خبرگزاری کار ایران

بزرگترین پروژه تحقیقاتی صنعت فولاد در ذوب آهن اصفهان کلید خورد:

اجرای طرح صنعتی احداثآب‌زدایی از لجن کنورتور در ذوب آهن اصفهان

asdasd
کد خبر : ۱۹۱۶۸۳

با اجرای طرح صنعتی احداثآب زدایی از لجن کنورتور در ذوب آهن اصفهان، سیستم عملیات استخراج فعلی، جهت فروش لجن در منطقه هواشناسی و فراهم آوردن امکان فرآوری، فروش یا استفاده از لجن مذکور در داخل کارخانه مستقیماً پس از آب زدایی حذف می‌شود.

معاون برنامه ریزی و توسعه ذوب آهن اصفهان گفت: طرح پایلوت «مطالعه، آزمایش و اجرای آبزدایی از لجن کنورتور» در قالب یک پروژه نیمه صنعتی در ذوب آهن اصفهان، در شرکت کیان معدن در بروجن و با همکاری کار‌شناسان ذوب آهن با موفقیت به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، محمدرضایی افزود: با توجه به نتایج مطلوب این پروژه، مقرر شد طرح صنعتی آن در ذوب آهن اصفهان اجرا شود. لذا در این خصوص طرح اجرایی آماده و اسناد مناقصه در فرمت BOT استخراج و فراخوان شد که پس از انجام بررسی‌های لازم در جلسات کار‌شناسی، شرکت کیان معدن به عنوان سرمایه گذار انتخاب شد.

وی اظهار داشت: بر اساس مفاد قرارداد منعقده، رسماً عملیات اجرایی این طرح از۲۲ تیرماه آغاز شد که کل سرمایه آورده شده سرمایه گذار، بصورت تحویل محصول لجن ماهیانه برداشت می‌شود.

وی مزایای اقتصادی و زیست محیطی این طرح را شامل کاهش هزینه‌های انتقال آب و لجن به سایت هوا‌شناسی حدود ده میلیارد ریال در سال عنوان کرد و ادامه داد: از دیگر مزایای این طرح، شامل برگشت حجم قابل توجهی از آب به سیکل تولید است که با توجه به شرایط بحرانی تامین آب بطوری که پس از اجرای طرح و در شرایط ظرفیت کامل هر روز ۸۰۰-۶۰۰ متر مکعب آب به سیکل در گردش بر می‌گردد.

رضایی تاکید کرد: حذف سیستم عملیات استخراج فعلی جهت فروش لجن در منطقه هوا‌شناسی وفراهم آوردن امکان فرآوری، فروش یا استفاده از لجن مذکور در داخل کارخانه مستقیماً پس ازآب زدایی از دیگرمزایای این طرح است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه ذوب آهن اصفهان گفت: به دلیل شرایط خاص خشک کردن لجن در روش قبلی در محوطه هوا‌شناسی که مقداری با خاک موجود مخلوط می‌گردید عملا ۱۰ درصد محصول از بین رفته یا کیفیت فروش نداشته است و با اجرای این پروژه از این پرت هم جلوگیری می‌‌شود.

وی افزود: حفظ و بهبود محیط زیست به دلیل مشکل تردد و حمل تانکر‌های لجن در سطح کارخانه و همچنین عدم ارسال آب مذکور به سفره‌های زیر زمینی در ضلع غربی ذوب آهن از دیگر محاسن این طرح است.

رضایی بیان داشت: در این طرح به دلیل اجرای طرح‌های توسعه، بخشی از زمین که جهت خشک کردن لجن استفاده می‌شود آزاد سازی می‌‌شود و تنها یک محوطه ۴۰۰۰ مترمربع جهت کنترل و خشک کردن و آماده سازی لجن برای فروش نیاز است. که در حال حاضر زمین اشغال شده بیش از ۵ برابر این مساحت است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز