خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو در اصفهان به کشاورزان اصفهانی اطمینان داد که آب برای کشت پاییزه رها شود:

چیت چیان: سیاست کنونی دولت تخصیص اعتبار به پروژه های در آستانه اتمام است

asdasd
کد خبر : ۱۵۸۲۴۳

صنایعی که از حقابه کشاورزان استفاده کرده اند ملزم به پرداخت خسارت به کشاورزان هستند، به دلیل کمبود آب پشت سد زاینده رود امکان این امر فراهم نشد که آب رودخانه زاینده رود برای کشت بهاره در سال جاری آزاد شود. ولی به کشاورزان اطمینان می دهم تا آب کافی برای کشت پاییزه در اختیار آنها قرار گیرد.

با این که درآخرین یکشنبه منتهی به اسفند ماه سال ۹۲ درجلسه‌ نماینده نظام صنفی کشاورزان با حضور استاندارو معاون وزیر نیرو که برگزار شد تا برای باز شدن یا نشدن آب زاینده رود بر روی کشاورزان در بهار تصمیم گیری شود، متاسفانه در این جلسه اختلاف نظرهای شدیدی بین مسئولان در خصوص باز شدن یا نشدن آب مطرح گردید واین نشست بدون آن که خروجی متقنی داشته باشد به پایان رسید و ادامه مذاکرات به تاریخ ۲۰ فروردین ماه سال ۹۳ موکول شد تا با حضور حاضرین در این جلسه دور تازه ای برای تصمیم‌گیری جهت اختصاص آب به کشاورزان فراهم شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، اما با برگزار نشدن این جلسات نزدیک به ۱۰۰۰ نفر کشاورزان از ۱۵ فروردین ماه برای چهارمین سال دست به تجمع زدند؛ تجمعی که در چادرهایی در محل امام زاده محسن بن حسن مجتبی معروف به چهارمیان بود و خواسته آنان اجرایی شدن تعهدات مسئولان شدند.

در همین راستا و برای پیگیری مشکلات کشاورزان در روز ۱۹ فرروردین ماه وزیر نیرو به همراه دو نفر از معاونین خود و دو نفر از معاونین وزیر جهاد کشاورزی راهی اصفهان شدند و در جلسه ای ۴ ساعته در استانداری اصفهان، با حضور۶۰ نفر از نمایندگان کشاورزان استان و مسئولان استانی و استاندار تشکیل جلسه دادند.

وزیر نیرو دراین جلسه با ابراز تاسف از وضعیت پیش آمده در استان اصفهان گفت: معتقدم با همفکری و مشارکت دولت و مردم این مشکلات به حداقل خواهد رسید. راه حل قطعی و نهایی مدیریت مصرف آب، صرفه جویی و استفاده از شیوه های نوین آبیاری در کشاورزی است.

حمید چیت چیان، با بیان اینکه این مشکلات باید با برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت مدیریت شوند، اظهار داشت: با توجه به اتمام حفاری تونل سوم کوهرنگ این پروژه تا مهرماه به بهره برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه در طرح بهشت آباد ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب جهت مصارف شرب به اصفهان منتقل می شود، اظهار امیدواری نمود که با اجرای طرح بهشت آباد، آب شرب انتقالی به یزد به طور کامل از این تونل تامین گردد.

چیت چیان، با بیان اینکه شورای عالی آب در نظر دارد طی دو سال آینده آب مصرفی صنعت را فقط از طریق پساب شهرها تامین نماید، تصریح کرد: در حال حاضر صنعت در حدود ۲۳۰ میلیون متر مکعب آب در اختیار دارد و امسال این مقدار به ۲۰۰ میلیون متر مکعب کاهش خواهد یافت.

وی تاکید کرد: شهرداری ها موظفند آب مورد نیاز فضای سبزخود را از سیستم های آبیاری نوین و همچنین آبیاری تحت فشار استفاده کنند. مدیریت یکپارچه ی حوضه ی آبریز زاینده رود تحقق یافته است و کنترل در برداشت ها در تمام طول زاینده رود انجام خواهد شد.

چیت چیان؛ با بیان اینکه در آینده ی نزدیک سیستم های اندازه گیری در طول مسیر رودخانه ی زاینده رود برای برداشت آب نصب خواهد شد، اظهار داشت: با تحقق این طرح انضباط در برداشت آب صورت خواهد گرفت و از برداشت های غیرقانونی جلوگیری خواهد شد.

وی با بیان برنامه های کوتاه مدت وزارت نیرو، بیان داشت: تامین آب برای کشت پاییزه ی کشاورزان در دستور کار قرار گرفته است وبخشی از خسارت کشاورزان در این مدت نیز به آن ها پرداخت خواهد شد.

وزیر نیرو با اشاره به تاسیس صندوق تامین خسارت کشاورزان، گفت: ‌امیدواریم کشاورزان با اجرای این طرح ها اطمینان یابند که دولت با تمام وجود در صدد حل مشکلات آنان است.

چیت چیان، بر لزوم صرفه جویی در مصرف آب تاکید کرد و افزود: در مصرف آب راه حل قطعی و نهایی عبارت است از مدیریت مصرف آب و صرفه جویی و باید در این خصوص روش های سنتی کشاورزی و آبیاری را به روش های نوین تبدیل نماییم.

وزیر نیرو، در ادامه با اشاره به اینکه دولت برای جبران خسارت ناشی از خشکسالی های پنج سال اخیر در استان اصفهان مبلغ ۷۰۰ میلیارد ریال به کشاورزان این استان پرداخت می کند ادامه داد: بر اساس تصمیم قبلی دولت مقرر شده بود نیمی از این مبلغ به صورت نقد به کشاورزان پرداخت و نیمی دیگر در پروژه های جبرانی هزینه شود که در جلسه هفته گذشته دولت مقرر شد که ۱۰۰ درصد آن به صورت نقدی به کشاورزان پرداخت شود.

وی با اشاره به خسارت های فراوان کشاورزان درسالهای اخیر گفت: بر اساس مصوبه دولت در سالهای گذشته سقف پرداخت خسارت به کشاورزان۵۰۰ هزار تومان تعیین شده بود. که بر اساس تصمیم دولت تدبیر و امید این میزان به سه میلیون تومان به ازای هر بهره بردار افزایش یافت.

چیت چیان، با اشاره به اینکه صنایعی که از حقابه کشاورزان استفاده کرده اند ملزم به پرداخت خسارت به کشاورزان هستند گفت: به دلیل کمبود آب پشت سد زاینده رود امکان این امر فراهم نشد که آب رودخانه زاینده رود برای کشت بهاره در سال جاری آزاد شود. ولی به کشاورزان اطمینان می دهم تا آب کافی برای کشت پاییزه در اختیار آنها قرار گیرد.

احداثتونل گلاب هیچ گونه آسیبی به منابع آبی استان چهار محال و بختیاری وارد نمی کند

وزیر نیرو همچنین درباره احداثتونل گلاب دو و نگرانی های هموطنان در استان چهار محال و بختیاری اظهار کرد: بررسی های وزارت نیرو ضروری بودن احداثاین تونل را تایید می کند. به مردم استان چهار محال و بختیاری اطمینان داد که احداثاین تونل به آورد طبیعی آب رودخانه زاینده رود هیچ آسیبی نخواهد رساند.

وی با اشاره به افزایش تقاضای آب شرب در استان اصفهان و کمبود جدی در این زمینه گفت: ظرفیت ورود آب به تصفیه خانه بابا شیخ علی محدود است. برای تامین آب مورد نیاز مردم، تصفیه خانه ای در غرب استان اصفهان احداثو آب تونل گلاب دو تنها برای مصرف شرب به این تصفیه خانه انتقال خواهد یافت.

وی تاکید کرد: احداثاین تونل هیچ گونه آسیبی به منابع آبی استان چهار محال و بختیاری وارد نخواهد کرد.

وزیر نیرو در ادامه با اشاره به اینکه تونل کوهرنگ سه، پاییز امسال به بهره برداری می رسد، از آغاز جدی پروژه تونل بهشت آباد در سال جاری خبر داد و گفت: با تکمیل این تونل ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب به حوزه آبخیز زاینده رود وارد خواهد شد.

وی اضافه کرد: برای جلوگیری از برداشت های غیر مجاز، سیستم های کنترلی بیشتری بر میزان برداشت ها در سراسر مسیر رودخانه زاینده رود نظارت خواهند کرد. صنایع باید آب مورد نیاز خود را تنها از طریق پساب تولیدی تصفیه خانه های شهری تامین کنند. که با انجام این کار بیش از ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب در سال آزاد خواهد شد.

وی با اشاره به نتیجه جلسه وزارت نیرو با رییس جمهوری گفت: بیش از ۳۰ هزار مگاوات پروژه جدید نیروگاهی آغاز خواهد شد. ازابتدای امسال تا پنج سال آینده بیش از ۳۱ هزار مگاوات نیروگاه در مدار قرار خواهد گرفت. که این اقدام جهش قابل توجهی برای آماده سازی کشور برای توسعه پیش رو خواهد بود.

وی سیاست کنونی دولت را تخصیص اعتبار به پروژه های در آستانه اتمام عنوان کرد و گفت: امیدواریم در سال جاری بسیاری از سدها، شبکه ها و پروژه ها به بهره برداری برسد.

گفتنی است، وزیر نیرو افتتاح پروژه ایستگاه ۴۰۰ به ۶۳ و ۴۰۰به ۲۳۰ کیلو ولت سپاهان اصفهان را افتتاح کرد.

ˈرسول زرگر پورˈاستاندار اصفهان در این باره در تکمیل صحبت های وزیر نیرو اظهار کرد: به محض اعلام نرخ ها توسط وزارت نیرو دریافت این مبالغ از صنایع آغاز خواهد شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری اصفهان؛ دکتررسول زرگرپور در نشست وزیر نیرو با۶۰ نفر از اعضای نظام صنفی کشاورزان حوضه آبریز زاینده رود، گفت: یکی از موضوعات اساسی در دولت تدبیر و امید موضوع آب اصفهان و حل مشکلات پیش آمده در این خصوص است.

استاندار اصفهان تاکیدنمود: کاهش نزولات جوی, نبود مدیریت یکپارچه در بخش آب افزایش جمعیت و استفاده بیش از حد در مصارف آب شرب موجب شده است که زاینده رود اکنون از یک رودخانه دائمی به یک رودخانه فصلی تبدیل شود.

وی با بیان اینکه مشکلی که بعد از دو دهه پیش آمده یک ماهه حل نخواهد شد، افزود: دولت این مشکل را درک کرده و قدم های خوبی برای حل آن برداشته است و در حد توان خود در حال پیگیری برای کاهش مشکلات هستیم.

زرگرپور با اشاره به اینکه مدیریت استان و دولت درجریان کامل مشکلات کشاورزان قرار دارد، تصریح کرد: با وجود گذشت ۷ ماه از روی کار آمدن دولت یازدهم۶ جلسه ی شورای عالی آب تشکیل شده است در ۳ جلسه ی این شورا به موضوع آب زاینده رود پرداخته شده و تصمیمات خوبی در این خصوص اتخاذ شده است.

استاندار اصفهان خاطر نشان کرد: طرح جامع احیای حوضه ی آبریز زاینده رود در جهت حل مشکلات آب استان در شورای عالی آب به تصویب رسیده است و دولت و مدیریت استان پیگیر اجرای درست این طرح خواهند بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز