خبرگزاری کار ایران

استاندار اصفهان تاکید کرد:

انتقاد به افرادی که می‌خواهند از نمد زاینده‌رود برای خود کلاهی ببافند

asdasd
کد خبر : ۲۰۸۰۵۵

بسیاری از افراد، نهادها و مسئولانی که در اصفهان خود را دلسوز نشان می‌دهند و درخواست مصرف بهینه آب را دارند باید در ابتدا از خود شروع کنند، شهرداری به عنوان بزرگترین مصرف کننده باید ۴۰ درصد مصرف آب مازاد خود را کاهش دهد و در وهله دوم صنایع و معادن نیز باید صرفه جویی آب را از خود شروع کنند.

استاندار اصفهان، در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که هر ماه برای گزارش دهی از وضعیت آب بر گزار کرد، با اشاره به اینکه مهمترین انتقاداتی که وقتی به پایتخت می روم در مورد آب اصفهان به ما می شود یکی مسئله کاشت برنج است و دیگری فضای سبزاین شهر است ادامه داد: البته درزمینه کشت برنج که به اصفهان منتسب می کنند بی انصافی است چرا که آبی نیست تا کشت برنج شود اما درزمینه صرفه جویی شهرداری برای مصرف آب در بحثفضای سبز حرف هایی است که باید واقعا شهرداری در این زمینه صرفه جویی انجام دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، سول زرگر پور، بیان داشت: بسیاری از افراد، نهادها و مسئولانی که در اصفهان خود را دلسوز نشان می‌دهند و درخواست مصرف بهینه آب را دارند باید در ابتدا از خود شروع کنند، اگرطرحی دارند که می‌تواند به کم آبی استان اصفهان کمک کند، ارایه دهند اما اگر طرحی ندارند، همایشهای بی ثمر برگزار نکنند. شهرداری به عنوان بزرگترین مصرف کننده باید ۴۰ درصد مصرف آب مازاد خود را کاهش دهد و در وهله دوم صنایع و معادن نیز باید صرفه جویی آب را از خود شروع کنند.

وی درباره اینکه شهردار اصفهان در اظهار نظری عنوان کرده بود که برای مسئله آب، همه رسانه ها باید به صحنه بیایند، افزود: موج رسانه ای در خصوص آب ماه‌ها است که ایجاد شده و اگر شهردار فرصت نکرده روزنامه ای غیر از روزنامه های خود را بخواند بحثدیگری است. ایشان باید به رسانه های دیگر نیز مراجعه کنند و ببیند که چه مقالات و اظهار نظرهایی در این زمینه در مطبوعات و رسانه ها منتشر شده است.

استاندار اصفهان ادامه داد: مسئولان استان اصفهان موضوع حق‌خواهی مردم این استان را در دستور کار خود قرار داده‌اند اما معتقدند این اتفاق باید در یک بستر آرام صورت بگیرد و خطوط قرمز رعایت شود.

وی گفت: ما به اینکه امور استان خود را با غوغاسالاری و هیاهو به پیش ببریم، اعتقاد نداریم و از سوی دیگر به آن دسته از افرادی هم که می‌خواهند از نمد زاینده‌رود برای خود کلاهی ببافند انتقاد می‌کنیم، چرا که معتقدیم این موضوع ظلم فاحش به مردم است.

زرگرپور اظهار داشت: حدود ۱۰ سال است در موضوع آب تنها طرح مسئله کردیم، در حالی که دیگر زمان طرح مسئله گذشته و باید برای این معضل چاره‌اندیشی کنیم. افرادی هم که اعتقادی به مصوبه ۹ ماده‌ای ندارند، اگر طرح دیگری دارند ارائه کنند در غیر این صورت با همراهی خود به پیشبرد امور یاری برسانند.

وی با اشاره به سامانه دوم آب شرب(تونل گلاب) گفت: مجوز سامانه دوم آب شرب با پیگیری‌های زیاد صادر شده و اکنون در مرحله اجرایی، در ملاقات با نوبخت مقرر شد که منابع و اعتبار سد، تونل سوم و سامانه دوم آب شرب در کوتاه ترین زمان تامین شده و سامانه دوم از طرح استانی به طرح ملی تبدیل می‌شود.

وی در ادامه اشاره ای به طرح طرح بهشت آباد داشت و با انتقاد از اینکه چرا عده ای این طرح را از آن اصفهان می دانند با وجودی که کمترین سهم از این طرح به این استان اختصاص داده شد ادامه داد: چرا با وجود سهم ۱۵۰ میلیون متر مکعبی به اصفهان عنوان زیاده خواهی به مردم این شهر داده می شود این حرف ها جای سوال و گلایه دارد؟

زرگرپوربیان داشت: با اختصاص سهمی از طرح بهشت آباد به یزد مقرر شد سهمی که سالها از اصفهان به این استان اختصاص می یافت حذف و با برگشت ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب استان از یزد به اصفهان و ۱۵۰ میلیون مترمکعب سهم اصفهان از بهشت آباد، در مجموع میزان آب در این استان به ۲۵۰ متر مکعب می رسد.

استاندار اصفهان گفت: از ۷۳۰ میلیون متر مکعب آب طرح بهشت آباد ۲۵۰میلیون مترمکعب به استان کرمان و ۲۴۷ میلیون متر مکعب به استان یزد و ۱۵۰ میلیون متر مکعب به استان چهار محال بختیاری و ۱۵۰ میلیون متر مکعب به استان اصفهان اختصاص می یابد.

وی با بیان اینکه کمتر از ۲۰ درصد طرح بهشت آباد به استان اصفهان اختصاص می یابد، اضافه کرد: با این میزان سهم دادن نسبت زیاده خواهی به اصفهان برای ما جای سوال دارد. زمانی استان کرمان و اصفهان را در وضعیت قرمز از بعد کمبود آب اعلام کردند اماهم اکنون کرمان این وضعیت را گذرانده اما هنوز اصفهان در این شرایط وجود دارد.

اعتبار خوبی به سامانه دوم آب شرب اصفهان اختصاص یافته

وی با بیان تمثیلی وضعیت آب در این استان را همچون وضعیت لیوانی نیمه پر دانست و گفت: با اجرای طرح های توسعه آب، میزان آب در این استان همچون لیوان پر آب و لبریز می شود اما برای رسیدن به این موقعیت حداقل ۳ تا ۴ سال زمان نیاز است.

استاندار اصفهان افزود: اعتبار خوبی به سامانه دوم آب شرب اصفهان اختصاص یافته زیرا که در این سامانه تونل در کنار تصفیه خانه به اضافه خط انتقال دیده شده است.

وی با اشاره به مصوبه ۹ ماده ای و گلایه و نقد برخی از مسئولان و افراد مرتبط با حوزه آب به این مصوبه گفت: اگر طرحی یا پیشنهاد بهتری در ارتباط برای اجرای بهتر این مصوبه دارید اعلام کنید تا پیگیر آن شویم در غیر این صورت از این مصوبه حمایت کنید.

زرگرپور به مصوبات ۹ ماده ای آب اشاره کرد و بیان داشت: استقرار مدیریت یکپارچه، کنترل برداشت های مازاد، جلوگیری از بارگذاری های جدید در حوضه زاینده رود و تصمیم گیری در خصوص طرح گلاب ۲ از جمله این مصوبات است که تاکنون این موارد پیگیری و به نتیجه رسیده است.

استانداراصفهان ادامه داد: تصمیم گیری بر طرح بهشت آباد و اینکه برای باردیگر بررسی مجدد رو تونل و لوله انجام گیرد تا سه ماه دیگر نتیجه آن مشخص شود و تشکیل صندوق خسارات دراستانداری که هنوز مصوبه ۲۱۰ میلیارد تومان دولت ابلاغ نشده است و تشکیل ستاد برای تغییر الگوی کشت و نحوه آبیاری از دیگر اقدامات انجام گرفته در این راستا است.

وی درباره اینکه چرا وقتی یک مسئله حل نشده مسئولان از پاسخگویی فرارمی‌کنند، اما وقتی مسئله‌ای حل شد همه می‌خواهند آن را به نام خود تمام کنند و بعضاً هم به اطلاع‌رسانی غلط می‌پردازند که برای مردم توقع ایجاد شود؟ تصریح کرد: من بارها از ابتدای مسئولیت استانداری اصفهان گفته‌ام که خبرنگاران سؤالاتشان را از مسئولان مربوطه بپرسند، چرا که اگر افراد غیرآگاه اطلاعاتی ارائه کنند که با واقعیت منافات داشته باشد، برای مردم توقع ایجاد می‌شود و همین موضوع تبعات بدی را ایجاد می‌کند.

استاندار اصفهان با تأکید بر اینکه باید حقیقت را هرچند تلخ به مردم گفت، بیان داشت: مرجع رسمی اعلام مسائل مربوط به آب در کشور وزارت نیرو بوده و تا وقتی که وزیر نیرو مطلبی را به طور رسمی به استان ابلاغ نکند، فردی نمی‌تواند آن را رسانه‌ای کند، چرا که شاید در آخرین لحظه نظر مسئولان تغییر یافته و اطلاع‌رسانی غلط سبب بروز مشکلاتی شود.

وی افزود: امسال توانستیم در زمینه کشاورزی ۳۲ میلیون اصله درخت را آبیاری کنیم و این در حالی است که سال گذشته حدود ۲ میلیون اصله درخت در اثر خشکی از بین رفت.

زرگرپور ادامه داد: به لحاظ تأمین آب صنعت و کشاورزی شوک‌هایی به صاحبان این صنایع وارد شد اما در میزان تولید اختلاف خیلی زیادی را شاهد نبودیم که این موضوع نشان می‌دهد هنوز جای صرفه‌جویی در این زمینه‌ها وجود دارد.

۱۶۰ میلیون متر مکعب آب برای کشت پائیزه کشاورزان اصفهان

استاندار اصفهان اصفهان به اختصاص بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلیون متر مکعب آب برای کشت پائیزه کشاورزان اصفهان اشاره کرد و بیان داشت: در سال باید ۴۰۰ میلیون متر مکعب به کشاورزان اختصاص دهیم که هم اکنون ۲۴۰ میلیون متر مکعب آن اختصاص یافته است.

وی با تأکید بر اینکه توانستیم وضعیت آب را خوب کنترل کنیم که در تابستان آب جیره‌بندی نشود، اظهار کرد: ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب در سال آبی ۹۲ - ۹۳ برای مصرف شرب و بهداشت، ۸۰ میلیون مترمکعب برای صنعت و ۴۰۰ میلیون متر مکعب نیز برای کشاورزی تخصیص یافت که تأمین آب پاییزه نیز بخشی از این میزان است.

زرگرپور گفت: سال آبی ۹۲-۹۳ به اتمام رسیده و آمارها در این زمینه نشان می‌دهد که استان اصفهان با ۱۸ درصد کاهش بارندگی در بالادست رودخانه، یکی از سخت‌ترین سال‌های خود را پشت سر گذاشته است.

وی با تشریح انواع خشکسالی و تقسیم آن به خشکسالی‌های هیدرولوژیکی، کشاورزی و اقتصادی، خشکسالی اقتصادی را در برگیرنده تمام پارامترهای خشکسالی خواند و اظهار کرد: در سال آبی جاری میزان آب ورودی به پشت سد زاینده‌رود یک‌هزار میلیون متر مکعب بوده است، در حالی که این میزان در متوسط درازمدت یک‌هزار و ۴۰۰ میلیون مترمکعب است که این میزان، کاهش ۳۰ درصدی را در این زمینه نشان می‌دهد.

استاندار اصفهان تصریح کرد: در درازمدت در پایان سال آبی، به طور متوسط ۷۹۰ میلیون مترمکعب آب پشت سد ذخیره داشتیم اما حالا این میزان به ۴۲۰ میلیون مترمکعب رسیده و یک کاهش ۴۷ درصدی را نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: میزان متوسط درجه حرارت در استان اصفهان در سال آبی گذشته حدود یک تا ۱.۵ درجه افزایش داشته که این موضوع هم میزان تبخیر و هم میزان مصرف را افزایش می‌دهد.

زرگرپور ادامه داد: بارش‌های منابع اصلی بالادست رودخانه از میانگین یک‌هزار و ۴۱۲ میلی‌متر به طور میانگین در بلندمدت، به یک‌‌هزار و ۱۵۴ میلی‌متر رسید که این هم یک کاهش ۱۸ درصدی را نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: امسال هفتمین سال خشکی را نیز پشت سر گذاشتیم که این موضوع به معنای استفاده بی‌وقفه هفت ساله از منابع آب زیرزمینی است که سبب شده نفوذپذیری همان میزان اندک آب روز به روز افزایش یابد.

استانداراصفهان اضافه کرد: مردم در سال آبی گذشته احساس خشکسالی نمی‌کردند و آن هم به این دلیل بود که میزان بارش‌ها در استان اصفهان از ۱۲۲ میلی‌متر به ۱۷۵ میلی‌متر افزایش یافته بود، اما بارش‌هایی برای زاینده‌رود مفید است که در بالادست انجام شود.

حذف برداشت‌های غیرمجازاز زاینده رود

وی در ادامه از عزم جدی دولت برای حذف دستگاه‌های برداشت غیرمجاز آب به بالادست خبر داد و گفت: برداشت‌های غیرمجاز از سد تا چم آسمان شناسایی شده و دستور برخورد با خاطیان نیز صادر شده است و برداشت‌های غیرمجاز از سد تا کوهرنگ نیز تا پایان مهرماه شناسایی و حذف می‌شود.

استاندار اصفهان اضافه کرد: مدیریت یکپارچه و به هم پیوسته زاینده‌رود شاه کلید حفظ و صیانت از منابع موجود زاینده‌رود است که حدود هشت ماه قبل ما بر آن تأکید کردیم، اما حالا اجرایی شد.

زرگرپور اظهار کرد: وزیر نیرو بر همین اساس دستورالعملی صادر کرد که از تاریخ صدور مصوبه ۹ ماده‌ای به بعد هیچ تخصیص جدیدی داده نشود و تخصیص‌های اعطا شده بلا استفاده نیز لغو شود.

وی تصریح کرد: همچنین قرار شد از تاریخ هفت دی‌ماه سال گذشته به حدود ۷ هزار هکتار طرح توسعه‌ای کشاورزی که بین ۲۰ تا ۹۵ درصد پیشرفت داشته‌اند، برق تحویل ندهند که حدود ۶ هزار و ۷۰۰ هکتار از این اراضی در استان مجاور و ۳۰۰ هکتار آن در استان اصفهان است.

استاندار اصفهان گفت: مصوبه ۹ ماده‌ای شورای عالی آب اکنون در مسیر اجرای خود قرار گرفته و تمام مسئولان، نمایندگان مجلس و کارشناسان باید با یک نگاه وحدت‌گرا پشت این مصوبه قرار گیرند.

وی اضافه کرد: در آخرین دیداری که با معاون برنامه‌ریزی رئیس جمهور داشتیم وی بر اجرای سامانه دوم آب شرب اصفهان تأکید داشت و منابع مالی این طرح، تصفیه‌خانه و خطوط انتقال آب مربوط به این طرح و تونل کوهرنگ سه را تصویب کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز