خبرگزاری کار ایران

با بازدید از آثار تاریخی؛ سفر یک‌روزه مدیر کل یونسکو به اصفهان پایان یافت؛

بوکووا: اصفهان را مروارید شگفت‌انگیز شهرهای دنیا می‌دانم

asdasd
کد خبر : ۱۶۳۶۹۵

از آثار تاریخی موجود در اصفهان و ایران شگفت زده شدم، مردم ایران به خاطر داشتن این میراثارزشمند باید به خود افتخار کنند. که یکی از دلایل سفر من به ایران جنبه های دیپلماتیک این کشور برای میراثجهانی است.

مدیر کل سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد(یونسکو) و هیات همراه او دوشنبه شب اصفهان را ترک کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، مدیرکل یونسکو با ابراز شگفتی از آثار تاریخی اصفهان و ایران گفت: مردم ایران به خاطر داشتن این میراثارزشمند باید به خود افتخار کنند. که یکی از دلایل سفر من به ایران جنبه‌های دیپلماتیک این کشور برای میراثجهانی است.

«ایرینا جئورجیوا بوکووا» با بیان اینکه در حال حاضر احساس من یک تحسین عالی در مورد اصفهان به خاطر فرهنگ، نبوغ و خلاقیت مردمان این شهر است افزود: بسیار دوست داشتم به ایران سفر و میراثثبت شده بشریت در این کشور را مشاهده کنم. چراکه سه بنای ثبت شده ایران در میراثجهانی متعلق به اصفهان است و زیبایی‌های اصفهان واقعا شگفت انگیز است.

خانم بوکووا در مراسم ضیافت ناهار استاندار و شهرداراصفهان، عنوان کرد: سفر من به اصفهان به این دلیل است که این مروارید شگفت انگیز شهرهای جهان، سالم و صحیح برای روزگاران بماند.

وی زیبا‌ترین بنای اصفهان را مسجد جامع عباسی عنوان کرد و گفت: زیر گنبد این مسجد، بسیار خاص و با هارمونی فوق العاده بود. دیدن میراثفرهنگی اصفهان با جزییات کامل در کارگاههای زنده مرمتی برای من مایه مسرت و افتخار است.

وی تعهد خود را برای حفظ آثار تاریخی اصفهان از طریق یونسکو اعلام نمود و افزود: با سفر به اصفهان، گوشه‌ای از بهشت را دیدم و در یک جمله اصفهان را مروارید شگفت انگیز شهرهای دنیا می‌دانم.

مدیرکل یونسکو همچنین از تمامی هنرمندان و متخصصین اصفهان به علت هوش سرشار و توانمندی زایدالوصف و خلاقیت آن‌ها در خلق آثار هنری تقدیر کرد و با ابراز ناراحتی از نمایشگاهی که در میدان امام بر پا شده است، افزود: با توجه به اینکه این نمایشگاه موقت است ما نمی‌خواهیم مانع کارهای فرهنگی شهر شویم. توسعه صنایع دستی، جهانگردی و گردشگری پایدار، اشتغال را به همراه خواهد داشت.

وی در باره ثبت محور تاریخی اصفهان در میراثجهانی اظهار کرد: در صورت ارائه پرونده این محور از سوی دولت ایران به یونسکو آن را بررسی خواهیم کرد.

حمایت کامل یونسکو از تمامی آثار منحصر به فرد میراثی و تاریخی اصفهان نیاز است

در این دیدار استاندار اصفهان نیزبا اشاره به ظرفیت‌های عظیم فرهنگی و تاریخی این استان گفت: اصفهان صنعتی‌ترین استان ایران است و با ۱۵۰ واحد دانشگاهی به عنوان دومین استان کشور از نظر علمی مطرح است.

رسول زرگرپور، با بیان اینکه از ۱۵ اثر ثبت شدهٔ جهانی در ایران، ۴ اثر به اصفهان تعلق دارد، اظهار داشت: ۱۰۲ اثر از صنایع دستی این استان ممهور به مهر اصالت یونسکوست.

وی بیان داشت: از اصفهان به عنوان شهر گنبدهای فیروزه‌ای و شهر عرفا، فیلسوفان و دانشمندان یاد کرد و افزود: این شهر در طول تاریخ در ۴ دوره به عنوان پایتخت ایران انتخاب شده است.

استاندار اصفهان، این شهر را یک گنجینهٔ عظیم از تمدن بشری دانست و یادآور شد: اصفهان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی است.

وی با بیان اینکه استان اصفهان به دلیل چهارفصل بودن و اقلیم‌های مختلف و تنوع آب و هوایی و جاذبه‌های بکر طبیعی دارای ظرفیت‌های بالایی در گردشگری است، گفت: کویرگردی یک جاذبه مهم برای طبیعت دوستان در سراسر جهان است.

زرگرپور، از اصفهان به عنوان یک شهر موزه یاد کرد و اظهار داشت: سی و سه پل و پل خواجو از زیبا‌ترین پلهای جهان، در میان مردم دنیا شناخته شده هستند.

زرگرپور اصفهان را مرکز همزیستی ادیان توحیدی دانست و افزود: هر ساله در این استان کنفرانس‌های جهانی در این خصوص برگزار می‌شود و پیروان ادیان الهی قرن هاست که در این شهر به صورت مسالمت آمیز در کنار هم زندگی می‌کنند که نمونه بارز این همزیستی مسالمت آمیز را می‌توان در قدمت وجود صفاخانه‌ها در این شهر دانست.

استاندار اصفهان در پایان خواستار حمایت کامل و همه جانبهٔ سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو) از تمامی آثار منحصر به فرد میراثی و تاریخی اصفهان شد و افزود: این آثار متعلق به کل جهان است و ما وظیفهٔ نگهبانی از این آثار را بر عهده داریم و امیدواریم با کمک شما این نگهبانی، نگهداری و حفاظت به شکل مطلوب‌تر نسبت به قبل صورت پذیرد.

گفتنی است، مدیرکل یونسکو که جمعه شب(۵ اردیبهشت ماه) وارد ایران شد بود صبح شنبه با ˈمحمد جواد ظریف ˈ وزیر امور خارجه درباره تقویت روابط فرهنگی ایران و نهادهای بین المللی گفت‌و‌گو کرد. بوکووا همچنین ۷ اردیبهشت ماه از شهرهای کرمان و شیراز بازدید کرد. و پیش از ظهر(۸ اردیبهشت ماه) وارد اصفهان شد واز کاخ عالی قاپو، مسجد امام(ره)، مسجد شیخ لطف الله، بازار قیصریه، باغ موزه چهلستون، پل‌های تاریخی اصفهان، مسجد جامع عتیق و شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان بازدید کرد.

وی همچنین با بازدید از مجموعه کاشیهای معرق مسجد امام و کارگاه مرمتی میدان نقش جهان در جریان چگونگی فعالیت استادکاران قرار گرفت. و در ادامه با استاندار و شهردار اصفهان دیدار کرد و به عصر‌‌ همان روز نیز از مسجد جامع و شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان دیدن نمود.

حائزاهمیت است سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد(یونسکو) در سال ۱۹۴۵ جهت کمک به صلح و امنیت در جهان از راه همکاری بین المللی در زمینه‌های آموزشی، علمی و فرهنگی به منظور افزایش احترام به عدالت و قانون مداری و حقوق بشر، برپایه منشور سازمان ملل متحد تشکیل شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز