خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیته حقوقی مجمع گردشگری استان اصفهان:

اهمیت آب و تاثیر آن بر روی صنعت توریسم اجتناب ناپذیر است

asdasd
کد خبر : ۲۰۹۰۹۹

روز جهانی گردشگری، فرصت مغتنمی برای پرداختن به مقوله گردشگری است؛ البته پیش از آن بایستی تشکیل مجمع گردشگری و میراثفرهنگی و صنایع دستی را به فال نیک گرفت.

رئیس کمیته حقوقی مجمع گردشگری، میراثفرهنگی و صنایع دستی استان اصفهان گفت: گردشگری استان اصفهان از دیرباز تاکنون، ارتباط تنگاتنگی با رودخانه زاینده رود داشته و دارد؛ رودخانه ای که مدت هاست چهره غم به خود گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، رضا برادران اصفهانی افزود: اهمیت آب و تاثیر آن بر روی صنعت توریسم اجتناب ناپذیر است؛ پل تاریخی شهرستان که قدمتی ۱۲۰۰ساله در تاریخ دارد به علت وجود ساروج در خشت و مصالح بنیادین خود و به دلیل عدم وجود آب در معرض نابودی و خطر جدی است.

وی ادامه داد: آب برای رودخانه، پل ها و مردم این شهر حیات بخش و روحیه بخش است اما آیا اکنون که چندسالی است مهر بی آبی برپیشانی این شهر و پل های تاریخی اش زده شده باید دست روی دست گذاشت؟

رئیس کمیته حقوقی مجمع گردشگری، میراثفرهنگی و صنایع دستی استان اصفهان با اعلام اینکه موضوع آب حل شدنی است اظهار داشت: اگر به آن صورت ملی نگاه شود و از همه مهم تر اگر در استفاده از کلیه ظرفیت های آبی باقی مانده استان داناتر عمل کنیم؛ می شود با مدیریت و برنامه ریزی خشکی زاینده رود را حل کرد به شرط اینکه حاکمیت اعمال قانون کند و در این مسیر سیاسی کاری صورت نگیرد.

برادران اصفهانی با تاکید بر اینکه اگر عقلانیت و قانون را اعمال کنیم و برای رفع مشکلات از متخصصین و افراد بی طرف استفاده کنیم می توانیم بحران خشکی زاینده رود را برطرف کنیم، تصریح کرد: کافی است در مورد آب ملی نگاه کنیم، ملی حرف بزنیم و ملی فکر کنیم و فرقی بین اصفهان، چهار محال و بختیاری و خوزستان قائل نشویم اینگونه به نتیجه می رسیم.

این حقوقدان اضافه کرد: ممکن است خیلی ها فکر کنند که ما تنها به زیبایی دوباره شهرخودمان و به قیمت نابودی استان دیگر می اندیشیم در حالیکه اینچنین نیست ما آب را برای آمدن فوج فوج گردشگر به این شهر و استان تنها نمی خواهیم و به موضوع به صورت ملی نگاه می کنیم.

وی یادآور شد: بر اساس مواد ۱۵۸و ۱۵۹ قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران حق آبه مردم اصفهان محترم است و هیچ کسی حق ندارد حق آبه کشاورزان حق آبه دار اصفهان را به کس دیگری ببخشد.

رئیس کمیته حقوقی مجمع گردشگری، میراثفرهنگی و صنایع دستی استان اصفهان افزود: بنا بر کنوانسیون های بین المللی که ایران نیز به اکثر آنها پیوسته و در حکم قانون است، تخریب محیط زیست، بیابان زایی و تخریب میراثبشری و فرهنگی ممنوع است. به عنوان مثال در کنوانسیون حمایت از میراثطبیعی، این امر به صراحت بدین گونه بیان شده که ویرانی یا انهدام هر قسمت از میراثفرهنگی و طبیعی موجب فقر شدید میراثهمه جهان می شود و باید به عنوان میراثجهانی بشریت حفظ شود.

وی ادامه داد: با توجه به این که حمایت از این میراثدر سطح ملی غالبا به خاطر کثرت وسایل مورد نیاز و کمبود منابع اقتصادی، علمی و فنی کشوری که اموال مورد حمایت در قلمرو آن واقع است کافی نیست، عزم بین المللی را می طلبد.

برادران اصفهانی با اعلام اینکه ما برای زنده شدن و زنده ماندن زاینده رود به ۲میلیارد و ۸۰۰میلیون متر مکعب آب نیاز داریم که از این میزان ۷۰۰تا ۸۰۰میلیون مترمکعب هدر رفته و پرتی داریم و هیچ کنترل و نظارتی روی آن صورت نمی گیرد، یادآور شد: حتی اگر تونل سوم به بهره برداری برسد تنها۱۰۰میلیون مترمکعب آب به حوزه زاینده رود اضافه می شود که با توجه به رقم ۲میلیارد و ۸۰۰میلیونی، اتفاق خاصی برای زاینده رود رخ نمی دهد.

وی ادامه داد: فلات مرکزی و خصوصا استان اصفهان متناوباً با خشکسالی و کاهش نزولات جوی روبرو بوده، ولی هیچ گاه همچون سال های اخیر شاهد قطع جریان آب و خشکی رودخانه به خصوص در منطقه مرکزی و شرقی استان اصفهان نبوده است.

رئیس کمیته حقوقی مجمع گردشگری، میراثفرهنگی و صنایع دستی استان اصفهان اضافه کرد: این به آن معنی است که تصمیم های غلط در تخصیص و بهره برداری و حفاظت از آب اتخاذ شدده و پرونده های انتقال آب به تاخیر افتاده است.

برادران اصفهانی، بهینه سازی مصرف نیز در ۳ بخش کشاورزی، شرب و صنعت اتفاق نیفتاده است و با همین تصمیم های غلط و برداشت های بی رویه و غیرقانونی در برخی از مناطق بالادست و حتی در خود استان رژیم حقوقی زاینده رود به هم خورده و حقابه ها و سهمآبه ها و قراردهای اشتراکی نقض گردیده است و اینک ما هستیم و مسئولیت سنگین و حیاتی نجات زاینده رود.

وی تصریح کرد: اکنون از ۶۰۰ دشت ایران ۳۰۰ دشت فلات مرکزی به دلیل احداثغیر اصولی سدها و خشک شدن سفره های آب زیرزمینی از بین رفته است و بیلان منفی سفره های آب زیرزمینی باعثمی شود که تمدنی که در میدان امام وجود دارد نشست کند و پل های تاریخی ترک بخورد.

این حقوقدان ادامه داد: صنعت در تمامی ابعاد اعم از فولاد تا گردشگری و نیروی کاردر اصفهان و ظرفیت های موجود در کشور چیزی نیست که از نظرها پوشیده باشد و به همین خاطر با در نظر داشتن پتانسیل هایی که در این شهر و استان وجود دارد باید با برنامه ریزی مناسب به این رکود پایان داد.

برادران اصفهانی با اعلام اینکه خواست ما به عنوان یک سازمان مردم نهاد یک خواست قانونی است اظهار داشت: برای حفظ تمدن اصفهان حفظ میراثفرهنگی و ابنیه تاریخی اصفهان حفظ صنعت گردشگری اصفهان و پیروی از طومار شیخ بهایی که خود یکی از اسناد درخشان و قابل اتکاء در حوزه میراثفرهنگی است لازم است.

وی ادامه داد: شیخ بهایی، رژیم حقوقی آب زاینده رود را به درستی تعیین کرده است و باید مدار تصمیمات کارشناسی شورای عالی آب قرار گیرد که این مهم تصمیمات احساسی برخی مدیران در حوزه آب را کنار زده و منجر به بازگشت دوباره آب به فلات مرکزی ایران و تجدید حیات زاینده رود خواهد شد و در سایه توجه و اشرافیت نمایندگان مجلس، مسئولین دولت یازدهم محقق خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز