خبرگزاری کار ایران

دبیراجرایی خانه کارگر اصفهان:

شهردار اصفهان نسبت به جامعه کارگری بی‌اعتناست

asdasd
کد خبر : ۱۹۳۵۲۸

مشکلات گوناگونی موجب افزایش بیکاری در استان اصفهان شده‌ است، کشاورزانی که روزی زکات‌دهنده بودند به علت مشکل آب اکنون مستحق زکات شده اند. تحریم‌ها و مشکلات دیگر نیز موجب شده‌‌است تا افراد و کارگران مختلف در رده‌های مختلف صنعتی دچار مشکل شوند.

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان با بیان اینکه گفته می‌شود آمار بیکاری در فلاورجان ۲۵ درصد اعلام شده است در حالی که بر اساس نظر نماینده وزیر کار، این آمار دو برابراست، ادامه داد: البته آمارهایی که در مورد بیکاری ارایه می‌شود باید از کانال مراجع رسمی باشد و در آن محاسبات جبری و منطقه‌ای نیز لحاظ شود، متاسفانه دولت گذشته این کار را نمی‌کرد و آمار با واقعیت فاصله داشت ولی خوشحالم که دولت فعلی از ارایه آمار واقعی ابایی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، اصغربرشان، با بیان اینکه شهردار کلانشهر اصفهان نسبت به جامعه کارگری و بازنشستگان این شهر کم لطف است و به ارائه خدمات به آن‌ها بی‌اعتنایی می‌کند، ادامه داد: بالغ بر ۶۵ درصد جمعیت شهر اصفهان شامل خانواده تامین اجتماعی است و شهرداری این کلانشهر باید نسبت به ارائه خدمات و تسهیلات به این خانواده اقدام کند.

آب انفال است؛ کسی حق مالکیت شخصی و منطقه‌ای برای آن ندارد

دبیراجرایی خانه کارگر اصفهان، با اشاره به مساله خشکسالی در این استان گفت: کارگران شرق اصفهان که زمانی زکات‌دهنده بودند، اکنون خود نیازمند و مستحق زکات شده‌اند. غرب و جنوب غرب اصفهان نیز دچار خشکسالی شده و نرخ بیکاری در آن مناطق در حال افزایش است.

وی کشاورزی را اشتغالی پایدار به صورت فصلی دانست و ادامه داد: نزدیک یک سوم اشتغال در شهرستان فلاورجان کشاورزی بوده که اکنون دچار خدشه شده است.

برشان با بیان اینکه مساله آب استان اصفهان به جای ملی شدن استانی شد، اضافه کرد: اصفهان مملو از مهاجران است و این شهر از نظر هویت تاریخی و فرهنگی ممکن است دچار آسیب شود. شهر اصفهان قدیمی‌ترین شبکه آب شرب را دارد و هدر رفت آب نیز بسیار زیاد است و احیای آن بودجه ملی نیاز دارد. اکنون وضعیت آب اصفهان قرمز است و در صورت بحرانی شدن نابهنجاری‌های بیشتری رخ خواهد داد.

وی خواستار احیا شدن حقابه زاینده رود و تالاب گاوخونی شد و آب را جریانی ملی و انفال دانست و گفت: کسی برای آب حق مالکیت شخصی و منطقه‌ای ندارد. علاوه بر این شهر اصفهان به دلیل شبکه قدیمی فاضلاب با مشکلات بسیاری در زمینه پرت آب مواجه است و باید برای آن فکری کرد.

برشان با بیان اینکه دولت یازدهم از گفتن حقایق و بیان بحران بیکاری اباعی ندارد، اضافه کرد: نرخ بیکاری در استان اصفهان از میانگین کشوری بالا‌تر است که این امر به عوامل متعددی مانند ارائه تسهیلات بانکی، رکود، بحثآب و خشکسالی و اختصاص یارانه در تولید مرتبط است.

وی از دیگر معضلات موجود در اصفهان را قراردادهای موقت کار دانست و اظهار کرد: این مساله منجر به ناامنی شغلی و اجتماعی، بزهکاری و حتی بالا رفتن سن ازدواج شده است. دراین زمینه لازم است، قانون تکلیف آن را مشخص کرده و گفته تنها مشاغلی که دائمی نیست باید مشمول این نوع قرارداد‌ها باشند ولی به دلیل سودجویی، سوء استفاده و عدم شفافیت قانون در تفکیک مشاغل دائمی و غیردائمی این اتفاق افتاده است.

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان اظهار کرد: در دولت گذشته، طرحی برای اصلاح قرارداد موقت تدوین شد. ولی به دلیل مشکلات بسیار و نواقص زیادی که داشت به دولت برگردانده شد. همچنین طرح ساماندهی و تصحیح قرارداد‌ها نیز به صحن علنی مجلس رسیده ولی چون وزارت کار اعلام کرده یک لایحه به مجلس می‌دهد این طرح همچنان عقیم مانده است.

برشان درباره حوادثکار و بازرسی محیط‌های کار نیز اظهار داشت: بازرسان وزارت کار حکم کارمند دادگستری را دارند و دارای مجوز برای ورود به کارگاه‌ها حتی کارگاه‌های خانگی را دارند. اما نیروی انسانی در بحثبازرسی این وزارتخانه کافی نیست و به همین دلیل حوادثناشی از کار در استان اصفهان افزایش یافته است.

وضعیت کارگران ساختمانی مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرد

وی همچنین با اشاره به بن کارگری به میزان ۸۰ هزار تومان گفت: این بن که اکنون حذف شده به ضرر کارگران است و دولت باید در قالب سبد ایمنی کالا به آن‌ها کمک کند.

برشان با بیان اینکه اصفهان دومین استان از نظر واریز درآمد به خزانه است و رتبه ۱۹ یا ۲۰ را در جذب اعتبارات دارد، گفت: اصفهان شهری جهانی است و برای کار توریستی و گردشگری فرصت‌های بسیار خوبی دارد. طبق آمار و پژوهش‌ها هر گردشگر می‌تواند برای یک الی دو نفر ایجاد شغل کند. بنابراین توجه به گردشگری اصفهان یکی از ضروریات است.

وی با اشاره به وضعیت کارگران ساختمانی اضافه کرد: یکی از مستحق‌ترین کارگران، کارگران ساختمانی هستند که از نظر بیمه و معیشت در وضعیت مطلوبی نیستند. دولت به موضوع آن‌ها ورود کرده اما همچنان سر آن‌ها بی‌کلاه مانده است. امیدواریم که در آینده با پیگیری دولت مشکلات آن‌ها رفع شود.

برشان با اظهار اینکه مشکل عمده کنونی بازنشستگان وضعیت درمانی آنهاست و قانون الزام به درمان که در سال ۱۳۶۸ به تصویب مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان رسید، در اصفهان اجرایی نمی‌شود تصریح کرد: در صورتی که بازنشسته‌ای به یکی از بیمارستان‌های تحت تامین اجتماعی مراجعه کرده و آنجا خدمات مورد نیاز وی را نداشت، باید این بازنشسته را به بیمارستانی که دارای این خدمت است ارجاع دهند تا درمان شوند اما این کار اکنون صورت نمی‌گیرد.

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان بابیان اینکه دولت در بحثدرمان، قدم‌های خوبی برداشته و بسیاری از هزینه‌ها را کاهش داده است، ادامه داد: بیمارستان شریعتی اصفهان باید عمل جراحی قلب برای بازنشستگان تامین اجتماعی انجام دهد. اما این کار نیز اجرایی نشده است. با این کار کارگران نمی‌توانند عهده دار هزینه‌های سنگین عمل جراحی شوند.

تاسیس یک مجتمع اقامتی برای کارگران در اصفهان

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان همچنین از تاسیس یک مجتمع اقامتی برای کارگران در بافت تاریخی شهر اصفهان در(کاروانسرای زنجیر) خبر داد و افزود: این مجتمع دارای ۵۰ واحد است و به اعتباری حدود ۳۰ میلیارد ریال نیاز دارد.

وی تاکید کرد: مجوز‌های این طرح از سوی شهرداری و میراثفرهنگی اخذ شده است که البته برای گرفتن پروانه این مجتمع اقامتی شهرداری ۴۰ میلیون تومان هزینه دریافت کرد در حالی که این طرح در استان‌هایی مانند تبریز بدون هیچ گونه هزینه‌ای برای خانه کارگر تملک گردیده و چنین مجتمع رفاهی در دست احداثاست.

برشان با اشاره به مراکز اقامت متعدد خانه کارگر در سراسر ایران اضافه کرد: بیشتر مراکز اقامت در شمال کشور و خراسان رضوی قرار دارد و بعد از آن در شهرهایی همچون تبریز، شیراز و اصفهان که علاوه بر مراکز اقامت فعلی، مرکز دیگری در بافت تاریخی شهر اصفهان واقع در خیابان عبدالرزاق در کاروانسرای تاریخی به بهره برداری خواهد رسید که در آن ۵۰ واحد اقامتی وجود خواهد داشت.

وی با اشاره به عضو گیری این تشکل در سالیان گذشته، افزود: چند سالی است که عضوگیری را به صورت سازمان یافته آغاز کردیم و اکنون ۲۴۰ هزار نفر دارای شناسنامه در این تشکل عضو هستند. از اول امسال تاکنون نیز ۱۰ هزار نفر به آن‌ها اضافه شده‌اند.

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان ادامه داد: ۱۲۵ هزار نفر در کل استان برای تمدید کارت‌هایشان به این تشکل رجوع کرده‌اند و ۲۷۰ نفر رابط خانه کارگر با سازمان‌های بالای ۵۰ نفر عضو در ارتباطند تا بتوان اطلاع رسانی و رابطه بیشتری با اعضای تشکل کارگری برقرار کرد.

برشان با تاکید بر مراکز طرف قرار داد خانه کارگر تصریح کرد: با ۵۰۰ مرکز اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی که مسئولیت ارائه تسهیلات و خدمت رسانی را بر عهده دارند، طرف قرار داد هستیم. اولین رسالت ما بعد از حقوق صنفی، آموزش است و به همین دلیل ۷۳ هزار نفر تاکنون از خدمات رایگان آموزش کوتاه مدت برخوردار شده‌اند. همچنین ۴۹۸۸ نفر از اعضای شاغل و بازنشسته در ۶۰ رشته هنری، نرم افزار و زبان فعال هستند و به اعضا و فرزندانشان آموزش‌های لازم در زمینه‌های گوناگون می‌دهند.

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان با اشاره به خدمات مشاوره رایگان در تشکل کارگری خاطر نشان کرد: حدود ۱۰۵ نفر از ابتدای امسال به صورت رایگان مشاوره‌های روان‌شناسی، خانوادگی و اجتماعی شده‌اند.

برشان با اشاره به فعالیت‌های خانه کارگر گفت: خانه کارگر یک واحد چند منظوره است که فعالیت‌هایی همچون قرض الحسنه، تالارهای اجتماعات و واحدهای زیرمجموعه را برای رفاه کارگران در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

وی با تاکید بر وسعت جمعیتی کارگران استان اصفهان افزود: حدود ۲۰۰ هزار کارگر بازنشسته تامین اجتماعی در استان اصفهان و از میان آن‌ها ۱۰۰ هزار نفر متعلق به شهر اصفهان هستند.

برشان با اشاره به مشکلاتی که سال گذشته در کارخانه پلی اکریل اتفاق افتاد، گفت: پلی اکریل به دلیل کوچک‌سازی و تکه تکه شدن برخی بخش‌های آن دچار مشکل و کارگران معترض شدند. این موجب شد تا مدیر عامل و هیئت مدیره آن تغییر کنند و اکنون براتی مدیر عامل سابق ذوب آهن مدیریت مجموعه را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه کارگران دستگیر شده در پلی اکریل آزاد شدند، اضافه کرد: مشکل پلی اکریل صرفا مدیریت نیست، بلکه مشکل اصلی آن نقدینگی است که با تغییر مدیر عامل رفع نمی‌شود.

گفت و گو: زهرا نصیری

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز