خبرگزاری کار ایران

با ثبت رکورد کاهش مصرف مواد نسوز در فولاد مبارکه صورت گرفت

فولاد مبارکه اصفهان از الگوهای جهانی در مصارف نسوزشد

کد خبر : ۲۲۵۶۳۱

با روند کاهش هرچه بیشتر مصارف نسوز در شرکت فولاد مبارکه اصفهان، تلاشها، پژوهشها و مطالعات دانشگاهی و همکاری با سازندگان نسوز در داخل کشور شرایطی فراهم کرد تا میزان مصرف این مواد در فولاد مبارکه در آبان ماه سال جاری به ۶.۶۹کیلوگرم بر تن مذاب برسد و این شرکت به الگویی مناسب برای فولاد سازان جهان مبدل شود.

مدیر مرکز نسوز فولاد مبارکه اظهار داشت: در آبان ماه سال جاری به رکورد بی سابقه مصارف نسوز در کلیه واحدهای مجتمع به مقدار ۶.۶۹ کیلوگرم بر تن مذاب دست یافتیم که می‌تواند این میزان مصارف نسوز و هزینه‌های آن به عنوان و الگو جهت کلیه کارخانه‌های داخل کشور و خاورمیانه و بهترین‌های دنیا مد نظر قرار گیرد.

به گزارش ایلنا از اصفهان و به نقل از روابط عمومی فوباد مبارکه غلامرضا صوفیان افزود: مصارف نسوز واحدهای فولادسازی و ریخته گری مداوم ۶.۶۵ کیلوگرم بر تن مذاب و مصارف نسوز سایر نواحی فولاد مبارکه به مقدار ۰۴/۰ کیلوگرم بر تن مذاب در آبان ماه سال ۹۳ بود که این موفقیت با بهبود مستمر فرآیندها، اجرای ۳۸ پروژه در مرکز نسوز و استفاده از مواد نسوز با کیفیت بالا و کنترل مداوم پروسه تولید حاصل گردیده است.

صوفیان؛ رکورد قبلی مصرف نسوز را به مقدار ۰۷/۷ کیلوگرم بر تن مذاب خواند و تصریح کرد: دست‌یابی به این مهم کاهش ۳۸/۰ کیلوگرمی مصرف مواد نسوز به ازای تن فولاد مذاب را نشان می‌دهد. که عمدتاً این کاهش‌های مصارف، در قسمت‌های کوره قوس الکتریکی و پاتیل فولاد انجام شده است.

وی افزود: درسمینار نسوز یونیتزر در سال ۲۰۱۱ شعار مصرف ۵۰ کیلوگرم نسوز به ۵ کیلوگرم مصرف نسوز در فولادسازی‌ها مطرح گردید بدین معنی که در سال ۱۹۵۰ که نیمه بالای کوره‌ها به جای پانل خنک کننده از آجر نسوز استفاده می گردید مصرف نسوز به ازاء تن فولاد ۵۰ کیلوگرم بوده که کارخانجات معتبر تولید فولاد، جهت کاهش هزینه‌های تمام شده نسوز در قیمت فولاد قرار گذاشتند که مصارف نسوز خود را در سال ۲۰۱۵ به ۵ کیلوگرم بر تن مذاب برسانند۵KG /(Ton. L. S) در این راستا مرکز نسوز شرکت فولاد مبارکه و واحدهای تابعه همگام با سایر فولادسازی‌های دنیا حرکت خود را مطابق الگوی فوق از سال ۱۳۸۰ شروع کرده و همچنان در حال ادامه دادن طبق الگوی فوق هستند که خوشبختانه واحدهای سبا، هرمزگان و فولاد مبارکه به نتایج شایانی نیز دست یافته‌اند.

مدیر مرکز نسوز فولاد مبارکه با بیان این مطلب که منظور از کاهش مصارف، کاهش هزینه‌ها و یا cost /(Ton Slab) می باشد یادآورشد: استفاده ۹۵ درصدی نسوز‌های داخلی از مجموع مصارف نسوز فولاد مبارکه و بکاربردن نسوزهای دولومیتی و جرمهای مگدول در کف کوره‌های قوس الکتریکی که با هزینه‌های بسیار پایینی نسبت به جرمهای آلومینایی و آجر‌های منیزیتی تدارک می شود سبب شده است که علاوه بر میزان مصارف، در هزینه‌ها هم به نتایج قابل قبولی دست یابیم.

صوفیان؛ این موفقیت بزرگ را به مجموعه مدیریت و کارکنان شرکت فولاد مبارکه تبریک گفت و ابراز امیدواری نمود در راستای بهبود روشهای تولید و اصل کایزن(بهبود مستمر فعالیتها) کاهش مصارف و هزینه‌های تمام شده فولاد از قبیل برق، الکترود، آب، گاز و نسوز ادامه یابد تا بتوانیم قیمت تمام شده فولاد را هر چه رقابتی تر نماییم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز