خبرگزاری کار ایران

اداره ارشاد و شهرک تحقیقاتی اصفهان تفاهم نامه ایجاد مرکز رشد فرهنگ و هنر امضا کردند:

حمایت از فناوری‌های نرم، مهم‌ترین هدف مرکز رشد فرهنگ و هنر و رسانه اصفهان است

asdasd
کد خبر : ۱۸۹۹۲۰

مرکز رشد فرهنگ و هنر و رسانه اصفهان، نمونه اولی است که در کشور، و به طور خاص در عرصه فرهنگ و هنر و رسانه دنبال می شود و ما امیدواریم به الگویی برای کل کشور بدل شود.

مدیر کل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بر اساس تفاهم نامه اداره ارشاد با شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، جهت ایجاد مرکز رشد فرهنگ و هنر و رسانه در اصفهان ایده‌های خلاقانه هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه، برای تولید حمایت خواهند شد. و امیدواریم به الگویی برای کل کشور بدل شود.

به گزارش خبرنگارایلنا از اصفهان، حجت الاسلاام و المسلمین محمد قطبی، ادامه داد: مراکز رشد در سرتاسر دنیا، اتصال دهنده بخش تحقیقاتی با بخش‌های تجاری و صنعتی هستند. در ایران نیز در افق ۱۰ ساله، برنامه دستیابی به پارک علم و فناوری در افق ۱۵ ساله، اضافه کردن سیستم‌های تجهیزاتی را داشته‌ایم. اما در برش فرهنگی – هنری، کمتر کسی تصور قابلیت‌های تجاری را دارد، لذا ما با ورود به این عرصه، یقین داریم با استفاده از دانش فنی انباشته در سطح اصفهان مسیر فرهنگ و هنر را با سرعت زیادی طی کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین قطبی، در خصوص توافقات شورای پذیرش عنوان کرد: در خصوص گروه‌هایی که تقاضا می‌دهند؛ باید به صورت دو طرفه، دو بعد ساختار بازار و متخصصین اهل فن در عرصه فرهنگ، هنر و رسانه در نظر گرفته شود. در واقع، ظرفیت ورودی عرصه صنعت و نگاه فرهنگ و هنر با زاویه تخصصی خودش باید به صورت یک سهم مشترک دربیاید. در زمینه‌هایی مثل سینما، رقیبان دیگری در سطح کشور وجود دارند اما در حوزه هنرهای تجسمی پتانسیل خوبی در اصفهان نهفته است. هم چنین این مساله در مورد عرصه رسانه نیز صدق می‌کند و با وجود رقیبان کشوری، پتانسیل استانی بالاست.

امضای تفاهم نامه با دانشگاه هنر اصفهان

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در صحبت‌های خود به حمایت از دانشجویان رشته‌های هنر و ایده‌های خلاقانه آن‌ها اشاره کرد: علاوه بر مرکز رشد، تفاهم نامه‌ای با دانشگاه هنر اصفهان امضا خواهد شد تا به طور تخصصی به دانشجویان رشته هنر اختصاص یابد. در واقع طبق توافقات صورت گرفته قرار است علاوه بر تشکیل شرکت‌های دانش بنیان، شرکت‌های هنربنیان نیز با اتکا به تجربه‌های عملی هنرمندان و دانشجویان هنر، تشکیل شوند.

حجت الاسلام و المسلمین قطبی، افزود: در قانون مصوب مجلس شورای اسلامی پیش بینی شده که هم دانشگاه‌ها و هم دستگاه‌ها می‌توانند در حوزه اینگونه مراکز ورود پیدا کنند. پیش از دانشگاه‌ها مراکزی چون پارک‌های علم و فناوری تشکیل شده بود و ما تصمیم گرفتیم به عنوان یک دستگاه به این مساله ورود کنیم. در دیداری که با وزیر محترم در حاشیه همایش امامزادگان داشتم، پیشنهاد تاسیس پارک علم و فناوری فرهنگ و هنر و رسانه در وزارتخانه را به ایشان دادم. به این صورت که مرکز اصلی در وزارتخانه ایجاد شود و در هر استان، یک حوزه به صورت اختصاصی فعالیت کند.

وی با استقبال از این پیشنهاد، شروع آن را بر عهده ما گذاشتند. لذا با موفقیت مرکز رشد در اصفهان، با حمایت‌های وزارتخانه، گسترش این مرکز در سراسر کشور را در آینده خواهیم داشت.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، در خصوص کارکردهای این مرکز گفت: گروه‌های مختلفی در حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر و رسانه در قالب تیم‌های ۳-۴ نفره، برای راه اندازی کسب و کار جدید و با ایده‌های جدید می‌توانند به ما مراجعه کنند. هرشخصی که ایده جدیدی داشته باشد که بتواند منجر به تولید شود، قابلیت تجاری سازی و تولید ثروت داشته باشد و پتانسیل تبدیل شدن به فناوری را داشته باشد، پذیرش خواهد شد.

وی بیان داشت: رسالت اصلی این مرکز نیز حمایت از فناوری‌های نرم است هرچند که فناوری‌های سخت نیز قابل حمایت هستند. به کرات پیش آمده که افراد خلاق و نوآور با ایده‌های خوب و مدل‌های توسعه فرهنگی، هنری، رسانه‌ای به دلیل نبود حمایت و سرمایه، یا بضاعت اندک، با شکست مواجه شده‌اند.

قطبی در ادامه حمایت‌های مرکز رشد در خصوص ایده‌های جدید افزود: به هسته متقاضی به محض پذیرش در گام اول، محیط کار داده می‌شود. دفا‌تر مجهز به سیستم و اینترنت و امکانات کاری، در مکان هنرستان هنرهای زیبا، مجتمع فرهنگی فرشچیان و دستگاه‌های طرف تفاهم نامه، پیش بینی شده است. تجهیزات لازم در حد مقدور به این گروه‌ها تخصیص داده می‌شود. گروه‌ها شش ماه فرصت دارند تا ایده خود را به یک طرح نامه رسمی تبدیل کنند، و پس از آن به عنوان یک شرکت دانش بنیان برای ثبت معرفی می‌شوند.

وی ادامه داد: علاوه بر این حمایت‌ها، حمایت‌ها و منافع قانونی برای گروه‌های زیرمجموعه مرکز رشد وجود دارد: این گروه‌ها معاف از مالیات هستند؛ تابع مراکز آزاد تجاری خواهند بود؛ در صورت نیاز به ثبت قرارداد، با تراز مالی شرکت علمی تحقیقاتی می‌توانند قرارداد ببندند. ضمنا بعد از پذیرش گروه‌ها، اعتباراتی از ۵ تا ۷۰ میلیون تومان اختصاص داده می‌شود. و در ‌‌نهایت به محض رسیدن به مرحله تولید بسته به نوع ایده، به سازمان صنایع بزرگ یا کوچک با ضمانت شهرک علمی تحقیقاتی معرفی خواهند شد تا با اولویت نوبتی و اختصاص کد کارگاهی وارد مرحله تولید شوند.

جای خالی اقتصاد در فرهنگ و هنر و رسانه

رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان نیز در این جلسه نیز گفت: تجربه ده ساله در شهرک علمی – تحقیقاتی در شرکت‌های دانش بنیاد در رسیدن به کسب و کار در حوزه‌های فنی و مهندسی و کشارزی بوده و کمتر در حوزه علوم انسانی و فرهنگ و هنر کاری صورت گرفته است.

کشمیری ادامه داد: این مرکز، زمینه ساز یک کار بزرگ و گره زن عرصه کسب و کار و فرهنگ و هنر خواهد بود. جای خالی اقتصاد در عرصه فرهنگ و هنر و رسانه حس می‌شود و دوستان ما در اداره ارشاد، با توجه به تخصص‌های حوزه فرهنگ و هنر، امکانات و تجربه‌های خود را به اشتراک خواهند گذاشت تا پارک علم و فناوری در عرصه فرهنگ و هنر که اصحاب رسانه شاخص اصلی آن هستند به سرانجام برسد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز