خبرگزاری کار ایران

با تکیه به توان داخلی کارشناسان صورت گرفت:

راه اندازی و ارتقاء سیستم‌های نرم افزاری و سخت افزاری دیگ های یوتیلیزاتور فولادسازی در ذوب آهن

asdasd
کد خبر : ۱۷۶۷۸۴

به همت تلاشگران مهندسی اتوماسیون و ارتباطات و همکاری مدیریت های بخش فولادسازی و پژوهش، فناوری و بومی سازی شرکت، سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری دیگ های یوتیلیزاتور فولادسازی در شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان راه اندازی شد.

مدیر مهندسی اتوماسیون و ارتباطات با اعلام این خبر افزود: با توجه به مشکلات مربوط به قدیمی بودن نسخه نرم افزار PCS۷ و همچنین مشکلات سخت افزاری آن از جمله کند بودن سرعت سیستم ها، کمبود فضای لازم جهت ثبت اطلاعات و عدم تامین قطعات رزرو، ابتدا در مدیریت اتوماسیون و ارتباطات بررسی وتحقیقات لازم در خصوص تهِیه اسناد صورت گرفت سپس با کمک مدیریت پژوهش فناوری و بومی سازی پروژه در قالب یک طرح تحقیقاتی تعریف و جهت اجرا برنامه ریزی گردید.

به گزارش ایلنا از اصفهان، سیدحمید راد؛ با بیان اینکه این طرح از خرداد ماه سال گذشته آغاز شد و با تلاش های صورت گرفته در اردیبهشت ماه سال جاری به بهره برداری کامل رسید، گفت: با توجه به حجم بالای برنامه ها سعی شد جلسات فنی بصورت پیوسته انجام گردد و درکوتاهترین زمان ممکن، کلیه برنامه های مربوط به سه عدد دیگ یوتیلیزاتور به همراه پمپ خانه های سیرکولاسیون و مکنده های دود، پمپ خانه آب تغذیه، پمپ خانه آبرسانی جدید، سیستم تصفیه گاز و سیستمهای تنظیم فشار بخار ۱۰ و۴۶ اتمسفر و دیگر مکانیزمهای مرتبط مانند آکومولاتورها، دئراتورها و غیره بازنگری و اصلاح گردید.

وی افزود: اهمیت تولید در بخش فولادسازی به حدی است که لازم بود ضمن هماهنگی کامل با این بخش درجهت رفع مشکلات موجود و همچنین راه اندازی و اجرای پروژه بدون ایجادتوقف درتولید اقدام گردد که تلاش گردید بدون ایجاد کوچکترین خللی درتولید، برنامه های نرم افزار اصلاح و سیستم های سخت افزارجدید جایگزین گردد.

مدیر مهندسی اتوماسیون و ارتباطات یادآورشد: نرم افزار قدیمی علاوه بر نداشتن قابلیتهای نرم افزاری نسخه های بالاتر، ملزم به استفاده از Windows NT بود که در تهیه کامپیوترها ی رزرو مشکل وجود داشت لذا ضمن استفاده از سیستم های کامپیوتری به روز با برند معتبر به تعداد ۱۱ عدد کامپیوتر صنعتی مناسب با قابلیت نصب سیستم عامل Win XP و بالاتردر قالب پروژه خریداری گردید و تلاش شد به منظور صرفه جویی در هزینه ها دیگر تجهیزات مورد نیاز ازامکانات موجود تهیه گردد.

همچنین مهندس ارشد اتوماسیون فولادسازی و سرپرست اجرای طرح گفت: در این پروژه علاوه بر ارتقاء نسخه نرم افزاری و مسائل سخت افزاری مشکلات فراوان دیگری وجود داشت که با برنامه ریزی و انتخاب صحیح روش های اجرایی حل آنها اولویت بندی گردید. از مشکلات جانبی پروژه می توان به اصلاح ساختار برنامه به صورت Multi Project و یکپارچه سازی و همگون سازی برنامه ها اشاره کرد که با این کار مشکلات مربوط به دانلود برنامه به سیستم ها برطرف شد.

داوود همتی، به اصلاح برنامه ها و فانکشن های PLC که جهت کنترل بهتر سطح آب درام و تولید بخار در زمانهای فایرینگ(مشعل) و لانسینگ(دمش اکسیژن در کنورتورها) انجام می پذیرد اشاره کرد و گفت: با این کار از خطاهای اپراتوری جلوگیری به عمل می آید و با بالا رفتن دقت و سرعت در زمانهای آبگیری درام، از تنش به دیگ جلوگیری شده و ضمن صرفه جویی در مصرف آب درام، بخار تولیدی بهتر تنظیم می گردد.

همتی افزود: در گذشته در بخش مکنده دود در حالت فرمان از محل هیچ گونه حفاظتی در برنامه وجود نداشت که با اجرای پروژه این مشکل رفع شد و ضمناً با ایجاد حفاظت های لازم ازتوقف های بی مورد مکنده دود جلوگیری به عمل آمد. همچنین با طراحی وتکمیل صفحات HMI و بهینه سازی آیکونها ی مربوط به مانیتورینگ، دسترسی وکاربری برای اپراتور تسهیل و تسریع و سطوح دسترسی صفحات وپارامترهای کنترلی برای افراد اپراتور و کارشناسی در این خصوص تنظیم ورمزگذاری گردید.

مهندس ارشد اتوماسیون فولادسازی با بیان اینکه برای کلیه سنسورها نمودار وهشدارهای لازم ایجاد گردیده است اضافه کرد: برای کلیه شرایط راه اندازی و توقف مکانیزمها پیغامهای هشداردهنده مانیتورمی گردد بنابراین هیچ رویداد، خطا و شرایط راه اندازی از چشم اپراتور دور نخواهد ماند و صفحات مورد نیاز برای مشاهده نمودارها وپیغامهای مهم طراحی و زمان ثبت رخدادها و وقایع درکلیه سیستمهای کامپیوتری و PLC ها همسان سازی گردید و همچنین با اصلاح ساختارشبکه اترنت صنعتی کلیه کامپیوترها توسط Kvm Extender به محیط مناسب منتقل گردید و با این کار علاوه بر بالا بردن امنیت سیستم ها، عمرتجهیزات نیز افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه به دلیل عدم کارآیی مانیتورهای قبلی ووضوح تصویر پائین آنها، ابتدا وضوح تصویر برنامه ها اصلاح وکلیه مانیتورها با مانیتورهای ۲۱اینچ LED با وضوح تصویر Full HD تعویض و با افزودن سه عدد مانیتور بزرگ ۴۶ اینچ و طراحی یک صفحه مانیتورینگ مربوطه امکان نمایش و مشاهده پیغامهای مهم درپروسه بصورت آنلاین از وضعیت تمامی تجهیزات دیگهای یوتیلیزاتور وکنورتور ها برای اپراتور فراهم گردید. وی تصریح کرد: علاوه بر اجرای دوره آموزشی برای پرسنل اپراتور واتوماسیون، دستورالعمل اجرایی سیستم تهیه وتدوین گردید. مهندس همتی همچنین از تلاش های شبانه روزی مهندس مسعود قاسمی، مهندس مسعود کریمی و محمد صافی قدردانی کرد.

هیچ فناوری در دیگ های یوتیلیزاتور برما پوشیده نیست

مدیر بخش فولادسازی با قدردانی از کلیه همکارانی که دراین پروژه مهم دخیل بودند گفت: پس از راه اندازی دیگ های یوتیلیزاتور توسط کارشناسان شرکت پوسکو مشکلاتی در سیستم های اتوماسیونی مربوط به دیگ مشاهده شد که با تعریف پروژه ای توسط اتوماسیون فولادسازی اجرای طرح به مدت حدود یکسال انجام شد.

مهندس خسرو جوادی افزود: با راه اندازی این پروژه دیگر هیچ چیزی در دیگ های یوتیلیزاتور برما پوشیده نیست چون دراین سیستم کلیه اطلاعات ذخیره می شود وتمام موارد و اتفاقات قابل رویت و بررسی است. وی با بیان اینکه از نصب این سیستم بسیار راضی هستیم اظهار داشت: کار نسبت به زمانی که شرکت کره ای سیستم را طراحی و نصب کردند بسیار متفاوت شده و ارتقای چند برابری پیدا کرده است. در سیستم جدید از یک محل می توان هر سه دیگ را کنترل کرد ولی قبلاً این امکان نبود همچنین نفر کمتری برای این کنترل ها لازم است.

مدیر بخش فولادسازی معتقد است کارشناسان قسمت اتوماسیون و بهره برداری کارخانه دربسیاری از موارد از کارشناسان خارجی از لحاظ علمی و به نتیجه رساندن طرح ها بالاتر هستند. مهندس جوادی اضافه کرد: آنها بسیار راحت تر از کارشناسان خارجی می توانند کارهای نرم افزاری و سخت افزاری مهم را برای ما انجام دهند و جدیدترین تکنولوژی و سیستم ها ی روز را به نتیجه برسانند.

مدیر بخش فولادسازی با اشاره به مشکلات قبلی سیستم از قبیل ظرفیت محدود، سختی کارکرد برای اپراتور، دسترسی سخت تر به ظرفیت ترند ها و نمودارها و دادن توقف به سیستم در خصوص ویژگی های این پروژه تصریح کرد: قبلاَ با بوجود آمدن سیگنال خطادر یکی از تجهیزات، زمان زیادی برای مشخص شدن علت توقف لازم بود اما با اجرای این سیستم امکان تشخیص سریع وهمچنین قابلیت بررسی دقیق زمان و علت توقف ها برای اپراتور فراهم می شود.

وی افزود: اجرای این پروژه باعثشده است که سیستم تحت کنترل اپراتور باشد که این مساله باعثکاهش حوادثمی شود و توقفات دیگ ها را در بخش فولادسازی به حداقل می رسد که این مساله برای خط تولید بسیار حائز اهمیت است.

مدیر بخش فولادسازی تصریح کرد: با ثبت شدن تمامی پارامترهای دیگ امکان بررسی وتجزیه و تحلیل کردن معایب و حوادثفراهم شده و به جرات می توان گفت: از توقفات غیر برنامه ای مانند ترکیدن لوله ها و انشعابات درام که قبلاً به سیستم تحمیل می شد جلوگیری شده و کارکرد و راندمان دیگ ها به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کرده است.

اجرای پروژه های تحقیقاتی نتیجه تعامل بخش های مختلف است

معاون مدیریت پژوهش، فناوری و بومی سازی نیز گفت: اجرای پروژه های تحقیقاتی نتیجه تعامل و همکاری بخش های مختلف است و وقتی پروژه ای تعریف می شود ضمانت رسیدن به جوابش این است که بخش های مختلف تعامل خوبی را با هم داشته باشند.

سعید جعفری بیان داشت: پروژه تعریف شده نتیجه همکاری مدیریت های فولادسازی و اتوماسیون بود که با نظارت مدیریت پژوهش و فناوری و بومی سازی ذوب آهن انجام شد.

وی اظهار داشت: این مساله برای ما بسیار خوشحال کننده است که امروزمی بینیم پروژه ای انجام شده که بخش فولادسازی به عنوان بهره بردار طرح این چنین اظهار رضایت می کند و همکاران اتوماسیون و ارتباطات نیز در انجام آن بسیار فعال و پیگیر حضور داشتند.

جعفری؛ با بیان اینکه اجرای این پروژه یک دانش فنی داخلی بود که به همت بخش های مختلف در ذوب آهن و شرکت های دانش بنیان توانستیم درآن به یک جمع بندی بسیار خوبی برسیم که امیدواریم از این دست پروژه ها به کرات داشته باشیم و نتایج مطلوب تری را برای شرکت حاصل کنیم.

با همکاری شرکت های دانش بنیان به ذوب آهن و شرکت های دانش بنیان توانستیم درآن به یک جمع بندی بسیار خوبی برسیم

مدیر پژوهش، فناوری و بومی سازی شرکت نیز با ابزار خرسندی از به ثمر رسیدن این طرح و قدردانی از زحمات همکارانی که در این راه زحماتی را متحمل شدند اظهار داشت: همین اقدامات است که باعثمی شود بتوانیم ثابت کنیم می توانیم روی پای خود بایستیم و متکی به کشورهای خارجی نباشیم. یک چنین طرح بزرگ با مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان انجام شده که اگر توسط خارجی ها انجام می شداولاً با این سرعت انجام نمی شد ثانیاً با این مبلغ اصلاً غیر ممکن بود و یک چنین نتیجه عالی نمی داد.

ثانی عابدینی افزود: اجرای این طرح باعثمی شود که برای نقاط دیگری مانند کوره بلند و ککسازی و قسمت هایی که مورد نیاز است نیز این کار انجام شود و کارشناسان ذوب آهن نشان دادند که حتی ۱۰۰ برابر از نظر سرعت عمل و کیفیت بهتراز خارجی ها می توانند باشند.

وی با بیان اینکه امسال ۲۲ پروژه تحقیقاتی در شرکت انجام شده که حجم کار برخلاف پایین بودن هزینه ها بالاست تصریح کرد: مشابه اینگونه پروژه ها در نقاط دیگر انجام شده که هرکدام اثر مثبتی را درخط تولید به همراه داشته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز