خبرگزاری کار ایران

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اصفهان:

تنها ۱۰ درصد فضاهای ساخته شده در اصفهان برای معلولان استاندارد است

asdasd
کد خبر : ۱۸۷۰۵۲

فضاهای مناسب سازی شده در استان اصفهان برای معلولان تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد دارای استاندارد است و بقیه فضاهای ساخته شده صرفا رفع تکلیف و به نوعی هدر دادن بودجه بیت المال است، باید متولیان در این زمینه دقت و نظارت بیشتری داشته باشند، نمی‌شود که صرف حمایت ازمعلولان فضاهای ناهنجار که حتی معلول نمی‌تواند از آن بالا و پایین برود ساخت؟

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اصفهان با انتقاد ازاینکه در سال‌های قبل برخی دستگاه‌های اجرایی بر اساس قانونی که به آن‌ها تکلیف شده بود اقدام به فضا سازی ساختمان‌های خود برای معلولان کردند گفت: متاسفانه از این ۳۵ درصد فضای مناسب‌سازی شده تنها ۱۰ دردصد ان مطابق با استاندارهای عبور و مرور معلولان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، سید اصغر فیاض، ادامه داد: متاسفانه دیگر فضاهای ساخته شده برای معلولان به دلیل غیر استاندارد بودن صرفا رفع تکلیف و به نوعی هدر دادن بودجه بیت المال بوده است، که باید متولیان در این زمینه دقت و نظارت بیشتری داشته باشند، نمی‌شود که صرف حمایت ازمعلولان فضاهای ناهنجار که حتی معلول نمی‌تواند از آن بالا و پایین برود ساخت؟

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به اینکه درماده ۲ قانون جامع حمایت از معلولان مناسب ‌سازی فضاهای ساختمانی مورد تاکید قرار گرفته است افزود: شهرداری در این زمینه اقدامات خوبی برای مناسب سازی فضای معلولان انجام داده است که باید این روند ادامه بیابد البته این قبیل کار‌های اندک نیز برای معلولان کافی نیست و باید با جدیت همه دستگاه‌ها ادامه یابد.

وی اظهار داشت: درسطح استان اصفهان، ۹۴ مرکز روزانه و توان ‌پزشکی به ارائه خدماتی چون فیزیوتراپی، گفتاردرمانی، فنی ارتوپدی و شنوایی‌شناسی می‌پردازند و درحال حاضر ۱۲۴ هزار معلول با توجه به نوع و شدت معلولیت خود از این خدمات بهره‌مند می‌شوند.

وی افزود: در سطح استان، ۲۴۵ مرکز توانبخشی داریم که از این تعداد، ۹۲ مرکز، روزانه هستند.

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به عملکرد دفتر توانمندسازی این معاونت، تصریح کرد: هدف اصلی این دفتر، استقلال و خودکفایی معلولان با هر شدت معلولیت است.

فیاض با بیان اینکه دفتر مراقبت اجتماعی، مراکز شبانه‌روزی را شامل می‌شود، گفت: در سطح استان اصفهان، ۴۶ مرکز، خدمات مربوط به سالمندان، جسمی حرکتی، اعصاب و روان و کم توان ذهنی را ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به اجرای طرح مراقبین خانگی برای حفظ عواطف خانوادگی با تامین هزینه از سوی بهزیستی، اظهار کرد: در استان اصفهان، یک هزار و ۳۹۱ بیمار با ضایعه آسیب نخاعی وجود دارد که ۴۰ درصد از آن‌ها دچار زخم بستر هستند و متاسفانه با توجه به اینکه اعتبارات خاص دولتی برای آن‌ها پیش‌بینی نشده است، تمام امکانات بهزیستی، پاسخگوی نیاز آن‌ها نیست.

وی به ارائه خدمات به معلولان روستایی، عشایری و اتباع خارجی در مراکز توانبخشی استان اصفهان اشاره کرد و افزود: در این راستا ۲۶ هزار نفر از معلولان روستایی و اتباع امور خارجه از مراکز توانبخشی سازمان بهزیستی استان اصفهان خدمات دریافت می‌کنند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان اصفهان بابیان اینکه در حال حاضر در سطح استان اصفهان ۴۶ مرکز شبانه روزی برای نگهداری معلولان استان اصفهان فعالیت می‌کنند، ادامه داد: خانواده‌ها باید توجه داشته باشند در طرح مراقبین خانگی تنها مراکزی که مجوز بهزیستی دارند مجاز به ارسال پرستار خانگی هستند و در غیر این صورت نباید به دیگر موسسات اعتماد کنند.

فیاض استفاده از هنر برای توانبخشی به معلولان را نیز ضروری دانست و ادامه داد: در این راستا گروه‌های موسیقی و تئا‌تر توسط خود معلولین راه‌اندازی شده است و اقدامات خوبی را نیز انجام داده‌اند. در حال حاضر ۳۶۰ گروه تئا‌تر در سراسر استان اصفهان توسط معلولان ایجاد شده است و این آمار بیانگر توجه ویژه به موضوع هنر توسط معلولان است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز