خبرگزاری کار ایران

جشنواره‌هایی که با نام خبرنگار و بدون نقش آن‌ها برگزار می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۱۵۲۶۵۶

برگزیدگان نخستین جشنواره خبرنگار پرسشگر در اصفهان ۱۹ اسفند ماه در سالن حوزه هنری اصفهان معرفی شدند.

ایلنا: عصردوشنبه ۱۹ اسفندماه جاری، برگزیدگان نخستین جشنواره استانی خبرنگار پرسشگر با حضور رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان، اعضای شورای شهر و جمعی از مسئولین، اصحاب رسانه و مردم در تالار سوره حوزه هنری معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان برگزیدگان این جشنواره در بخش یادداشت شامل: مهران خوانساری رتبه اول از روزنامه نصف جهان، شهین اصلانی رتبه دوم از روزنامه اصفهان زیبا، مهدی رفائی رتبه سوم از هفته نامه کویر، شهرام اکبری رتبه سوم از هفته نامه ظهور بودند.

در بخش مصاحبه نیز مهسا پاکروان رتبه اول از روزنامه نصف جهان، سمیه یوسفیان رتبه دوم از روزنامه نصف جهان، آسیه عسگری رتبه سوم از روزنامه نصف جهان، نفیسه راهداری رتبه سوم از خبرگزاری فارس، معرفی شدند.

در بخش گزارش نیز سعید غفاری رتبه اول از روزنامه نصف جهان، دریا قدرتی پور رتبه دوم از روزنامه زاینده رود، زهرا نصیری رتبه سوم از هفته نامه جام و نازیلا انصاری رتبه سوم از خبرگزاری ایمنا به عنوان برترین های این جشنواره معرفی شدند.

این جشنواره در بخش‌های گزارش، نقد و مصاحبه آثار اصحاب رسانه را دریافت کرد و این آثار، توسط اساتید دانشگاه جامع علمی، کاربردی مورد داوری قرار گرفت.

در این جشنواره که به همت خانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان و با هدف تقویت نقد و تحلیل در مطبوعات اصفهان، افزایش سطح مطالعه در سطح جامعه، توجه و تاکید به اجرای قوانین و اجرایی شدن مطالبات مردم توسط رسانه ها برگزار شد ۵۸۰ اثر از ۳۳ خبرنگار و روزنامه نگار اصفهانی در این جشنواره شرکت داده شده بود.

این آثار در مدت ۱۵ روز به داوران ارجاع داده شد بود که هیات داوران نیز در بیانیه پایانی خود به برخی کمبود ها که از دید خبرنگاران کمتر به آن توجه شده بود تاکید کردند.

در بیانیه پایانی هیئت داوران نخستین جشنواره خبرنگار پرسشگر آمده است: با توجه به اینکه بیشترین آثار ارسالی در خصوص مشکلاتی همچون خشک شدن زاینده‌رود، آلودگی هوا، طولانی شدن فرایند ساخت و تکمیل طرح‌هایی نظیر مترو، مصلا، ورزشگاه نقش جهان بوده است، به خبرنگاران توصیه می شود که علاوه بر این مسائل به مشکلات و معضلات اجتماعی و ناهنجاری‌هایی نظیر بیکاری، اعتیاد، طلاق، سرقت، تکدی‌گری، شیوع بیماری‌های صعب‌العلاج، کمبودهای‌ آموزشی، پزشکی و ورزشی بپردازند.

فقط ۱۵ درصد مطبوعات نقادانه است

مدیر خانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان نیز در ادامه این آئین با اشاره به اینکه روحیه مطالبه‌گری بین خبرنگاران باید تقویت شود گفت: دو سال قبل نیز جشنواره مسئول پاسخگو را برگزار کردیم که امسال نیز با توجه به تغییر دولت و مسئولان این جشنواره برگزار نشد و به سال آینده به همراه دومین جشنواره خبرنگار پرسشگر موکول شد.

منصور گلناری با بیان اینکه هدف از برگزاری این جشنواره مکمل مسئول پاسخگو و خبرنگار پرسشگر است که قصد دارد روحیه پرسشگری و مطالبه‌گری را بین خبرنگاران رواج دهد اظهار داشت: در کنار پوشش اخبار روحیه مطالبه‌گری باید بین خبرنگاران تقویت شود، چرا که مطالبه‌گری سبب تغییر مسئولان نظام می‌شود.

وی با بیان اینکه فقط ۱۵ درصد مطالب نشریات ما نقادانه است که البته با توجه به شرایط موجود و محدودیت‌ها بد نیست اما سطح انتظار بسیار بالاتر است ادامه داد: ما باید به مطالبه‌گری و پرسشگری از مسئولان عادت کنیم و از این طریق رسانه را تقویت و مردم را مطلع کنیم.

گلناری، عدم استقلال مالی خبرنگاران را مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: مدیران رسانه‌ها نیز باید حداقل دستمزد را به خبرنگاران پرداخت کنند تا خبرنگار ازصرف نوشتن حقایق صرف نظر نکند.

خبرنگار نباید معطل رویداد بماند!

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان نیز در این آئین با اشاره به اینکه رسانه‌ها نباید متکی به رویدادها باشند گفت: روزنامه‌نگار کسی است که از یک خبر و اتفاق سرآغاز حرکتی جدید را تحلیل محتوا ‌کند و لایه‌های مختلف آن را باز و کنار هم چیده و نقد کند.

حجت‌الاسلام محمد قطبی، با اشاره به اینکه خبرنگاران باید با دقت و تامل به دنبال پیشینه، تاریخ و حتی گذشته و گاهی مرجع آینده باشند تا بتوانند اتفاقی را رقم بزنند ادامه داد: خبرنگار با حضور در درون جلسات دیوارهای نفوذ را می‌شکند و این امر را تبدیل به جریان‌سازی می‌کند که گاهی در آینده به عنوان بخشی از تاریخ از آن یاد می‌شود و خبرنگار پرسشگر گاه از وقایع پشتیبانی و گاه سئوال را به آینده معطوف می‌کند.

حاشیه های جشنواره خبرنگار پرسشگر

این جشنواره با این که اولین جشنواره در مورد خبرنگار پرسشگر بود اما مانند بسیاری دیگر از اتفاقات که با نام خبرنگار برگزار می شود، باز هم در میان آن خبرنگار نقش خاصی نداشت و فرصت خاصی برای بیان مشکلات کارشان وجود نداشت. باز هم مسئولانی آمدند و خبرنگاران سخنان آن‌ها را نوشتند و…

جشنواره خبرنگار پرسشگر و باقی جشنواره هایی که به نام خبرنگاران برگزار می شوند هیچ فرصتی برای خود خبرنگار فراهم نمی آورد تا از نزدیک در مورد مشکلات خود سخن بگوید و همچنان مشکلات این قشر از جامعه مغفول مانده و کسی نیست که مرهمی برای تسکین آن باشد. مشخص نیست درد دل‌ها و مشکلات را باید به چه کسی گفت؟

به نظر می‌رسد مدیران باید در سبک برگزاری جشنواره هایشان تجدید نظر کنند و لااقل اجازه دهند در این گونه مراسم خبرنگار از حقوق خود بگوید و در مورد مشکلات خود صحبتی داشته باشد.

زهرا نصیری

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز