خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل فولاد مبارکه تاکید کرد:

بهره‌وری آهن در صنایع فولادیک امر مهم است

asdasd
کد خبر : ۱۸۱۱۸۹

لزوم توجه هر چه بیشتر به روند افزایش بهره‌وری بازدهی آهن در صنایع فولاد یک امر مهم است چرا که با تمهیدات خوب می توان به سرباره‌های خروجی به چشم سرمایه قابل استفاده نگاه کرد.

مدیر عامل فولاد مبارکه در بیست و یکمین همایش بهره‌وری فولاد مبارکه تصریح کرد: انسجام، ‌مشارکت و همدلی عامل اصلی موفقیت و ارتقاء بهره‌وری فولادمبارکه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، بهرام سبحانی، با بیان اینکه در ارتقاء بهره‌وری سازمانها و بنگاه‌های اقتصادی عوامل متعددی دخالت دارند افزود: مهمترین این عوامل را می‌توان در عوامل فنی و تجهیزات، تولید، سازمانی، پرسنلی، ‌مالی، مدیریت، ‌دولت و مکان یابی جغرافیایی خلاصه کرد.

رییس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران بیان داشت: اینکه می‌بینیم فولاد مبارکه تندیسهای سیمین و زرین را کسب می کند، ‌این امر بیانگر این مطلب است که همه عوامل ۸ گانه مذکور در این شرکت به نحو مطلوب رعایت شده است هر چند برای بهتر شدن نسبت به سایر رقبا هنوز می‌توانیم اقدامات و تلاشهای موثرتری بعمل آوریم.

وی در ادامه با ارایه آمارهای دقیقی از روند افزایش بهره وری و کاهش مصارف مواد در کشورهای دیگر گفت: از آنجایی که کاهش مصارف مواد و نهایتاً ‌افزایش بهره‌وری در بقای سازمانها و بنگاه‌های اقتصادی و همچنین در تولید رقابتی حرف اول را می‌زند، آمارها نشان می‌دهد که بنگاه‌های موفق توانسته‌اند به مقدار قابل توجهی در تولید ناخالص داخلی(GDP) با کاهش زمین‌ها و مساحت اشغالی برای یک تولید ثابت، و در کاهش مصارف انرژی و مواد اولیه و آب به موفقیتهای بزرگی دست یابند.

سبحانی، با اشاره به روند کاهش مصارف در فولاد مبارکه به مقایسه آن با سایر رقبای خارجی پرداخت وبه مصرف انرژی از سال ۱۹۹۰ تا پیش بینی که برای سال ۲۰۲۰ میلادی در نظرگرفته شده است، اشاره کرد و افزود: مشاهده می کنیم که مصرف انرژی از رقم ۵۶/۲۰ گیگاژول به ازای تولید هر تن فولاد خام در سال ۲۰۱۴ به چیزی در حدود ۵/۱۵ گیگاژول رسیده‌ است و پیش بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۰ به پایین تر از این رقم برسد. ضمن اینکه در بخش انرژیهای فسیلی هم قرار است که در این بازه زمانی از ۹۲/۱۶ به حدود ۱۰ گیگاژول برسد که طبیعتاً وقتی مصارف انرژی به این صورت کاهش یابد به دنبال آن کاهش گازهای گلخانه‌ای را شاهد خواهیم بود که تأثیر شگرفی در حفظ هر چه بیشتر محیط زیست دارد.

مدیرعامل فولاد مبارکه در ادامه، لزوم توجه هر چه بیشتر به روند افزایش بهره‌وری بازدهی آهن در صنایع فولاد را مورد تأکید قرار داد و گفت: باید با تمهیدات مناسب‌تری به سرباره‌های خروجی به چشم سرمایه قابل استفاده نگاه کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه در زمینه کاهش مصارف آب هم اقدامات خوبی در فولاد مبارکه صورت گرفته است گفت: مصرف آب در سال ۱۹۸۳ میلادی به ازای تولید هر تن فولاد خام ۳۵ متر مکعب بوده است که امروزه این میزان به۱۰متر رسیده است در فولاد مبارکه نیز به دنبال کارهای خوبی که در اقصی نقاط مختلف دنیا صورت گرفته، طرح‌ها و پروژ‌ه‌های بسیار خوبی برای کاهش مصرف آب اجرایی گردیده و به نتیجه رسیده‌است.

وی ضمن قدردانی از زحماتی که واحد نسوز فولاد مبارکه برای استانداردسازی مصارف نسوز در فولاد مبارکه، سبا و فولاد هرمزگان انجام داده‌اند گفت: از این حیثما نسبت به سایر رقبای خارجی در جایگاه خوبی قرار داریم ضمن اینکه می توانیم به لحاظ عملیاتی و کیفی به شرایط مطلوب تری هم برسیم.

تاثیر نیروی انسانی در صنعت فولاد و لزوم ارتقاء بهره‌وری در این زمینه یکی دیگر از مباحثی بود که مدیر عامل فولاد مبارکه ضمن ارایه آمار عملکردی سایر رقبا در این زمینه گفت: در یک مقایسه اجمالی در خصوص بهره وری نیروی انسانی در صنعت فولاد جهان مشاهده می کنیم که بهره‌وری نیروی انسانی در سال ۲۰۰۶ نسبت به سال ۱۹۸۲ به بیش از ۵/۳ برابر رشد رسیده است و هم اکنون نیز در شرایط مطلوبتری قرارگرفته‌است.

رییس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران در ادامه به تشریح روند افزایش بهره‌وری نیروی کار و افزایش بهره‌وری با نوآوری در کوره‌های قوس الکتریکی و ریخته گری مداوم پرداخت.

سبحانی؛ در بخش دیگری از سخنان خود جهت‌گیری به سمت سرمایه گذاری در مجتمع‌های فولاد سازی با ظرفیت بالا؛ به کارگیری تکنولوژی شارژ گرم آهن اسفنجی در کوره‌های قوس، بازیافت ضایعات تولید و حرکت به سمت تولید بدون ضایعات از جمله باطله سنگ آهن، لجن، کنورتور، ‌ سرباره، ‌ مواد نسوز و پوسته اکسیدی و همچنین بازیافت حرارتی کوره های قوس از طریق پیش گرم قراضه، تولید فولاد تخت یا اسلب نازک را بعنوان برخی راهکارهای عملی افزایش بهره‌وری درصنعت فولاد کشور برشمرد و در همین رابطه اضافه کرد: از دیگر عوامل موثر در این راه می‌توان به احداثواحد نورد فولاد‌سازی زیریک سقف و شارژ گرم شمش(CSD)، تولید برق از گاز خروجی کوره‌های بلند، بکارگیری تکنولوژی‌های روز دنیا و سازگار بامحیط زیست و همچنین تزریق پودر زغال در کوره بلند به جای گاز اشاره کرد.

وی با اشاره به روند افزایش بهره‌وری حامل‌های انرژی در فولاد مبارکه تصریح کرد: اگرچه فولادمبارکه توانسته‌است ازسال ۱۳۸۸تاکنون گامهای بسیارخوبی درکاهش مصارف وپایین‌آوردن هزینه‌های گاز طبیعی، ‌ برق و آب مصرفی شرکت بردارد اما با توجه به اجرایی شدن مرحله اول قانون هدفمندی یارانه‌ها و در پی آن اجرای شدن احتمالی مرحله دوم این طرح در آینده نزدیک ما چاره‌ای جز استفاده بهینه و مدیریت و کاهش هرچه بیشتر مصارف انرژی در فولاد مبارکه نخواهیم داشت که این امر البته فقط و فقط به دست تک تک کارکنان میسر می گردد.

سبحانی تصریح کرد: فولاد مبارکه امانتی است در دست همه کسانی که در آن به کار و تلاش مشغولند معهذا باید به خاطر داشته باشیم فقط با تفکر ارتقاء بهره‌وری است که می‌توانیم این شرکت را همچنان بعنوان یک شرکت توانمند و سود ده در مسیر رقابت با سایر رقبای داخلی و خارجی نگه داریم.

این گزارش حاکیست در جریان برگزاری بیست و یکمین جشن بهره‌وری شرکت فولاد مبارکه اصفهان که طی‌آن از ۲۳۰۰ نفر از همکاران بهره ور قدردانی شد،

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز