خبرگزاری کار ایران

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان:

برای اجرای نظام نامه‌های فرهنگی دراصفهان همه دستگاه‌ها مشارکت کنند

asdasd
کد خبر : ۲۲۱۶۵۹

تصویب چندین مصوبه و نظام‌نامه‌ در شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان با همکاری شهرداری اصفهان، اداره کل میراثفرهنگی استان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای صیانت از مسائل فرهنگی شهر اصفهان به زودی به مرحله اجرا می رسند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: تصویب چندین مصوبه و نظام‌نامه‌ در شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان با همکاری شهرداری اصفهان، اداره کل میراثفرهنگی استان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای صیانت از مسائل فرهنگی شهر اصفهان به زودی به مرحله اجرا می‌رسند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، حجت الاسلام محمد قطبی؛ در نشست خبری با اشاره به اینکه نظام‌نامه‌های مختلفی از سوی شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان برای مدیریت امور تالارها و باغ تالارهای عقد و عروسی در شهر، حضور گردشگران خارجی رسمی در اصفهان، راه‌اندازی میز اصفهان شناسی وی‍ژه گردشگران، معرفی میراثفرهنگی ناملموس استان در نظر گرفته شده است افزود: این نظام نامه‌ها در قالب اجرای برنامه در هتل‌ها، میهمان‌سراها و همچنین مدیریت اوقات فراغت دانشجویان خوابگاهی مقیم استان اصفهان صادر شده است که هر کدام از آن‌ها به زودی در قالب طرح‌های مختلف فرهنگی به اجرا درمی‌آیند.

وی از لزوم دریافت مجوز رسمی از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از سوی گروه‌های مجری برنامه‌های هنری در جشن‌های عروسی سخن گفت و تصریح کرد: به دلایل مختلفی همچون برچیده شدن موسیقی مبتذل و بازاری از مراسم‌های عروسی در تالارها و باغ‌تالارها، مصوبه‌ای را از سوی شورای فرهنگ عمومی صادر کرده‌ایم مبنی بر اینکه گروه‌های مختلف هنری همچون موسیقی و هنرهای نمایشی و… از این پس باید با مجوز رسمی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به اجرای برنامه در مراسم‌های عقد و عروسی بپردازند.

قطبی ادامه داد: همچنین بستری را فراهم کرده‌ایم تا آن دسته از گروه‌های هنری که علاقمند هستند هنر خود را به صورت قانونی و با توجه به استانداردهای تعریف شده در این مراسم‌ها ارائه دهند با مراجعه به این دستگاه خود را معرفی کرده و مجوز لازم را برای ادامه یا آغاز فعالیتشان دریافت کنند.

مدیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از تصویب چندین مصوبه درباره حضور گردشگران خارجی در اصفهان خبر داد و تصریح کرد: سالانه تعدادی بالغ بر ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار گردشگر رسمی از شهر اصفهان بازدید می‌کنند. در این حوزه نیز شورای فرهنگ عمومی تمهیداتی را در جهت ایجاد فضایی امن و مناسب برای گردشگران و ارائه آموزش‌های لازم در ارتباط با شهر اصفهان و پیشینه و قدمت تاریخی آن اندیشیده است.

وی افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی و توانمند سازی راهنمایان و تور لیدرها و همچنین مدیران هتل‌ها و شناسنامه‌دار نمودن اقامتگاه‌های گردشگران که توسط سازمان میراثفرهنگی برگزار می‌شود. همچنین اجرای طرح دیگری که بسیار حائز اهمیت بوده و توسط حمل و نقل شهرداری اصفهان انجام خواهد شد، طرح تاکسی‌های گردشگری است که از طریق آن تاکسی‌هایی با نشانه و آرم مخصوص تهیه می‌شوند و ضمن اینکه رانندگان آن‌ها آموزش‌های لازم را در جهت فراگیری زبان انگلیسی، نحوه برخورد صحیح با گردشگران خواهند دید، در اختیار افرادی که از آن سوی مرزها به اصفهان سفر می‌کنند قرار خواهد گرفت. این طرح در کاهش سر درگمی مسافران جهت عبور و مرور و حمل و نقل در شهر موثر خواهد بود.

حجت الاسلام قطبی همچنین از صدور شناسنامه برای آثار و صنایع دستی در اصفهان خبر داد و افزود: این شناسنامه معرف هویت فرهنگی و هنری اثر و هنرمندان است و باعثمی‌شود تا آثار صنایع دستی اصفهان بدون هیچ نشانه و معرفی در نقاط مختلف جهان به اسم کشورهای دیگر خرید و فروش نشود.

وی خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است که این شناسنامه‌ها به صورتی فنی و تخصصی، به ثبت نام اثر و نام هنرمند اثر و همچنین رتبه هنری اثر بر روی آن می‌پردازد؛ ضمن اینکه این مسئولیت نیز بر عهده سازمان میراثفرهنگی استان محول شده است.

حجت الاسلام قطبی همچنین در ادامه سخنانش از اجرای طرحی با عنوان میز اصفهان شناسی خبر داد و افزود: طبق برآوردی که صورت گرفته است هر گردشگر زمانی بالغ بر دو روز را در اصفهان حضور دارد و این زمان فرصت مناسبی است تا به او به مثابه یک دانشجوی اصفهان شناسی نگریسته شده و برای ارائه اطلاعات لازم درباره اصفهان اقدام شود.

وی افزود: طی این طرح مرکزی در میدان امام(ره) اصفهان و برخی از هتل‌هایی که دارای کثرت گردشگر هستند به صورت دائمی دائر می‌شود و در قالب ۱۶ ساعت آموزش مفید، به ذکر اطلاعاتی جامع و مفید درباره قدمت، پیشینه تاریخی، فرهنگ ملموس و ناملموس و بومی اصفهان پرداخته خواهد شد. این آموزش به صورت ۲ ساعت آموزش تئوری و ۱۴ ساعت آموزش عملی از طریق حضور در اماکن تاریخی و بازدید از آن‌ها انجام می‌شود.

وی خاطرنشان ساخت: این آموزش ۱۶ ساعته به مثابه طی نمودن یک واحد درسی دانشگاهی خواهد بود و در پایان نیز پس از انجام آزمون الکترونیکی مربوطه، یک گواهی معتبر و قابل ترجمه از سوی دانشگاه فرهنگ و هنر اصفهان به گردشگرانی که در این آزمون شرکت نموده‌اند اعطا می‌شود.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه عنوان کرد: این طرح توسط دانشگاه فرهنگ و هنر علمی کاربردی اصفهان، مرکز اصفهان شناسی شهرداری اصفهان، اداره کل میراثفرهنگی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه معرفی میراثفرهنگی ناملموس ایرانی به جهانیان، اهمیتی هم اندازه و چه بسا فراتر از میراثفرهنگی ناملموس دارد گفت: در جهت معرفی میراثفرهنگی ناملموس اصفهان نیز طرحی به تصویب رسیده است که از طریق آن در برخی از مراکز هتل‌هایی که پذیرای میهمانان خارجی هستند، برنامه‌هایی همچون موسیقی سنتی، نقالی، پرده خوانی، شاهنامه خوانی و سایر هنرهای دیگر اجرا خواهد شد. تاکنون ۱۴ هتل و چندین مرکز نیز با دریافت مجوز مربوطه نسبت به اجرای این طرح اقدام کرده‌اند.

حجت الاسلام قطبی در ادامه از ایجاد فضاهایی مناسب جهت پر کردن اوقات فراغت دانشجویان خوابگاهی مقیم درشهر اصفهان خبر داد و تصریح کرد: دانشجویان خوابگاهی که در اصفهان مقیم هستند، فارغ از اوقاتی که یک روز را به درس و حضور در دانشگاه اختصاص می‌دهند، اوقات فراغت زیادی دارند که می‌توانند با برنامه‌ریزی مناسب از این زمان حداکثر استفاده را ببرند.

وی افزود: به همین جهت طرحی در این راستا تصویب شده است که در طی آن این دانشجویان می‌توانند از ۱۳۳ رشته‌ای که در این زمینه قرار داده‌ایم با رضایت دانشگاه و با دریافت مجوز نسبت به راه‌اندازی کارها و فعالیت‌هایی که نیاز به فضای کارگاهی و وسیع ندارد، در خوابگاه خودشان اقدام نمایند. همچنین در نهایت طول زمانی که آنان به این فعالیت‌ها اختصاص می‌دهند برای آنان سابقه کار به حساب آمده، می‌توانند برای گسترش فعالیتشان تبلیغ رسمی نموده و همچنین از تسهیلات بانکی همچون وام استفاده کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز