ گفت: غیر از مکاتبه ای که میراثفرهنگی در این خصوص با ما انجام داده است کارشناسان یونسکو و ایکوموس هم از خطوط بازدید کرده اند و کتبا به یونسکو نامه نوشته اند و منعی بر عبور اعلام نکرده اند فقط آنها هم خواستار تمهیداتی از جمله عمیق بودن و مطالعات لازم در این زمینه شده اند که این مسایل نیز در سرفصل توجهات فنی و عملیاتی ما قرار دارد و همه این موارد و مکاتبات به صورت مستند موجود می باشد.

شعرباف با تاکید بر اینکه تعیین عمق مربوط به خطوط قطار شهری را مطالعات تعیین می کند افزود: این مطالعات از سوی مراجع فنی، تحقیقاتی و تخصصی کشور شامل دانشگاه صنعتی و دانشگاه علم و صنعت انجام شده تا هیچ گونه مشکلی برای عبور مترو در این مسیر ایجاد نشود.

وی در پاسخ به سوالی درباره بیان مواضعی از سوی برخی افراد و رسانه ها مبنی بر عدم تاییدیه میراثفرهنگی و یونسکو برای اجرای این طرح گفت: این که گفته می شود میراثتایید نمی کند یا یونسکو رد می کند نشان از نقص اطلاعات افراد اظهار نظر کننده دارد یا اطلاعات غلط به افراد داده می شود یا جایگاه نهادهای بالادستی در این موضوع درست شناخته نشده است.

هیچ مرجع بالادستی قانونی صحبتی از عبور نکردن خط دو مترو از زیر میدان نکرده است

وی افزود: به لحاظ بین المللی مطالعات انجام شده و میراثو مشاوران طرح مطالعاتی را انجام داده ند تا هر کجای طرح با مشکلی روبه رو باشد روش پیشگیری لازم صورت گیرد و تاکنون هیچ مرجع بالادستی قانونی صحبتی از عبور نکردن خط دو مترو از زیر میدان نکرده است لذا سایر مواضع بر اساس اطلاعات ناقص و غلط ابراز شده است.

مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان تاکید کرد: سیرقانونی این مسیر طی شده است و باید این نکته را در نظر گرفت که شورای عالی ترافیک وهمه مراجع مربوطه میدان نقش جهان را به عنوان یک اثر جهانی فاخر ثبت شده در یونسکو می شناسند و غیر ممکن است این اثر تاریخی از سوی بالاترین نهاد کشوری که در زمینه تصمیم گیری در خصوص خطوط قطار شهری مشغول به فعالیت هستند مغفول بماند.

تصمیم گیری توسط عالی ترین مرجع تصمیم گیری درباره این مسله بدون در نظر گرفتن جایگاه میدان نقش جهان دور ذهن و تصور است.

شعرباف تاکید کرد: هویت شهر تاریخی اصفهان و در راس آن میدان نقش جهان همانند پاساگارد شیراز برای همگان شناخته شده است و به جهت جایگاه میراثی ارزش والایی دارد لذا تصمیم گیری توسط عالی ترین مرجع تصمیم گیری درباره این مسله بدون در نظر گرفتن جایگاه میدان نقش جهان دور ذهن و تصور است.

وی با اشاره به اینکه تمام شهرهای تاریخی دنیا از جمله بارسلون، مادرید، لندن، پاریس و رم مترو دارند و قطار شهری هم زیر آثار تاریخی آنها رد می شود گفت: قطعا آنها نیز تمهیدات لازم را اندیشیده اند و در اینجا نیز همین کار را با مطالعات عمیق علمی و توانمندی دقیق مهندسی انجام خواهیم داد.

در چهارچوب قوانین و دستگاه های بالادستی کار می کنیم

وی با اشاره به اینکه ما در سازمان قطار شهری در چهارچوب قوانین و دستگاه های بالادستی کار می کنیم افزود: ممکن است افراد در جایگاه های مختلف دیدگاه های خاص خود را مطرح کنند ولی مبنای ما، حرکت در چهارچوب قانونی تعیین شده از سوی قانون است.

وی با تشکر از همراهی و توجه استاندار اصفهان به موضوع قطار شهری تاکید کرد: از زمانی که آقای دکتر زرگرپور به عنوان استاندار اصفهان آمده اند همه مسایل را با ایشان در میان گذاشته ایم و برای خط ۲ هم دو مرتبه به امضا استاندار از رییس سازمان میراثفرهنگی کشور درخواست کرده ایم که جلسه هماهنگی داشته باشیم و صحبت و توضیحات لازم را هم داشته باشیم که ۴ ماه است نامه را نوشتیم و خیلی هم پیگیری کردم که این ملاقات اتفاق بیفتد چراکه هرگز نمی خواهیم کاری بکنیم که کوچکترین خسارتی به میراثشهرمان بخورد.

وی با تاکید بر اینکه هویت شهرمان به میراثفرهنگی آن است و از طرفی مردم هم باید مردم باید در این شهر زندگی کنند افزود: جمع این دو یعنی توجه به زندگی مردم و احترام به میراثفرهنگی شهر مهم است وگرنه حذف آن ساده ترین شکل ممکن است.

شعرباف افزود: آیا دنیا به این مسایل اینگونه نگاه می کند که مترو یا حمل و نقل نمی خواهیم یا سعی می شود مساله ای که هست به بهترین شکل علمی حل شود؟ ما به دنبال حل مسئله به صورت علمی هستیم و با میراثهم تاکنون هیچ مشکلی نداشته و به جلو می رویم و تاکنون هم هیچ کسی برای ما خط قرمزتعیین نکرده است.

تیم های کارشناسی را تجهیز کرده ایم و کارشناسان در حال فعالیت هستند

وی افزود: ما تیم های کارشناسی را تجهیز کرده ایم و کارشناسان در حال فعالیت هستند یکی از اسنادی که میراثاز ما خواسته این است که تاثیرات این خط بر میراثرا ببینیم و باید این مباحثمطالعه شود بنابراین تیم کارشناسی تجهیز کرده ایم که در حوزه مطالعات ماست و این کار در حال انجام است و وظیفه ماست.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا انجام مطالعات از سوی قطار شهری تردیدی در صحت نتایج ایجاد نمی کند تاکید کرد: مطالعات شرح خدمات دارد و این شرح خدمات از یونسکو گرفته شده است به طوری که شرح خدمات مصوب که یونسکو عنوان می کند مطالعات باید بر اساس این آیتم ها انجام شود.

شعرباف افزود: من نمی توانم مطالعات میراثفرهنگی را که در یونسکو کاملا شفاف شده است را تغییر دهم.

وی در پاسخ به سوالی درباره نقش شورای عالی شهرسازی و مجموعه راه و شهرسازی در خصوص این طرح گفت: این شورا بررسی پیشنهادهای لازم در مورد سیاست کلی شهرسازی، اظهارنظر نسبت به پیشنهادها و لوایح شهرسازی و مقررات مربوط به طرحهای جامع شهری که شامل منطقه بندی و سایر نیازمندیهای عمومی شهر می باشد و تصویب معیارها و ضوابط و آیین نامه های شهرسازی را برعهده دارد لذا شورای شهرسازی باید طرح جامع کاربری ها را تصویب کند و از سوی دیگر کمیسیون ماده ۵ هم ایستگاه های مترو را تصویب می کند که محدوده ایستگاه و المان های مربوط به ایستگاه کجا باشد اما کلیت خط برعهده شورای عالی ترافیک است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فرایندهای این طرح در مجموع قانونی است تاکید کرد: من سرسوزنی آدم غیر قانونی نیستم و جز قانون برایم هیچ چیز مهم نیست و قانون مهمترین محور کار ما است.

وظیفه من به عنوان مدیر پروژه این است که پروژه ام را در چهارچوب قانون جلو ببرم

شعرباف گفت: اجازه دهید فکر همه را راحت کنم همه از جمله دیوان محاسبات، استاندار، شهردار و شورا هم این را می دانند که محور من قانون است وبا قانون پیش می روم و وظیفه من به عنوان مدیر پروژه این است که پروژه ام را در چهارچوب قانون جلو ببرم.

وی گفت: این اطمینان را به همه شهروندان و کسانی که نگرانند بدهید که کارها طبق قانون انجام می شود.

وی خاطر نشان کرد: خواهش من هم این است اگر کسی علاقه مند به اظهار نظر در این حوزه می باشد اطلاعاتش را کامل کند تا خیالشان راحت باشد و بدانند کسی که ۴۰ سال در حوزه مدیریت شهری کار کرده است با همه ادبیات قانونی هم آشناست.

وی در خصوص مسکوت ماندن لایحه نامگذاری ایستگاه های قطار شهری توسط شورای شهر گفت: من در جریان مذاکرات شورای شهر نیستم شاید اطلاعاتی که به شورای شهر رسیده ناقص بوده است؛ ولی من در اولین روزی که به شورای شهر هم رفتم در اولین جلسه توضیح دادم که ما در چهارچوب قانون به جلو می رویم و این امر مصوب است و در این مسیر مطالعاتم را انجام می دهم.

وی گفت: شرط اول من این است که مطالعات را در چهارچوب مصوبات بالادستی به جلو ببرم.

وی با اشاره به اینکه اگر مشکلی در بحثنامگذاری خط دوم توضیحات تکمیلی را به شورای شهر ارائه می دهم افزود: البته در جلسه علنی هم دعوتی از من نشده بود ولی درباره بحثنامگذاری هم در حقیقت می خواستیم این نام ها، نام هایی باشد که اگر مکاتباتی انجام شد از اول نام های مصوب در آن لحاظ شود.

وی گفت: می خواستیم کمی زودتر نام ایستگاه ها را در مکاتبات به کار ببریم تا این اسم ها جا بیفتد و الا این موضوع به عنوان ضرورت اصلی مطرح نبود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز