خبرگزاری کار ایران

سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان تاکید کرد:

توجه به پژوهش‌های عرضه محور و تقاضا محور در دانشگاه صنعتی مورد توجه است

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۵۲۶

دانشگاه صنعتی اصفهان طی ۵ سال گذشته بیش از ۷۰۰ طرح پژوهشی با صنایع و سازمان‌های مختلف اجرا کرده است که از ۱۳۸ طرح پژوهشی دانشگاه شش طرح کلان ملی نیزدر حال اجراست.

ایلنا: سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان، با اشاره به اینکه دانشگاه صنعتی اصفهان در آسیا رتبه ۹۵ را به خود اختصاص داده است، گفت: در۱۰ سال گذشته توانستیم فناوری را نیز به حوزه آموزش و پژوهش اضافه کنیم و در طول این سالیان این چرخه فعالیتش را به نحو احسن انجام داده است.

به گزارش ایلنا از اصفهان، سید محمود مدرس هاشمی، با اشاره به اینکه دانشگاه صنعتی اصفهان طی ۵ سال گذشته بیش از ۷۰۰ طرح پژوهشی طبق قرارداد با صنایع و سازمان‌های مختلف اجرا کرده است گفت: از ۱۳۸ طرح پژوهشی دانشگاه شش طرح کلان ملی در حال اجراست.

وی با بیان اینکه در این دانشگاه در حوزه پژوهش دو اصل «عرضه محور» و «تقاضا محور» مورد توجه است، افزود: در بخش تقاضا محور، جامعه صنعتی بیرون از دانشگاه منتظر خروجی‌های دانشگاه است و در بخش عرضه محور، وظیفه دانشگاه تحقیق و پژوهش‌هایی است که اگر به درد امروز نمی‌خورد حداقل مشکل آینده کشور را رفع کند.

مدرس هاشمی، با بیان اینکه درسال‌های گذشته دوره تحصیلات تکمیلی از لحاظ کمی گسترش یافته است، افزود: این گسترش کمی امروز باعثبروز مشکلاتی از جمله تهیه مواد اولیه برای آزمایشگاه‌ها شده است با وجودی که گسترش تحصیلات تکمیلی باید مبتنی بر کیفیت باشد.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه دانشگاه صنعتی درسال ۲۰۱۴ توانسته به پایگاه‌های اطلاعاتی دسترسی پیدا کند، تصریح کرد: به دلیل بدهی‌های زیادی که داشتیم، دانشگاه صنعتی سال ۲۰۱۳ را در دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی از دست داد و خوشبختانه این دسترسی در سال میلادی جدید برای ما باز خواهد شد.

وی با اشاره به بدهی این دانشگاه، گفت: کل بدهی دانشگاه ۲۰ میلیارد تومان است و در سال آینده نیز فقط سه میلیارد تومان برای بحث‌های عمرانی اختصاص یافته است که نسبت به سال گذشته ۴ میلیارد کاهش بودجه را در بحث‌های عمرانی داشته‌ایم؛ البته متاسفانه این کمبود اعتبارات و مشکلات در تمام دانشگاه‌ها وجود دارد.

سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه دانشگاه صنعتی اصفهان سابقه‌ای ۳۵ ساله دارد، افزود: در حال حاضر تعداد اعضای هیئت علمی این دانشگاه به ۵۰۰ نفر رسیده که در ۱۴ دانشکده فعالیت می‌کنند. هم‌چنین دانشگاه صنعتی اصفهان بیش از ۱۰ هزار دانشجو دارد که ۵۰ درصد آن‌ها در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند. در کنار این ۱۴ دانشکده نیز ۵ پژوهشکده و یک پژوهشگاه فعال است.

مدرس هاشمی با اشاره به اینکه هدفمان رسیدن از رتبه ۹۵ آسیا به رتبه ۵۰ است افزود: به دلیل شرایط سال‌های گذشته دانشگاه، برخی اساتید که از افتخارات کشور هستند به صراحت بیان کرده بودند که دیگر نمی‌توانند در این دانشگاه فعالیت کنند و درخواست بازنشستگی داده‌ بودند، اما خوشبختانه وزارت علوم بخشنامه‌ای را مبنی بر بازگشت به کار این بازنشستگان صادر کرده و دانشگاه صنعتی نیز برخی از اساتیدش را بازگردانده است.

وی با اشاره به طرح‌های کلان ملی که در دانشگاه صنعتی اصفهان در حال اجرا است، افزود: طرح «پایش دریایی»، طرح «ابر رایانه شیخ بهایی»، «بومی سازی فناوری‌های زیرسطحی»، «ساخت هواپیمای ملی ۱۵۰ نفره» و بحث«خشکسالی» از جمله طرح‌های در حال اجرای دانشگاه است که متولیان آن‌ها وزارت علوم یا معاونت علمی ریاست جمهوری است. بودجه فاز اول این طرح‌ها تأمین شده و فاز دوم آن به دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد که این مبلغ از عهده وزارت علوم خارج است.

سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: این دانشگاه در دوره مدیریت قبلی به سمتی حرکت می‌کرد که لازم بود تمام دانشگاهیان یک جور فکر، عمل و برطبق سلیقه مدیران رفتار کنند؛ هیئت رییسه جدید با این فضا مشکل داشت چرا که اگر این روند ادامه پیدا می‌کرد دانشگاه با رکود شدید مواجه می‌شد.

وی با اشاره به اینکه تشکل‌هایی در دانشگاه مجوز فعالیت گرفته‌اند، اضافه کرد: برخی‌ها اعتقاد داشتند که مدیریت جدید پایبند به مسائل اسلامی نیست، اما سیاست هیئت رییسه سیاست سکولار نیست مدیران دانشگاه صنعتی تأکید زیادی در حوزه حجاب و عفاف دارند، اما اعتقاد داریم که با زور و فشار هم نمی‌شود کاری از پیش برد.

سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان، گفت: ازافتخارات این دانشگاه درسال جاری آن است که برای نخستین بارجزو سه دانشگاه ایرانی بر‌تر در لیست ۱۰۰ دانشگاه برترآسیا باشد واین نقطه امید و قوتی برای ادامه حرکت علمی این دانشگاه محسوب می‌شود البته همه مدیران، دانشجویان، نخبگان واعضای هیئت علمی قبلی و فعلی درکسب این افتخار سهیم هستند.

مدرس هاشمی، با اشاره به اینکه مهم‌ترین فرآیندی که قرار است در مدیریت جدید دانشگاه صنعتی اصفهان رخ بدهد، جلب مشارکت بیشتر دانشگاهیان در اداره دانشگاه است گفت: مسوولان این دانشگاه بسترسازی فعالیت‌های فرهنگی، نظارت و حمایت را جزو وظایف خود می‌دانند اما معتقدند کار فرهنگی باید توسط خود دانشگاهیان انجام شود.

وی اضافه کرد: ایجاد بسترسازی در امور فرهنگی را یک وظیفه بخش مدیریت و حوزه ریاست دانشگاه می‌دانیم ولی هرگز بر این اعتقاد نداریم که باید بدنه مدیریتی دانشگاه متولی و مجری برنامه‌های فرهنگی در دانشگاه باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز