خبرگزاری کار ایران

سخنگوی کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان:

کشت برنج در استان اصفهان عامل بی آبی زاینده رود نیست

asdasd
کد خبر : ۱۸۶۷۲۸

کشت برنج در استان اصفهان، عامل اصلی بی آبی رودخانه زاینده رود نیست و برای حل بحران باید به دلایل اصلی توجه کرد.

سخنگوی کمیته آب اتاق اصفهان، با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر به واسطه کم آبی سطح زیر کشت در اصفهان به شدت کاهش یافته است، ادامه داد: مشکلاتی در زمینه تولید محصولات کشاورزی و غذایی، معاش کشاورزان، حفاظت خاک و همچنین وابستگی به واردات محصولات کشاورزی کشور ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، محمد کوشافر، با اشاره به اینکه کشت برنج در منطقه اصفهان عامل اصلی بی‌آبی زاینده رود نیست، تاکید کرد: برخی از افراد تصور می‌کنند که کشت برنج در اصفهان باعثبحران فعلی رودخانه زاینده رود شده است، درحالی که باید این افراد اطلاعات خود را در زمینه تغییرات بخش کشاورزی در حوضه زاینده رود به روز کنند. کشت برنج در استان اصفهان عامل اصلی بی‌آبی رودخانه زاینده رود نیست و برای حل بحران باید به دلایل اصلی توجه کرد.

وی اضافه کرد: تغییرات وضعیت کشاورزی در اصفهان به واسطه بی‌آبی بسیار سریع بوده و لازم است در برنامه ریزی‌ها از آخرین آمار و اطلاعات استفاده شود زیرا استفاده از آمار‌های گذشته نه تنها مساله اصلی را برطرف نمی‌کند بلکه باعثانحراف از واقعیات موجود و عدم موفقیت راهکارهای مقابله با بحران آب در حوضه زاینده رود می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد در ادامه سخنان خود تصریح کرد: کشت برنج در اصفهان نسبت به بلند مدت حدود ۸۰ درصد کاهش یافته است و با ابزارهای علمی به راحتی قابل اندازه گیری است و سهم استان اصفهان در سطح زیر کشت برنج اکنون کمتر از یک درصد سطح کل برنج کشور است و سطوح کمی در این استان به کشت برنج اختصاص یافته است. ضمن آنکه به واسطه وبژگی‌های منطقه، بخشی از آب مورد استفاده در برنجکاری پس از نفوذ، در یک سیستم باز چرخش قرار گرفته و باعثافزایش کارایی وبازده آب در مقیاس حوضه نسبت به مقیاس مزرعه می‌شود.

کوشافر، استفاده از الگوی کشت مطابق با ویژگی‌های سرزمین را موضوع بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: این الگو باید در کل حوضه زاینده رود انجام شود و در تعیین الگوی کشت حوضه باید مراقب بود که از توسعه کشت محصولاتی که نیاز آبی بالایی دارند، جلوگیری شود زیرا اکنون به ویژه دربالادست حوضه شاهد توسعه کشت محصولاتی هستیم که نیاز آبی بالاتری در مقایسه با برنج دارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز