خبرگزاری کار ایران

معاون اول رئیس جمهوردر مراسم افتتاحیه پروژه‌های توسعه‌ای فولاد مبارکه:

دولت یازدهم، توفیقات خوبی در کنترل تورم داشته است

asdasd
کد خبر : ۱۹۸۶۰۸

نباید سرمایه‌گذاری ها درمسیری قرار گیرد که منجربه هدر رفت سرمایه و منابع باشد، ممکن است در آینده کارهایی به عنوان طرح‌های ضربتی انجام دهیم که اگر با برنامه باشد مسکنی برای کشور است و در غیر این صورت، باعثاتلاف منابع می‌شود.

معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم افتتاحیه پروژه‌های توسعه شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه وضعیت صنایع پایین دستی فولاد باید جدی گرفته شود، افزود: اگر شرکت فولاد مبارکه دچار کاهش تولید شود یکهزار واحد صنعتی دچار بحران خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، اسحاق جهانگیری با اشاره به اینکه یکی از مظلوم‌ترین صنایع بزرگ، خودرو ساز‌ها هستند زیرا صنعت کشور را به حرکت وا می‌دارند، افزود: برای توسعهٔ صنعت فولاد باید یک توازن از ابتدا تا انتهای خط تولید طراحی شود.

وی یکی از مشکلات کنونی کشور را معضل بیکاری عنوان کرد و ادامه داد: برای رفع معضلات اشتغال نیاز به سرمایه‌گذاری داریم. کشور ایران یکی از کشورهای در حال توسعه است و یکی از فرصت‌های طلایی که در اختیار دارد جمعیت فارغ‌التحصیل دانشگاهی است.

جهانگیری با بیان اینکه نباید سرمایه‌گذاری‌ها در مسیری قرار گیرد که منجر به هدر رفت سرمایه و منابع باشد، ادامه داد: ممکن است در آینده کارهایی به عنوان طرح‌های ضربتی انجام دهیم که اگر با برنامه باشد مسکنی برای کشور است و در غیر این صورت باعثاتلاف منابع می‌شود.

وی با بیان اینکه در فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی، امر سرمایه گذاری بسیار مهم است، گفت: باید صنایع از محل اعتبارات خود منابع را باز پرداخت کنند و سود مورد انتظار را به دست آورند و این علامتی برای سرمایه گذاری دیگران است.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: اگر از فرصت نسل جوان به خوبی استفاده نکنیم، همین فرصت به یک تهدید تبدیل می‌شود و عدم اشتغال و بیکاری ممکن است مسائلی را در کشور ایجاد کند که برای رفع آن‌ها نیاز به ده‌ها برابر هزینه برای ایجاد شغل است.

جهانگیری با بیان اینکه علاوه بر موضوع بیکاری کشور با واقعیتی به نام رکود تورمی مواجه است، بیان داشت: رکودی که در دو سال گذشته در ایران توانست فشار زیادی را بر اقتصاد کشور وارد کند، باعثشده تا مردم از گرانی اذیت شوند و دولت تمام تلاش خود را می‌کند تا ایرانیان بتوانند نرخ تورم تک رقمی را بچشد.

وی ادامه داد: دولت یازدهم در یک سال گذشته توفیقات خیلی خوبی در زمینه کنترل تورم داشته به گونه‌ای که پیش‌بینی ما این بود که تا پایان سال ۹۳ نرخ تورم به ۲۵ درصد کاهش یابد اما این پیش‌بینی تا پایان تیرماه سال جاری محقق شد و تلاش دولت این است که این مبلغ را تا پایان سال ۹۳ به ۲۰ درصد برساند.

معاون رییس جمهوری گفت: دولت در کنترل تورم، تمرکز کرده و با روش‌های علمی کار‌شناسی شده در یکسال گذشته توفیقات بسیار خوبی داشته است.

جهانگیری افزود: ایران جزء پنج کشوری است که تورم دو رقمی دارد در حالیکه وضعیت اقتصاد کشورهای دیگر با ایران بسیار متفاوت است.

وی افزود: در کنار تورم موضوع خروج از رکود نیز از برنامه‌های اصلی ما است و اکنون واحدهای تولیدی، کارخانه‌ها و واحدهای خدماتی زیادی به دلایل مختلف از جمله تحریم‌ها، مشکلات مدیریتی، منابع و… کاهش تولید داشته‌اند که باید با سیاست‌های حمایتی به مدار طبیعی تولید باز گردند.

وی از ارائه لایحه خروج از رکود توسط دولت به مجلس خبر داد و اضافه کرد: فعالیت‌های علمی دقیقی برای خروج از رکود صورت گرفت که نتیجه نظرات کار‌شناسی خبرگان و نخبگان اقتصادی کشور است.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: ۱۷۷ بند از این بسته فنی و علمی در قالب سیاست‌گذاری‌هایی که به تصویب مجلس نیاز دارد به مجلس ارسال شده که نمایندگان نیز با یک فوریت آن موافقت کردند. یک مجموع ۲۰ الی ۳۰ بندی به دستگاه‌ها ابلاغ شده و بخش دیگری از آن درون دستگاهی است که تا هفته آینده ابلاغ می‌‌شود.

وی ادامه داد: برای بخشی از این بند‌ها، نیاز به تصویب مجلس داشتیم و مجلس نیز با فوریت آن موافقت کرد. که امیدواریم تا یک ماه آینده این موضوع پس از تصویب مجسل در اختیار دولت قرارد بگیرد.

جهانگیری افزود: این مجموعه سیاست‌ها، رابطه دولت با فعالان اقتصادی را کاملا روشن می‌کند و دیگر دولت نمی‌تواند یک رابطه یک طرفه با فعالان اقتصادی داشته باشد بلکه روابط دو سویه و تعاملی می‌شود.

وی گفت: دولت عدد بسیار بالایی به بانک‌ها بدهکار است و در صورت تعیین تکلیف بدهی‌ها باعثافزایش سرمایه بانک‌ها می‌شود و آن‌ها قدرت تامین منابع خواهند داشت. منابع مورد نیاز توسعهٔ بنگاه‌ها باید توسط بازار سرمایه تامین شود و باید از منابع خارجی نیز استفاده کنیم.

وی اظهار داشت: بانک‌ها با افزایش سرمایه‌ای که پیدا می‌کنند منابع مورد نیاز را جهت رفع تورم پی می‌گیرند و بورس نیز باید بتواند بازار سرمایه را برای صنایع و کارخانجات تأمین کند.

وی تحرک بخش مسکن و صنایع معدنی را برای توسعهٔ صنعت فولاد ضروری دانست و افزود: سنگ آهن، منابع انرژی و نیروی انسانی متخصص موجب می‌شود که این صنعت یکی از بهترین رشته‌ها برای سرمایه گذاری باشد.

معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد: نباید این ذلت را بپذیریم که در پارس جنوبی که متعلق به ایران است سرمایه گذاری داخلی صورت نگیرد و کشور کوچکی مانند قطر، با سرمایه گذاری بسیار زیادی از آن برداشت کرده باشد.

وی گفت: در زمینه تولید فولاد با گلوگاهی مانند تامین کنستانتره و گندله مواجه شده‌ایم.

جهانگیری تصریح کرد: اکنون با برخی از کشورهای بزرگ به توافقات خوبی رسیدیم ولی به علت شکایت‌هایی که احتمال دارد صورت بگیرد نام این کشور‌ها را فعلاً نمی‌بریم اما در آینده نتیجه این توافقات قابل لمس خواهد بود.

معاون اول رئیس جمهور بیان داشت: صادرات غیرنفتی در بازارهای هدف خارج از ایران یکی از اهداف جدی ما است که اگر این اتفاق بیفتد افق‌های روشن اقتصادی را برای ایران متصور خواهیم شد.

وی ادامه داد: بر اثر اختلافات روسیه با غرب اکنون بازار بسیار خوبی در اختیار ایران قرار گرفته و بازار مشابهی نیز در عراق وجود دارد که می‌تواند باعثبهبود وضعیت تولید شود.

جهانگیری، از ۲.۵ برابر شدن بودجه طرح‌های عمرانی خبر داد و افزود: طی چند ماه پایانی سال گذشته، روند فروش نفت ایران خوب بود. ولی در دو ماه ابتدایی سال این روند کاهش داشت که خوشبختانه دوباره روند فروش نفت به وضعیت مطلوبی رسیده و همین امر می‌تواند در تکمیل پروژه‌های عمرانی مؤثر باشد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه نمی‌توان صنعت فولاد را یک صنعت تک‌بعدی دید، گفت: صنایع بالادستی و پایین‌دستی فولاد نیز از اهمیت بالایی برخوردار است که خودروسازان یکی از این صنایع هستند.

جهانگیری ادامه داد: اکنون هر کسی یک چوب برداشته و بر سر خودروسازان می‌زند در صورتی که این اتفاق، اتفاق خوبی نیست و باید از همه صنایع به میزان تأثیرگذاری آن‌ها در اقتصاد کشور حمایت کرد.

جهانگیری گفت: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که نیازمند توسعهٔ صنعت فولاد است و این یکی از فرصت‌های طلایی است که در اختیار ما قرار دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز