خبرگزاری کار ایران

رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان:

ضرورت برگزاری نشست های فصلی برای حل مشکلات خبرنگاران

asdasd
کد خبر : ۱۹۳۴۰۸

ضعف در تامین امنیت شغلی و کمبود نیروی متخصص، پایین بودن سطح درآمد و دستمزدهای خبرنگاران، ضعف در توانمندسازی و آموزش‌های حرفه‌ای، عدم وجود تشکل‌های صنفی کارآمد و حمایت از آنها، عدم توجه به محتوای تولیدی و ذائقه مخاطب و تولید گزارش هایی با محتوای غنی، نبود متولی بیمه خبرنگاران از جمله مشکلات حوزه مطبوعات است.

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر اصفهان در پنجاهمین جلسه علنی شورای این شهر، ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: خبرنگاری تنها یک شغل نبوده، بلکه شخصیتی جریان‌ساز است که ریشه در تاریخ و جریان های تاریخ ساز بشری دارد. زبانش، گویای وجدان عمومی بشریت و بیانش، روشنی بخش واقعیت و حقیقت بوده و نگاهش چون آفتاب، روشنگر و هستی بخش در افکار عمومی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، اصغر آذربایجانی با بیان اینکه باید از تجربیات و ظرفیت خواهرخوانده های شهر اصفهان جهت آموزش و انتقال تجربیات حرفه ای در امر رسانه های شهری برای خبرنگاران اصفهانی استفاده شود، اظهار داشت: خبرنگار متعهد تلاش همراه با راستی و درستی برای روشنگری و فرهنگ سازی و استیفای حقوق مردم و آگاه سازی آنها را در راس امور خود قرار می دهد.

وی هنر شنیدن و هنر انتقاد کردن درست و مناسب، نیل به واقعیت و بیان حقیقت، عدم دخالت عواطف و احساسات غیر کارشناسی خویش و عدالت رسانه ایی در تبیین وقایع و اطلاع رسانی را از خصوصیات خبرنگاران متعهد عنوان کرد و ادامه داد: خبرنگاران و صاحبان اندیشه و قلم در حقیقت منادیان آگاهی و دانایی و مروج حقیقت جویی و حقیقت گویی هستند.

وی افزود: یکی از عوامل پیشرفت و توسعه یافتگی جوامع بستگی به فعالیت‌ها و نقش موثر خبرنگاران آن ها دارد و جامعه بدون خبرنگار، اجتماع بدون روح و کالبدی است که فاقد نشاط و پویایی است.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: انجام این رسالت مهم، تابع عوامل مختلفی است که باید به صورت دقیق مورد بررسی قرار گرفته و آسیب شناسی لازم انجام پذیرفته و در جهت رفع مشکلات و آسیب های مربوط به جایگاه خبرنگاری اقدام کرد.

وی ادامه داد: در بررسی اجمالی مشکلات حوزه رسانه ایی به خصوص حوزه رسانه ایی منطقه شاهد این مطلب هستیم که مطبوعات اصفهان متناسب با شان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی نیست.

آذربایجانی اضافه کرد: بررسی ها نشان می دهد شمارگان نشریات در اصفهان یعنی ۵ روزنامه استانی و ده ها هفته نامه و ماهنامه و دو هفته نامه ها رقمی در فروش دکه کمتر از ۱۵ هزار است که نشان از بی رغبتی مردم اصفهان به مطالعه رسانه ها می باشد، بنابراین با توجه به جایگاه و نقش رسانه ها در توسعه فرهنگی و اجتماعی باید به صورت جدی نسبت به شناسایی و رفع آسیب ها اقدام کرد.

آذربایجانی همچنین تسریع در بهره برداری رسمی از مجتمع مطبوعاتی شهر اصفهان را خواستار شد و گفت: لازم است با بهره برداری هر چه سریعتر از مجتمع مطبوعاتی، خدمات لازم به دفاتر مطبوعات اصفهان ارایه شود.

وی پیشنهاد داد: انجام پژوهش های کاربردی جهت بررسی وضعیت موجود و برطرف کردن نقاط ضعف و تهدیدهای مقابل رسانه‌های اصفهان و برگزاری نشست های مستمر فصلی با متولیان و دست اندرکاران حوزه های مذکور جهت رفع مشکلات آنها انجام گیرد.

وی با اشاره به عدم وجود قوانین و مقررات به روز از جمله نظام جامع رسانه‌های همگانی و طرح نظام جامع رسانه‌ایی گفت: ضعف در تامین و تضمین امنیت شغلی و کمبود نیروی متخصص، محافظه کاری و سیاست حفظ وضع موجود، پایین بودن سطح درآمد و دستمزدهای خبرنگاران، ضعف در توانمندسازی و آموزش های حرفه ای، عدم وجود تشکلهای صنفی کارآمد و حمایت از آنها، عدم توجه به محتوای تولیدی و ذائقه مخاطب و تولید گزارش هایی با محتوای غنی، نبود متولی بیمه خبرنگاران از جمله مشکلات حوزه مطبوعات است.

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: عدم انتقادپذیری در بعضی مسوولان و دستگاه‌های اجرایی، نبود حمایت های لازم از خبرنگاران مستقل، ضعف در ترویج اخلاق رسانه ای به عنوان تاثیرگذارترین نهاد اجتماعی، عدم توجه به تکنیک محتوایی برای اثرگذاری بر مخاطب در کنار توجه به ذائقه و نیاز مخاطب و نبود قدردانی از فعالیت های مطبوعات به نحو موثر بخشی از این آسیب ها و چالش های مقابل خبرنگاران و رسانه ها است.

وی تدوین و تصویب قوانین لازم توسط مراجع ذیصلاح جهت رفع مشکلات شغلی خبرنگاران را ضروری دانست و اظهار داشت: به منظور توانمندسازی و ارتقا توانایی خبرنگاران ارائه آموزش های لازم و مستمر در خصوص تکنیک ها و تاکتیک های به روز در حوزه خبر توسط مجموعه های آموزشی از جمله ارشاد اسلامی، فرهنگسرای رسانه، مجموعه های دانشگاهی و لزوم گذران دوره های مذکور جهت بکارگیری خبرنگاران در رسانه ها صورت گیرد.

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان بر لزوم سطح بندی خبرنگاران در مجموعه های رسانه ایی و ایجاد ظرفیت های خبرنگار تخصصی در آنها تاکید کرد و ادامه داد: فراهم نمودن تسهیلات مالی برای رسانه ها خصوص رسانه های محلی و تقویت بنیه مالی آنها جهت حفظ آزادگی و حریت در رسانه ها برای دریافت و انتقال واقعیات جامعه به مخاطبان ضروری است.

آذربایجانی با اشاره به تدوین و تصویب لایحه نظام جامع رسانه ای توسط مراجع مربوطه گفت: بر اساس طرح حمایت از مطبوعات محلی اعضای شورای شهرلازم است لایحه آن از سوی شهرداری سریعتر ارائه شود.

وی با تاکید بر نگاه ویژه به منشور اخلاق رسانه ای توسط مجموعه های رسانه ایی افزود: افزایش ظرفیت نقدپذیری مدیران دستگاهها و نهادهای اجرایی جهت ارایه واقعیات، حقیقت گویی و حقیقت جویی توسط رسانه ها همچنین استفاده از ظرفیت جشنواره ها و نمایشگاههای متعدد مرتبط با رسانه ها البته با در نظر گرفتن برگزاری نمایشگاه هایی متناسب با شان رسانه ها در این راستا ضروری است.

آذربایجانی با ابراز گلایه از وضعیت برگزاری نمایشگاه مطبوعات امسال پیشنهاد داد: از تجربیات و ظرفیت خواهرخوانده های شهر اصفهان جهت آموزش و انتقال تجربیات حرفه ای در امر رسانه های شهری استفاده شود.

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار داشت: لازم است زمینه ایجاد شرایط جهت ارتقا و توسعه رسانه های محلی اصفهان به عنوان رسانه ها و مطبوعات شاخص کشوری و تریبون ملی فراهم گردد و به مشکلات و تهدیدهای جدی آنها توجه ویژه شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز