خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور:

مهم‌ترین چالش صنایع دستی بازاریابی داخلی و به ویژه خارجی است

asdasd
کد خبر : ۱۸۰۹۶۲

برخی از طلبکارها ی سازمان میراثفرهنگی در سال های قبل مانند هتل داران هنوز در پشت در اتاق من ایستاده اند؛ حرف های ناگفته در این ارتباط زیاد دارم اما از آنها می گذرم.

رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در سفر به اصفهان با انتقاد از تلاطم های کشور در بخش میراثفرهنگی در سال های گذشته تاکید کرد: برخی از طلبکارهای آن زمان در بخش های مختلف مانند هتل داران هنوز در پشت در اتاق من ایستاده اند؛ حرف های ناگفته در این ارتباط زیاد دارم اما از آنها می گذرم.

به گزارش ایلنا از اصفهان؛ مسعود سلطانی فر، با اشاره به اینکه حفظ و حراست از بناها و مکان های تاریخی ارزشمند نیازمند عزم و اراده ملی است تا از تمام منابع موجود در این راستا استفاده کنیم ادامه داد: ما اسناد زیادی از آنچه در این دوران هشت ساله بر میراثکشور گذشته در دست داریم اما پرالتهاب ترین ضایعات این دوران آسیب شدید بنیه کارشناسی سازمان میراثفرهنگی بود که برخی رفتارها سبب شد صاحب نظران، اندیشمندان و اساتید این عرصه به دلیل تلاطمات موجود ارتباط خود را با سازمان قطع کنند.

رئیس سازمان میراثفرهنگی کشور استفاده از مدل ها و الگوهای دنیا در راستای رفع مشکلات عرصه میراثرا ضروری دانست و تصریح کرد: برخلاف تمام دنیا، اگر خانه تاریخی فردی در ایران ثبت شود به اصطلاح بدبخت می شود چرا که ما شعار حمایت از میراثفرهنگی کشور را می دهیم اما در واقعیت گاهی عملکرد ما چیزی به جز تخریب بناهای تاریخی نیست.

معاون رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود درباره گردشگری کشور بیان داشت: از لحاظ جاذبه های فرهنگی و تاریخی و طبیعی ایران جزو تا کشور دنیا است اما متاسفانه جزو ۱۰ کشور مقصد گردشگری دنیا نیستیم.

وی اضافه کرد: با توجه به ورود ۴.۵ میلیون گردشگر به کشور باید ۱۲ تا ۱۳ میلیارد دلار درآمد داشته باشیم اما درآمد ما از گردشگری تنها ۵ میلیارد دلار بوده است که باید این امر ریشه یابی شود.

سلطانی فر اضافه کرد: گرچه کمبود ورود گردشگر به کشورمان تا حدودی مربوط به تحریم هاست اما مهم ترین دلیل موثر در این زمینه عدم مدیریت صحیح بوده است و البته آمار و ارقام نشان می دهد با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید میزان گردشگران رو به افزایش گذاشته است.

وی بیان داشت: ارتقای سطح گردشگری ایران عزم رئیس جمهور است و ایشان به من تاکید کردند که می خواهم در این بخش اتفاقات ویژه ای بیفتد و همه دستگاه ها باید در این امر کمک کنند.

رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور اظهار داشت: در سفر به ترکیه قرار شد تورهای مشترک ایران و ترکیه برای کشورهای غربی برگزار شود و امیدواریم این موضوع به توسعه گردشگری ایران کمک کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: مهم‌ترین چالش صنایع دستی نیز بازاریابی داخلی و به ویژه خارجی است و حل این معضل رفع سایر مشکلات را نیز به دنبال خواهد داشت.

سلطانی فر اظهار داشت: به زودی ویزای الکترونیک راه اندازی می شود و امیدواریم این رخداد خوب تا پیش از پایان سال جاری رخ دهد که در توسعه گردشگری بسیار موثر است.

وی با بیان اینکه در راستای کمک به فعالان بخش خصوصی گردشگری، هتل های نیمه کاره شناسایی شده و به صندوق توسعه ملی معرفی شده اند، ادامه داد: مواردی که ۳۰ درصد توسعه فیزیکی دارند می توانند برای تکمیل ۷۰ درصد مابقی از تسهیلات این صندوق با نرخ بهره ریالی ۱۶ درصد و ارزی ۶ درصد استفاده کنند.

معاون رئیس جمهوری تاکید کرد: اصفهان مهم ترین منطقه گردشگری ایران در دنیا محسوب می شود و بر این اساس اولویت استفاده از امکانات این صندوق برای اصفهانی هاست.

وی با اشاره به ثبت شهر سوخته واقع در سیستان و بلوچستان به عنوان هفدهمین اثر جهانی ایرانی در یونسکو گفت: وسعت اولیه این محوطه بالغ بر ۱۵۱ هکتار است اما به دلیل عدم تامین اعتبارات لازم در طول این مدت تنها حدود ۵ درصد آن کاوش شده است.

معاون رئیس جمهوری با اشاره به اینکه منابع و نیازهای ما با امکانات موجود فاصله دارد، افزود: اگر به طور مثال برای مراحل کاوش، احیاء، مرمت و بازسازی ۳۱ هزار و ۱۰۰ مکان و ابنیه تاریخی ثبت شده حدود ۱۰ میلیارد تومان اعتبار لازم باشد، سازمان میراثفرهنگی کشور برای مرمت همه آنها در دوره ای ۱۰ ساله، سالیانه ۳۱ هزار میلیارد تومان و در مجموع ۳۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی اضافه کرد: این در حالی است که بودجه امسال این سازمان به شرط تخصیص ۱۰۰درصد فقط ۵۰۰ میلیارد تومان است به این معنا که حدود یک و نیم درصد اعتبار مورد نیاز را در اختیار داشته و ۹۸ درصد کسری بودجه داریم.

رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: تصور من این است که حفظ و حراست از بناها و مکان های تاریخی ارزشمند نیازمند عزم و اراده ملی است تا از تمام منابع موجود در این راستا استفاده کنیم.

وی گفت: بر این مبنا لازم است شهرداری ها و بخش خصوصی در عرصه حفظ و حراست از میراثفرهنگی وارد شوند که شهرداری تهران در این زمینه تاکنون خیلی خوب عمل کرده است.

سلطانی فر؛ با اشاره به امکانات استفاده از صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی برای بازسازی ابنیه های تاریخی اظهار داشت: به غیر از بناهایی که ثبت جهانی شده، میراثهای جهانی و بناهای در نوبت ثبت، چندین هزار بنای تاریخی هم وزن آنها مانند خانه های قدیمی، کاروانسراها و مواردی همانند آن را داریم که می توانیم با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و با ارائه کاربری خصوصی به آنها، این بناها را حفظ کنیم و این روشی است که در تمام کشورهای دارای تاریخ و تمدن در دنیا انجام می شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز