خبرگزاری کار ایران

همزمان با برگزاری اجلاس میراثفرهنگی معنوی در اصفهان با شهرهای خواهر خوانده صورت می گیرد:

گفتمان بین فرهنگی برای پی ریزی صلح فرهنگی مبتنی بر تفاهم و درک مشترک

asdasd
کد خبر : ۱۵۸۵۶۴

با برگزاری اجلاس میراثفرهنگی معنوی که ۱۶ تا ۲۰ مهرماه سال جاری در اصفهان برگزار می شود ۱۳ شهر خواهر خوانده اصفهان به این شهر سفر می کنند.

دبیر اجرایی ستاد برگزاری اجلاس و جشنواره بین المللی میراثفرهنگی معنوی گفت: در حال حاضر سازمان بین المللی ICCN، شبکه همکاری بین شهری برای محافظت از میراثفرهنگی ناملموس، دارای ۴۰ عضو اصلی شامل ۴۰ شهر، و ۲۵ عضو وابسته شامل ۲۵ سازمان مردم نهاد از ۴۰ کشور جهان می باشد و طی زمان برگزاری ۱۳ شهر خواهر خوانده اصفهان به این شهر سفر می کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، مسعود حسین میرزایی افزود: میراثمعنوی ناملموس بخشی از دستاورد مادی و معنوی بشری است که آن بخش تمدن و هویت غیر فیزیکی همچون آداب و رسوم، قوانین رسمی و میراثمعنوی و فرهنگ را شامل می شود.

دبیر اجرایی ستاد برگزاری اجلاس و جشنواره بین المللی میراثفرهنگی معنوی، با بیان اینکه این میراثسینه به سینه به ارثمی رسد و شامل ارزش های اجتماعی، آداب و رسوم و بیان هنری، زبان و گویش می شود افزود: بازی های بومی و محلی، سنت ها، مهارت ها و دانش صنایع دستی انواع آداب و رسوم میراثناملموس است.

حسین میرزایی افزود: کنوانسیون میراثفرهنگی معنوی ۲۰۰۳ که در سی و دومین نشست سازمان بین المللی یونسکو به تصویب رسیده است، با توجه به نقش ارزنده میراثفرهنگی ناملموس(معنوی) به عنوان یکی از عوامل نزدیک تر نمودن انسان ها به یکدیگر و تضمین دوام میراثفرهنگی ناملموس(معنوی) و همینطور احیای جنبه های مختلف آن اقدام به آغاز ثبت میراثفرهنگی ناملموس بشریت کرد.

وی تصریح کرد: عید نوروز، ردیف موسیقی ایرانی، موسیقی ایرانی، موسیقی بخش هایی از خراسان، هنر نمایشی آیین تعزیه، آیین پهلوانی و زورخانه ای، مهارت فرش بافی کاشان مهارت فرش بافی فارس، نقالی و شاهنامه خوانی، دانش سنتی لنج سازی و دریانوردی در خلیج فارس و آیین قالی شویی مشهد اردهال از سوی جمهوری اسلامی ایران در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

دبیر اجرایی ستاد برگزاری اجلاس و جشنواره بین المللی میراثفرهنگی معنوی با بیان اینکه ICCN تنها سازمانی است که به منظور پاسداری از میراثفرهنگی ناملموس(معنوی) با هدف حفظ میراثفرهنگی ناملموس تشکیل شده است گفت: فعالیت و تلاش های این سازمان معطوف به بررسی راهکارهای خلاق و کارآمد برای محافظت و پاسداری از میراثفرهنگی ناملموس و ارتباط جدایی ناپذیر آن با توسعه پایدار محلی است.

حسین میرزایی افزود: علاوه بر موارد یاد شده یکی دیگر از اهداف اصلی سازمان ICCN این است که از طریق گفتمان بین فرهنگی نسبت به ایجاد و پی ریزی صلح فرهنگی مبتنی بر تفاهم و درک مشترک اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه این اجلاس روز ۸ تا ۱۲ اکتبر، مصادف با ۱۶ تا ۲۰مهرماه ۹۳ در اصفهان برگزار می شود بیان کرد: این رخداد بین المللی با حضور اعضای شبکه در سه قالب پیش بینی شده است که اجلاس مجمع عمومی، اجلاس زنان و جشنواره از جمله آن ها می باشد.

دبیر اجرایی ستاد برگزاری اجلاس و جشنواره بین المللی میراثفرهنگی معنوی ادامه داد: اجلاس زنان از دیگر برنامه های ستاد برگزاری است که با موضوع نقش محوری زنان در احیا، حفظ و ترویج و انتقال بین نسلی میراثفرهنگی معنوی(ناملموس) برای نخستین بار برگزار می شود.

حسین میرزایی گفت: جشنواره میراثمعنوی در هفت رشته با حضور اعضای شبکه ICCN و با حضور پر رنگ میراثمعنوی کشور ایران برگزار خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز