خبرگزاری کار ایران

نایب رییس اتاق اصفهان و رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران انتقاد کرد:

صادرات مواد معدنی ایران از ما، اشتغال زایی برای چین و ترکیه؟!

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۰۹۰

ایران از نعمت معدن به حد کافی برخوردار است به طوری که می توانیم بگوییم ایران یک جدول مندلیف است و از نظر معادن سنگ های تزیینی هم رتبه بسیار خوبی در دنیا دارد.

ایلنا: نایب رییس اتاق اصفهان و رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: اگر تناسب درستی میان این دو بخش وجود داشته باشد و مسوولان به این مساله توجه کافی بکنند، در بحثصادرات، ایجاد درآمد و اشتغال در حوزه معدن می توانیم رشد قابل ملاحظه ای داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار " ایلنا " از اصفهان، " سیدعبدالوهاب سهل آبادی " تصریح کرد: متاسفانه مواد معدنی کشور ما به صورت خام به کشورهای چین و ترکیه و روسیه صادر می شود، در آن کشورها اشتغال ایجاد می کند و سپس محصول نهایی با پرداخت هزینه حمل و نقل از سوی ما، به کشورمان بر می گردد.

وی عیار سنگ آهن صادراتی را بالای ۵۸ درصد ذکر و عنوان کرد: ما در سال های گذشته در حالی بزرگترین صادرکننده سنگ آهن خام بوده ایم که این ماده معدنی کمترین میزان مواد معدنی در کشور را دارد و تنها در ۳ استان کشور سنگ آهن وجود دارد. از سوی دیگر بزرگترین واردکننده فولاد در خاورمیانه بوده ایم به طوری که در سال گذشته ۱۰ میلیون تن فولاد وارد و ۳۰ میلیون تن سنگ آهن خام را صادر کرده ایم.

وی سرمایه گذاری های بدون مطالعه، تعداد زیاد کارخانه های نورد و میزان بالای مجوزهای صادر شده برای واحدهای جدید در این بخش را از چالش های پیش روی حوزه معدن دانست.

" سهل آبادی " با اشاره به اینکه وجود نیروی انسانی ماهر و فارغ التحصیلان دانشگاهی یکی از مزیت های کشور است، گفت: نیروی انسانی ماهر و فارغ التحصیلان می توانند به جامعه صنعتی و معدنی کشور کمک کنند.

نایب رییس اتاق اصفهان با اعلام اینکه ۱۱۹ کارخانه تولید نورد با ظرفیت ۳۷ میلیون تن در کشور وجود دارد، گفت: ۷۹ واحد از این تعداد فعالند که تولید ۲۴ میلیون تن را دارند و از این میزان ۵۰درصد توسط فولاد مبارکه و ۲۵درصد هم توسط واحدهای ذوب آهن و فولاد خوزستان تولید می شود و ۱۰ میلیون تن هم با مبلغ ۷/۱ میلیارد دلار وارد کرده ایم.

وی ادامه داد: ۹۰ درصد از محصول نورد ما توسط ۵ کارخانه تولید می شود و برای تولید ۸۵ میلیون تن نورد دیگر در ۴۱۷ کارخانه پروانه صادر شده است، در حالی که نیاز نهایی کشور به این محصول تا ۵ سال آینده ۳۰ میلیون تن است، سوال من از مسوولان اینست که آیا این مجوزها با مطالعه و کارشناسی صادر شده است؟

وی اظهار کرد: کل تولید خوراک کارخانه های فولادسازی ما ۱۸ میلیون تن است که در ۱۳ واحد تولید می شود و تنها نیمی از نیاز کشور را در بر می گیرد و ۶۰درصد آن را کارخانه فولاد مبارکه تولید می کند.

وی با بیان اینکه تنها ۹ واحد فعال در زمینه تولید کنستانتره و ۹ واحد هم در زمینه تولید گندله در کشور وجود دارد ابراز کرد: این تعداد جوابگوی نیاز ۴۱۷ واحد تولید نورد نیست و ما در ۲ تا ۳ سال آینده باید آهن اسفنجی و گندله وارد کنیم.

سهل آبادی افزود: چرا نباید از ابتدای چرخه تولید فولاد شروع کنیم و به جای صادرات مواد خام و وارد کردن محصول نهایی، این چرخه تولید را در کشور تکمیل کنیم؟

" سهل آبادی " با تاکید بر لزوم برنامه ریزی در صدور پروانه ها و مجوزهای واحدهای صنایع معدنی گفت: باید در این مورد هم برنامه ریزی بلندمدت و هم کوتاه مدت داشت و از نظرات دانشگاهیان و افراد با تجربه در حوزه فولاد استفاده کرد.

وی با انتقاد از نبود یک سازمان حامی و ناظر بر سرمایه گذاری در واحدهای صنایع معدنی، بیان کرد: کارشناسان محترم وزارت صنعت، معدن و تجات باید بر سرمایه گذاری ها نظارت داشته باشند و با برنامه ریزی صحیح و منطقی سرمایه ها را در جهت صحیح هدایت کنند.

وی افزود: در حالی که کشور ما رو به توسعه است و فولاد یکی از ابزارهای توسعه کشور است، ما داریم نعمت خدادادی منابع معدنی را خیلی ارزان از دست می دهیم.

" سهل آباد " از وزارت صنعت خواست که هر چه سریع تر نسبت به تاسیس و راه اندازی کارخانه های تولید کنستانتره، گندله و آهن اسفنجی اقدام کند.

سهل آبادی انتصاب وزاریی بدون زمینه کاری و تجربی در حوزه صنعت و معدن را از دلایل نامتناسب بودن وضعیت صنعت و معدن کشور دانست.

وی با اشاره به مزیت های کشور در زمینه معادن سنگ های تزیینی گفت: در حالی که سنگ های ۲ تنی ما به دلیل نبود تکنولوژی پرت می شوند، چین از سنگ ۲ کیلوگرمی صادراتی ما بهره می برد. زیرساخت ها باید برای احداثکارخانه های بهره برداری از ضایعات سنگ فراهم شود.

سهل آبادی گفت: که وزارت صنعت در حالی از دیگر ارگان ها می خواهد که جرایم صنعتگران و معدنداران را ببخشند که خودش پروانه معدنداران بدهکار به وزارت صنعت را تمدید نمی کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز