خبرگزاری کار ایران

در جلسه کمیته تولید و کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد:

محصولات ارگانیک مورد توجه بازارهای خارجی است / / محصولات ارگانیک در اولویت تولید کشاورزان قرار گیرد

asdasd
کد خبر : ۲۰۱۹۶۰

نبود برنامه مدون برای تولید محصولات کشاورزی استان اصفهان یکی از مشکلات جدی این بخش است. نوسان‌های بسیار در تولید هر سال، ه بازار سوداگری برای برخی محصولات ایجاد می کند.

رییس انجمن گیاهان دارویی استان اصفهان در جلسه مشترک کمیته تولید و بازرگانی کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان گفت: نبود برنامه مدون برای تولید محصولات کشاورزی استان یکی از مشکلات جدی این بخش است. نوسان‌های بسیار در تولید هر ساله بازار سوداگری برای برخی محصولات ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، «حسین زینلی» به رونق بازار گیاهان دارویی در کشورهای اروپا و آمریکا اشاره کرد و گفت: مردم این کشور‌ها رویکرد قابل ملاحظه‌ای به گیاهان دارویی پیدا کردند و از این فرصت می‌توان برای توسعه تولید این محصولات در استان بهره برد.

وی اضافه کرد: تولید محصولات ارگانیک مورد توجه بازارهای خارجی است و باید این نوع محصولات در اولویت تولید کشاورزان قرار گیرد.

کشاورزان و دامداران نیازمند آموزش و بازدید از کشورهای پیشرو هستند

«محمد جعفر فوده»، عضو کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان، مشکل اصلی کشاورزی را اختلاف فاصله بین صادرکننده و تولید کننده و وجود واسطه‌ها برشمرد و گفت: نزدیک شدن دو بخش باعثکوتاه شدن دست واسطه‌ها می‌شود.

وی خواستار آموزش کشاورزان و دامداران با تکنولوژی‌های جدی در این دو بخش شد و گفت: متاسفانه با کشاورزی و دامداری کشورهای توسعه یافته در این بخش‌ها ارتباط چندانی نداریم.

همچنین نایب رییس کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان هدف از تشکیل کمیته تولید و بازرگانی کمیسیون را جلوگیری از حرکات موازی دو بخش تولید و بازرگانی، هدایت تولید به سمت صادرات و به کارگیری ظرفیت‌های موجود در صادرات محصولات کشاورزی برشمرد.

«حمیدرضا مومنی»، کشاورزی برون مرزی را باعثآشنا شدن با تجربیات سایر کشور‌ها و استفاده بهینه از منابع و بالابردن بهره وری برشمرد و ادامه داد: هماهنگی بین وزارت جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت عامل موثر در تنظیم بازار و توجه به تولید صادرات محور محصولات کشاورزی است، تولید و صادرات هر یک کار تخصصی است و هر فرد بر اساس تخصص خود باید در این راستا فعالیت کند.

الگوی کشت استان اصفهان مشخص شود

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان نیز در این جلسه گفت: در طول هفت سال زراعی از مهر ۸۶ تا مهر ۹۳ که شامل ۸۴ ماه می‌باشد فقط ۱۵ ماه آب به بخش کشاورزی تحویل داده شده است.

«محمد نصر اصفهانی» ادامه داد: ۱۷ درصد ماه‌های زراعی، آب به بخش کشاورزی اختصاص یافته است و کم آبی مهم‌ترین مشکل بخش کشاورزی استان است.

وی با اشاره به پرداخت تسهیلات بانک کشاورزی به ۱۴۵ هزار کشاورز استان اصفهان گفت: کشاورزی نیست که بدهکار بانک کشاورزی نباشد و در شرایط کنونی که کشت و کار نمی‌شود امکان بازپرداخت تسهیلات وجود ندارد.

وی آب و زمین را دو سرمایه مکمل بخش کشاورزی دانست و گفت: کشاورزی که آب برای کشت ندارد نمی‌تواند بدهی خود را به بانک پرداخت کند و این در حالیست که کشاورزی موتور محرکه اقتصاد است.

وی با ارایه پیشنهاد جمع آوری الگوی کشاورزی استان اصفهان گفت: با وجود مراکز متعدد تحقیقات کشاورزی و همچنین دانشگاههای متعدد می‌توان الگوی کشت مناسب از کشت‌های کنونی جمع آوری شود.

نصر در بخش دیگری از سخنان خود بالا بودن هزینه تولید محصولات کشاورزی از جمله آبیاری و نحوه اجرای آن را قابل توجه دانست و گفت: باید ارزش افزوده آب در محصولات کشاورزی بررسی شود تا محصولاتی تولید شود که ارزش افزوده بیشتری نسبت به سایر محصولات داشته باشند.

وی از صدور مجوز ۸۰۰ هکتار گلخانه در شرق اصفهان خبر داد و گفت: برای تولید محصولات این گلخانه‌ها سالانه بیش از ۱۸ میلیون متر مکعب برآورد شده است.

مزیت‌های تولید و صادرات کشاورزی استان تعیین شود

«احمد جعفری»، دیگر عضو کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان، در این جلسه گفت: تولید صادرمحور در بخش کشاورزی به صورت مدون نداریم زیرا نه کشاورز آشنا به صادرات است و نه صادرکننده به مسایل کشاورزی آشناست.

وی تصریح کرد: تولید کننده و صادرکننده محصولات کشاورزی باید سوار یک قطار باشند تا بتوانند صادرات این بخش را تقویت کنند ولی متاسفانه این ارتباط ضعیف است، به همین دلیل با نوسان‌های متعدد تولید و صادرات محصولا ت بخش کشاورزی روبرویم.

جعفری گام نخست و مهم در این راستا را شناسایی مزیت‌های تولید و صادرات محصولات کشاورزی استان برشمرد و گفت: شناخت بازارهای جهانی، شناخت کیفیت محصولات و ارتقا سطح کیفیت و همچنین شناسایی رقبا از جمله مسایل مهم بخش کشاورزی استان است.

وی خواستار برگزاری کارگاه‌های آموزشی مشترک تولید کنندگان و صادرکنندگان بخش کشاورزی شد و گفت: صادرکننده باید بداند تولید کشاورزی چگونه است و تولید کننده بداند، صادرکننده به چه محصولی نیاز دارد.

وی توجه به مزیت‌های اقلیمی و اقتصادی در تولید محصولات کشاورزی را مهم ارزیابی کرد و گفت: کشاورزی مدرن باید مورد توجه کشاورزان قرار گیرد.

«امیر همایون وفایی»، دیگر عضو کمیسیون در این جلسه، با انتقاد از صدور روزانه ۲۵ مجوز کشت گلخانه‌ای در استان اصفهان گفت: تولید محصولات گلخانه‌ای به شدت افزایش یافته است و این در حالیست که تعادل در این بخش نادیده گرفته شده است و تنها بر افزایش کمیت به جای توجه به کیفیت تاکید می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز