خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر اصفهان:

اصفهان از امکانات و برنامه‌های فرهنگی و تفریحی شاخص محروم است

asdasd
کد خبر : ۲۰۲۴۴۰

شورای شهر اصفهان باید در منشور بودجه سال آینده توجه ویژه ای به میزان سهم بودجه فرهنگی در کل بودجه شهرداری و تغییر نسبت سهم بودجه فرهنگی در بخش عمران و بودجه فرهنگی در بخش برنامه ای داشته باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان، تدوین پیوست فرهنگی اجتماعی در پروژه ها و طرح های اجرایی به ویژه پروژه های فرهنگی، اجتماعی در کلان شهر اصفهان را خواستار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، اصغر آذربایجانی، به فرصت های ناشی از تدوین فرهنگی برای پروژه ها اشاره کرد و گفت: با تحقق این مهم می توان مدل توسعه شهر را بر اساس مؤلفه های اسلامی – ایرانی و سیاست های کلان فرهنگی ترسیم کرد.

وی بر ضرورت ایجاد بسترهای نشاط اجتماعی در مدل توسعه اجتماعی تأکید کرد و افزود: در صورتی که در مطالعات پروژه فرهنگی شهر رؤیاها تدوین پیوست فرهنگی، اجتماعی در این پروژه ۲۰ میلیاردی، مورد توجه قرار می گرفت، قطعاً این پروژه مهم تفریحی به این صورت و با غلبه فرهنگ وارداتی شکل نمی گرفت و بر اساس مؤلفه های هویتی ایرانی به بهره برداری می رسید.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان، اختصاص نیم درصد از اعتبارات پروژه های بالای ۱۰ میلیارد ریال در جهت تدوین پیوست فرهنگی، اجتماعی پروژه ها را بر اساس تأکیدات بودجه مصوب شورای اسلامی شهر ضروری دانست.

وی با بیان اینکه این پیوست باید در فاز صفر مطالعات پروژه ها تدوین شود و جزء الزامات فرایند تصویب طرح ها و پروژه ها قرار گیرد، ارائه گزارش ۶ ماهه تدوین این پیوست ها جهت پروژه های شهری توسط مسئولان شهرداری را مورد تأکید قرار داد و گفت: مسئولان شهرداری اصفهان باید نسبت به تدوین پیوست فرهنگی، اجتماعی در خصوص پروژه های قطار شهری و شهر رؤیاها به عنوان دو پروژه مهم شهری هم در بخش کالبدی و هم محتوایی اقدام و گزارش آن را به صورت مستمر به شورای اسلامی شهر ارائه کنند.

وی فرهنگ را مهمترین عنصر هویت ساز در یک جامعه بیان کرد و شناخت هویت یک ملت بدون شناخت فرهنگ را غیرممکن دانست و افزود: تمدن ها شکل عینیت یافته و تجسم خارجی فرهنگ جوامع بوده و با توجه به این موضوع شناخت تمدن ها نیز منوط به درک صحیح از فرهنگ جوامع انسانی است.

مهندس آذربایجانی، بیانات و تعابیر مقام معظم رهبری در خصوص فرهنگ را نشان از اهمیت آن دانست و گفت: با توجه به آموزه های اسلام، اخلاق و فرهنگ اسلامی، جامعه اسلامی علاوه بر تأمین رفاه و امنیت اجتماعی، هدایت، رشد و تعالی فرهنگی را اصلی ترین وظیفه خود می داند.

وی، بی توجهی به ابعاد ارتباط صحیح بین قطب های توسعه با فرهنگ به دلیل توسعه نامتوازن را باعثایجاد عوارض منفی و بحران های فرهنگی و اجتماعی بیان کرد و افزود: پیشرفت و توسعه بدون توجه به ابعاد و تأثیرات فرهنگی و اجتماعی پیامدها و عواقب نامطلوبی از جمله هدر رفت ظرفیت ها و منابع و سرمایه گذاری ها را به دنبال خواهد داشت.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان، پیوست فرهنگی را یکی از مهمترین و حیاتی ترین ابزارها در مدیریت تأثیرات بین فرهنگ و سایر ابعاد توسعه های اجتماعی و اقتصادی بیان و تصریح کرد: با تدوین پیوست فرهنگی در برنامه های توسعه ای و اجرای طرح ها و پروژه ها می توان به مؤلفه های رشد و تعالی انسان بر اساس مبانی فرهنگ دینی، توسعه متوازن مؤلفه های فرهنگ ایرانی – اسلامی، جاری ساختن سیاست های کلان فرهنگی، زمینه ایجاد مصونیت فرهنگی و عدم آسیب پذیری جدی فرهنگی، تقویت هویت محلی و منطقه ای و جلوگیری از تضاد ها و بحران هویت، ایجاد تعادل اجتماعی در ابعاد مختلف توسعه ای و افزایش بهره وری و عدم تحمیل هزینه های سنگین در خصوص ترمیم و اصلاح مسیرهای توسعه ای طی شده در درازمدت دست یافت.

وی، گفت: شهرداری که از نهادهای خدماتی به نهادی فرهنگی، اجتماعی و خدماتی تغییر رویکرد داده، باید با تغییر نگرش در حوزه فرهنگی، اجتماعی و نگاهی جدید در این حوزه برنامه ریزی کند.

سهم بودجه فرهنگی در شهرداری اصفهان کمتر از ۵/۲ درصداست

آذربایجانی، لازمه تحول در حوزه فرهنگ کلان شهر اصفهان را تغییر رویکرد و نگرش شهرداری نسبت به حوزه فرهنگ بیان کرد و افزود: با روند فعلی و تأکیدات شورای اسلامی شهر، سهم بودجه حوزه فرهنگ در کل بودجه شهرداری کمتر از ۱۰ درصد است که از این مقدار کمتر از ۲۴ درصد در حوزه برنامه ای هزینه می شود.

وی، سهم بودجه برنامه ای حوزه فرهنگ در کل بودجه شهرداری را کمتر از ۵/۲ درصد دانست و گفت: این امر نشان از برخورد شعاری، با مقوله فرهنگ است و متأسفانه در عرصه عمل به این حوزه پرداخته نمی شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه کلان شهر اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی باید از جایگاه ویژه ای در حوزه فرهنگ برخوردار باشد، از عدم تحقق این مهم خبر داد و افزود: این کلان شهر در زمینه امکانات و مراکز فرهنگی، اجتماعی و تفریحی شاخص و حتی برنامه های شاخص فرهنگی در مقایسه با دیگر کلان شهرها در وضعیت قابل قبولی نیست.

وی، با اشاره به اینکه بیشتر دغدغه های فرهنگی اعضای شورای اسلامی شهر در تصویب بودجه سال ۹۳ با گذشت ۶ ماه از این سال هنوز عملیاتی نشده گفت: عدم جذب بودجه های بهینه سازی تعدادی از باغ های بانوان، بهینه سازی اماکن ورزشی همگانی در پارک ها، حمایت از تیم های ورزشی محلات، مطالعه پردیس های فرهنگی، هنری در شمال، شرق و غرب شهر، جانمایی و طراحی مراکز اختصاصی و باغ های بانوان، ساختمان تئاتر شهر، تجهیز موزه و خرید آثار شاخص و منحصر به فرد هنرمندان اصفهانی، احداثمجموعه بزرگ ورزشی غرب اصفهان، مطالعه و اجرای بهشت پایداری و بهینه سازی فضای ادارات و نهادها جهت ورزش همگانی از جمله آنهاست.

وی لزوم عملیاتی شدن ردیف های بودجه ای مربوط به حوزه فرهنگی در بودجه سالجاری شهرداری و ارائه گزارش آن توسط مسئولان شهرداری به کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر را مورد تأکید قرار داد و بازنگری اساسی در سهم بودجه حوزه فرهنگ در کل بودجه و تغییر رویکرد مسئولان شهرداری در این حوزه را خواستار شد و تصریح کرد: شورای اسلامی شهر اصفهان باید در منشور بودجه سال آینده توجه ویژه ای به میزان سهم بودجه فرهنگی در کل بودجه شهرداری و تغییر نسبت سهم بودجه فرهنگی در بخش عمران و بودجه فرهنگی در بخش برنامه ای داشته باشد.

مهندس آذربایجانی، بر اولویت بخشی در تخصص ها در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، تفریحی و ورزشی در مهندسی بودجه حوزه برنامه ای بر اساس نقشه جامع فرهنگ شهر اصفهان تأکید کرد و گفت: اصلاح دیدگاه ها و نگرش سیاست گذاران و تصمیم سازان و برنامه ریزان و توجه متفاوت به حوزه فرهنگ در شهرداری در جهت تحقق دغدغه های مقام معظم رهبری و تحول در حوزه فرهنگی اجتناب ناپذیر است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز