خبرگزاری کار ایران

مدیر کل میراثفرهنگی و گردشگری اصفهان خبر داد:

تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی برای مرمت خانه‌های تاریخی

asdasd
کد خبر : ۱۵۲۳۶۳

موضوع کمک به احیا و مرمت خانه‌های تاریخی از سال گذشته در اداره میراثفرهنگی استان اصفهان مطرح شد که برای احیاء این خانه ها بین۵ تا ۱۰ میلیون تومان تسهیلات داده می‌شود تا این خانه‌ها مرمت شود و از آسیب‌ در امان باشند.

ایلنا: مدیرکل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، با اشاره به اینکه هر سال، تسهیلات بانکی برای ساخت‌ مراکز اقامتی اختصاص می‌یابد گفت: ۲۰ درصد هزینه‌ی اولیه‌ی این طرح را سرمایه‌گذار پرداخت می‌کند و ۸۰ درصد دیگر را اداره میراثفرهنگی کمک می‌کند که این روند هم‌چنان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، محسن مصلحی، با اشاره به پرداخت تسهیلات برای مرمت خانه‌های تاریخی و همچنین کمک به سرمایه‌گذاران برای ساخت اقامتگاه در استان اصفهان گفت: موضوع کمک به احیا و مرمت خانه‌های تاریخی از سال گذشته در اداره میراثفرهنگی شروع شده است که بین پنج تا ۱۰ میلیون تومان تسهیلات داده می‌شود تا این خانه‌ها مرمت شود و آسیب‌ نبینند و صاحب‌خانه هم در آن‌ها زندگی کند.

وی با اشاره به مشوق‌های مالی برای سرمایه‌گذاری در بخش اقامت، با توجه به کمبود اقامتگاه در استان اصفهان و اعلام نارضایتی تورگردانان و گردشگران نسبت به این شرایط، اظهار داشت: در حال حاضر دو خانه تاریخی در شهر اصفهان به بهره‌برداری رسیده‌اند و یکی از خانه‌ها در کاشان مورد بهره‌برداری قرار گرفته است و دو خانه‌ی دیگر نیز به‌زودی آماده بهره برداری می‌شوند‌. که مرمت این خانه‌های تاریخی بسیار خوب بوده است.

مصلحی؛ با بیان اینکه خانه‌های تاریخی زیادی در فهرست آثار ملی ثبت شده‌اند که باید به آن‌ها کمک کرد تا بعد از ثبت، به شکلی سر پا بمانند گفت: بهترین شکل، تبدیل این خانه‌ها به تأسیسات اقامتی و پذیرایی است که در حال حاضر این اتفاق در یزد و کاشان خیلی خوب شروع شده و اصفهان هم حرکت‌هایی را آغاز کرده است.

وی تاکید کرد: نمی‌گویم تعداد این واحدهای تغییر کاربری داده ‌شده زیاد است‌؛ ولی با توجه به تعداد خانه‌های تاریخی‌، این نهضت باید عملی شود.

مدیر کل میراثفرهنگی اصفهان، سپس به برخی معضلات موجود که مانع بهره‌برداری بهتر از خانه‌های تاریخی می‌شود، اشاره و اضافه کرد: بسیاری از این خانه‌ها در بافت فرسوده قرار دارند که نه‌تنها دسترسی به آن‌ها مناسب نیست، بلکه محیط آن‌ها هم شرایط اجتماعی خوبی ندارد و سرمایه‌گذار راحت به این حوزه وارد نمی‌شود؛ ‌ اما تلاش شده است از سال گذشته با اعمال سیاست‌های تشویقی، مثل پرداخت تسهیلات بلاعوض پنج تا ۱۰ میلیون تومانی برای مرمت این خانه‌، تا حدی این راه هموار شود. این فرصت مناسبی برای افرادی است که تمایل دارند ملک شخصی خود را به اقامتگاه تبدیل کنند.

مصلحی ادامه داد: اکنون شش خانه‌ی تاریخی در اصفهان به اقامتگاه تبدیل شده‌اند. آن‌ها خانه‌های تاریخی هستند که قبلا کاربری مسکونی داشتند و اکنون در حال مرمت برای تبدیل شدن به اقامتگاه گردشگری هستند.

مدیر میراثفرهنگی اصفهان بیان داشت: موضوع مشوق‌های مالی از سوی اداره‌ی میراثفرهنگی و گردشگری استان اصفهان‌ شامل مرمت نیست، بلکه تغییر کاربری این خانه‌ها به تأسیسات گردشگری است و ما در این بخش کمک می‌کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز