خبرگزاری کار ایران

اعضای نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان:

مشکل اصفهان خشکسالی نیست، بی تدبیری است / بحران زاینده رود به حال خود رها شده است

asdasd
کد خبر : ۱۷۸۹۱۸

بحثآب فقط در استان اصفهان موضوعی امنیتی شده اما دیگر استان های کشور به راحتی در مورد آن صحبت می شود

مسوول کارگروه رسانه کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان؛ درنشست هم اندیشی با رسانه های اصفهان، با اشاره به اینکه بحثآب فقط در استان اصفهان موضوعی امنیتی شده اما دیگر استان های کشور به راحتی در مورد آن صحبت میکنند ادامه داد: هدف از این نشست تعامل رسانه ها و اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی برای حل معضل آب اصفهان و زاینده رود است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، «محمدرضا نیکبخت» با تاکید بر اینکه عوامل متعددی موجب شده صدای بحران آب در استان اصفهان به گوش مسوولان کشور نرسد، تصریح کرد: بحثآب فقط در استان اصفهان موضوعی امنیتی شده اما دیگر استان های کشور به راحتی در مورد آن صحبت می شود.

وی با بیان اینکه مشکل اصفهان خشکسالی نیست بلکه دچار بی آبی است، تاکید کرد: این موضوع با استناد به میزان بارش ها در منطقه بالادست رودخانه تایید می شود که ما در این منطقه کمبود آب نداریم.

وی با اشاره به اینکه در منطقه بالادست اصفهان تا زرین شهر آب وجود دارد، تصریح کرد: متاسفانه در استان بالادست از طریق پمپاژ و چاه های حریمی جلوی رسیدن آب به اصفهان گرفته شده است.

بحران بی‌‌آبی سالیانه ۱۰۰۰ میلیارد تومان به کشاورزی اصفهان وارد کرد

«رسول رنجبران» عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان نیزدر این نشست گفت: براساس اطلاعات رییس جهادکشاورزی استان اصفهان، طی ۶ سال گذشته معادل ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان خسارت به کشاورزان استان پرداخت شده است.

وی با انتقاد بر اینکه امروز به دلیل بحران بی آبی عزت نفس ۳۰۰ هزار کشاورز منطقه شرق اصفهان زیر سوال رفته است، گفت: متاسفانه برخی به جای توزیع ثروت در کشور توزیع فقر می کنند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی استان اصفهان با تاکید بر اینکه زاینده رود دارای اهمیتی ملی و جهانی است، تصریح کرد: اگر صدای بحران آب اصفهان به طور کارشناسی به گوش مسوولان و حتی جهان نرسد، گناه کردیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از مباحثتوسعه در کشورهای توسعه یافته رسانه های قدرتمند است، بیان داشت: انتظار می رود اصحاب رسانه به عنوان سرمایه های اجتماعی نقش مطلوب تری در توسعه استان و کشور ایفا کنند.

رنجبران با بیان اینکه در بحثتوسعه یکی از اقدامات مهم رسانه ها ارتقا مطالبات شهروندی است، تصریح کرد: متاسفانه میزان مطالبات شهروندان اصفهانی نسبت به تهرانی ها کمتر است که این اتفاق موجب شده پایتخت نشینان نسبت به مطالبات خود بهتر عمل کنند.

وی با بیان اینکه رسانه ها باید ببینند در بحثآب کجای موضوع قرار دارند، اظهار داشت: اکنون بی آبی اصفهان مساله ای اجتماعی و فرهنگی نیست و به طور قطع موضوعی سیاسی شده است.

زاینده رود شریان حیاتی فلات مرکزی ایران است

«مصطفی حجه فروش» رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق اصفهان هم در این نشست گفت: زاینده رود علاوه بر اصفهان برای بخش مرکزی کشور دارای اهمیت است.

وی افزود: با توجه به اهمیت این مساله با استفاده از نظرات دانشگاهیان، انجمن های صنفی و بخش های خصوصی به جمع بندی هایی در خصوص مساله آب اصفهان رسیده اند.

وی یادآور شد: اخیرا هیات نمایندگان اتاق اصفهان افرادی را برای پیگیری مساله آب اصفهان انتخاب کرده تا به گونه ای کاربردی بر روی این مهم فعالیت کنند.

حجه فروش تاکید کرد: خشکی زاینده رود خسارت های بسیاری به سلامت مردم، محیط ریست و کشاورزی اصفهان وارد کرده است.

برخی مسئولین زاینده‌رود را به حال خود رها کرده‌اند

«مهدی بصیری» اظهارداشت: هر جا تمدنی شکل گرفته براساس آب بوده که در آنجا وجود داشته است، تمدن اصفهان نیز براساس رودخانه زاینده‌رود شکل گرفته و اگر این رودخانه خشک شود ظرفیت زندگی در این شهر و تمدن اصفهان کم می‌شود.

وی خشکی زاینده‌رود را اتفاقی دست‌ساز انسان دانست و افزود: توسعه غیرمتوازن و بیش‌ از ظرفیت صنایع در اصفهان، توسعه نامتوازن و بیش‌از ظرفیتی که اخیرا در حوضه آبریز زاینده‌رود به وجود آمد سبب شد با خشکی و وضعیتی که در حال حاضر شاهد آن هستیم روبه‌رو شویم که گذرا و تمام شدنی نیست و روز به روز بدتر می‌شود.

مسوول کمیته آب کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: با وجود افزایش بارندگی به یک هزار ۳۰۰ میلی‌متر در سال گذشته رودخانه زاینده‌رود خشک شد که این نشان از آن دارد که خشک شدن زاینده‌رود مربوط به بارندگی نیست بلکه مربوط به برداشت‌های بیش از اندازه‌ از رودخانه و عدم کنترل و مدیریت درست بر حوزه آبریز زاینده‌رود است.

در پایان این نشست «منصور گلناری» مدیر خانه مطبوعات، خبرنگاران و روزنامه نگاران استان و سرپرست روزنامه رسالت، «حسینی» سرپرست روزنامه جام جم و مدیر مسوول هفته نامه اقتصادی فاخته، «محمد شاه علی» سرپرست روزنامه کیهان، «فروزانی» سرپرست روزنامه اطلاعات، «بابک سپهریان» استاد دانشگاه و مجری برنامه بازتاب شبکه اصفهان، «مجیدی نژاد» سرپرست روزنامه دنیای اقتصاد، «محمد رضایی» سرپرست روزنامه جمهوری اسلامی، «احمدرضا دهانی» سرپرست روزنامه کار و کارگر و خبرگزاری ایلنا، «سعید ساکت» مدیر خبرگزاری تسنیم در استان، «سلطان مرادی» مدیر خبرگزاری جمهوری اسلامی، «مهران حقیقی» دبیر منطقه چهار خبرگزاری جمهوری اسلامی، «امیر اکبری» قائم مقام روزنامه اصفهان امروز، «ناصر حاجیان» استاد دانشگاه و جمعی از سردبیران روزنامه های استان به ارایه دیدگاه ها و پیشنهادات خود در زمینه احیای رودخانه زاینده رود پرداختند

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز