خبرگزاری کار ایران

استاندار اصفهان عنوان کرد:

عملکرد سیستم بانکی بخش خصوصی در جذب سرمایه بسیار ناامیدکننده است

asdasd
کد خبر : ۲۲۹۴۸۵

بر اساس اعلام بانک مرکزی به هر میزان که معوقات پس گرفته شود به همان میزان هم به سقف تسهیلات اضافه می‌شود و این برای استان بسیار ارزشمند خواهد بود.

رسول زرگرپور استاندار اصفهان در جلسه ی مشترک مدیران بانک های عامل استان یکی از مشکلات مهم این استان را معوقات بانکی عنوان کرد و افزود: باید در مورد این معوقات تصمیم اصولی گرفته شود.

به گزارش ایلنا از اصفهان، وی با بیان اینکه بسیاری از منابع مالی دست افراد وام‌گیرنده است، تصریح نمود: بر اساس اعلام بانک مرکزی به هر میزان که معوقات پس گرفته شود به همان میزان هم به سقف تسهیلات اضافه می‌شود و این برای استان بسیار ارزشمند خواهد بود.

زرگرپور با اشاره به اینکه برای بازپرداخت معوقات بانکی، بانک مرکزی اختیارات ویژه ای را به مدیران عامل بانک ها داده است، افزود: بر این اساس مدیران عامل بانک ها می توانند معوقات را استمهال یا تقسیط نمایند.

رسول زرگرپور ضمن توصیه به بازپرداخت وام ها برای کسانیکه معوقات بانکی دارند، گفت: بدهکاران بانکی از فرصت بوجود آمده برای بازپرداخت معوقات بانکی استفاده کنند و با مراجعه به بانک ها وضعیت بازپرداخت معوقات بانکی خود را مشخص نمایند.

استاندار اصفهان اظهار داشت: در حال حاضر ۳۶ هزار میلیارد ریال کل معوقات این استان به سیستم بانکی است که بیشتر بدهکاران آن از سرمایه‌گذاران هستند.

رسول زرگرپور با اشاره به اینکه استان اصفهان سالانه ۳۹۰ هزار میلیارد ریال را جذب می‌کند، اضافه کرد: در منابع جدید ۲۸۰ هزار میلیارد ریال از این منابع در اصفهان و ۱۰۰ هزار میلیارد ریال بین منابع و مصالح استان در جای دیگر هزینه می‌شود.

زرگرپور تصریح کرد: در سیستم بانکی اصفهان ۷۲ درصد منابع مصرف می‌شود و این در حالی است که باید ۸۵ درصد از این سرمایه در اصفهان جذب شود، ولی متاسفانه این ۱۳ درصد که همان ۱۰۰ هزار میلیارد ریال است به سایر مناطق کشور می رود.

استاندار اصفهان سرمایه گذاری سپرده های مردم اصفهان در سایر استان ها را از چالش های اساسی برشمرد که استان با آن روبرو است.

مدیر ارشد استان تاکید کرد: بانک های خصوصی مستقر در اصفهان نیز بایستی بیش از ۸۵ درصد منابع جذب شده ی خود را در همین استان مصرف نمایند.

رسول زرگرپور یادآور شد: مدیریت استان از وزیر اقتصاد و دارایی و نیز بانک‌ها درخواست کرده‌ که آنچه در استان جذب می‌شود در خود استان صرف شود اما با کمال تاسف مشاهده می شود که سرمایه‌ اصفهانی‌ها در مشهد و تهران هتل‌سازی می‌شود و این مسئله بسیار قابل تأمل است.

استاندار اصفهان افزود: بانک‌های دولتی تقریبا صد درصد از منابع را در اختیار مردم استان قرار می‌دهند، و این در حالی است که بانک خصوصی ۵۶ درصد منابع خود را در اختیار استان قرار می‌دهند و اگر این سرمایه در خود استان جذب نشود ما مجبور به محدودیت برای بانک‌های خصوصی خواهیم شد.

وی از راه اندازی یک مؤسسه مالی جدید برای اصفهان خبر داد و افزود: تبدیل یک مؤسسه مالی به بانک از تأسیس خود بانک راحت‌تر است.

استاندار اصفهان با انتقاد از برخوردار شمردن استان اصفهان گفت: متاسفانه این استان از منابع دولت بی‌بهره و خزانه اعتباری به استان اصفهان تعلق نمی گیرد و اصفهان برای جذب اعتبارات ملی پروژه های عمرانی در رتبه ۳۰ قرار دارد.

وی در ادامه یادآور شد: این مشکلات در حالی ایجاد می شود که سالانه مردم اصفهان ۴ هزار میلیارد تومان مالیات به خزانه واریز می‌کنند، اما کمتر از ۵۰۰ میلیارد تومان برای فعالیت های عمرانی اعتبار می‌گیرد.

زرگرپور اضافه کرد: این امر باعثمی شود که برای توسعه استان به سمت منابع غیردولتی همچون فاینانس، سیستم بانکی و صندوق توسعه ملی رفت.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه صندوق توسعه ملی بیش از ۷۰ میلیارد دلار سرمایه دارد، افزود: ۲۰ درصد این سرمایه که باید در بخش غیردولتی هزینه شود بصورت ارزی و مابقی بصورت ریالی با نرخ سودهای پایین قابل برداشت خواهد بود. و مهم اینکه هیچ برش بخشی، استانی و سهمی در برداشت از منابع وجود ندارد و استان‌ها در این زمینه در حال رقابت هستند.

زرگرپور تصریح کرد: تا سال گذشته استان اصفهان دومین استان پس از آذربایجان شرقی در جذب اعتبار از صندوق توسعه ملی بود اما متاسفانه امسال به دلیل پاره ای از مشکلات، نتوانسته اعتبارات مورد نیاز را جذب نماید.

وی به تشریح این مشکلات پرداخت و اظهار داشت: باید مسئله عدم جذب صندوق توسعه ملی با اداره کار، سیتم بانکی و استانداری آسیب‌شناسی شود.

استاندار اصفهان تصریح کرد: جذب این میزان اعتبار از صندوق توسعه ملی مناسب استان اصفهان نیست و نگران کننده است که بخشی از مشکلات به سیستم بانکی، فرایند طراحی شده، مدارک، امکانات و نیز بانک‌های عامل بستگی دارد و باید ضمن آسیب‌شناسی زمینه برای جذب تسهیلات توسعه ملی و ارزی فراهم گردد.

زرگرپور در پایان عنوان نمود: عملکرد سیستم بانکی در استان با وجود تمام مشکلات عملکرد قابل قبولی نیست و عملکرد بخش خصوصی نیز در جذب سرمایه بسیار ناامیدکننده است که این قضیه باید تا ماه آینده آسیب‌شناسی شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز