خبرگزاری کار ایران

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به تدوین برنامه جامع کنترل کیفی هوای اصفهان؛

کنترل آلودگی هوای اصفهان برنامه محور شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۵۶۹

۳۰ دستگاه در اجرای " برنامه جامع کنترل کیفی هوای اصفهان " نقش دارند که این برنامه در ۴۰ نقطه شهری در ۸ شهرستان اصفهان، نجف آباد، برخوار، شاهین شهر، خمینی شهر، فلاورجان، مبارکه و لنجان اجرا می‌شود.

ایلنا: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه اصفهان به عنوان یک کلانشهر صنعتی از پتانسیل آلودگی هوای انسان ساز و طبیعی برخوردار است گفت: در حال حاضر ۸ کلانشهر کشور با معضل آلودگی هوا درگیر هستن که این پدیده از دستاوردهای صنعتی شدن و گسترش پدیده شهرنشینی است.
به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، کیومرثکلانتری؛ انتقال کارخانجات گچ و آجر، تأمین و توزیع بنزین یورو ۴، مصرف گاز به عنوان سوخت نیروگاه‌های اصفهان، فعال‌تر شدن مراکز معاینه فنی خودرو‌ها، جلوگیری از تردد خودروهای دودزا، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی، جلوگیری از توسعه بی‌ملاحظه صنایع، توسعه فضای سبز و گسترش خدمات دولت الکترونیک را ازمهم‌ترین بندهای اجرایی برنامه جامع کنترل کیفی هوای اصفهان دانست.
وی با اشاره به اینکه بر اساس دستور استاندار، گزارش‌های ادارات کل حفاظت محیط زیست و مدیریت بحران و دانشگاه‌های صنعتی و اصفهان در زمینه آلودگی هوا تهیه شد وسپس از دل آن‌ها برنامه جامع کنترل کیفی هوای اصفهان» بیرون آمد ادامه داد: استاندار اصفهان از ابتدای فعالیت خود اولویت اصلی استان را حل معضلات زیست محیطی اعلام کرد.
وی افزود: در‌‌نهایت موظف شدیم که ظرف مدت یک ماه و با تلفیق گزارشات به دست آمده، «برنامه جامع کنترل کیفی هوای اصفهان» را به عنوان یک برنامه علمی و اجرایی تدوین کنیم.
کلانتری با اشاره به اینکه «برنامه جامع کنترل کیفی هوای اصفهان» پس از تدوین، در کارگروه «آمایش محیط زیست استان» به بحثگذاشته شده و در‌‌نهایت در روز ۵ بهمن ماه جاری در «شورای برنامه ریزی و توسعه استان» به تصویب رسید، بیان داشت: از این به بعد کنترل آلودگی هوای اصفهان برنامه محور شده است.
وی اظهار داشت: با تدوین «برنامه جامع کنترل کیفی هوای اصفهان» هم افزایی و هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی استان، مدیریت شهری و دانشگاه‌ها در زمینه رفع آلودگی هوا شکل گرفته است که امیدواریم ماحصل آن منجر به کاهش میزان آلودگی هوای اصفهان شود.
وی با بیان اینکه ۳۰ دستگاه اجرایی در اجرای «برنامه جامع کنترل کیفی هوای اصفهان» نقش دارند، گفت: ۵۴ درصد اقدامات اجرایی در این برنامه ماهیت پیشگیرانه و ۴۶ درصد هم ماهیت کنترلی دارد.
کلانتری یادآور شد: «برنامه جامع کنترل کیفی هوای اصفهان» ۴۰ نقطه شهری در ۸ شهرستان اصفهان، نجف آباد، برخوار، شاهین شهر، خمینی شهر، فلاورجان، مبارکه و لنجان را تحت پوشش قرار می‌دهد.
مدیریت شهری؛ بیشترین وظایف را در طرح جامع کنترل کیفی هوای اصفهان دارد
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به اینکه دستگاه‌های دولتی و مدیریت شهری در اجرای «برنامه جامع کنترل کیفی هوای اصفهان» درگیر می‌شوند، یادآور شد: بیشترین وظایف در اجرای این برنامه برعهده مدیریت شهری و شوراهای اسلامی شهر‌هاست.
وی تصریح کرد: این برنامه دارای ۳۸ اقدام اساسی در ۸ محور حمل و نقل و مدیریت ترافیک، سوخت و بهینه سازی مصرف انرژی، منابع ثابت آلاینده، فضای سبز، نظارت و پایش، مدیریت سبز و توسعه انرژی‌های نو، گرد و غبار و فرهنگی و اجتماعی است.
کلانتری با اشاره به اینکه در زمان‌های تشدید آلودگی هوا تصمیمات کوتاه مدت و مقطعی همچون طرح زوج و فرد خودرو‌ها، کاهش ظرفیت تولید صنایع و تعطیل کردن مدارس و ادارات اتخاذ می‌شد، تأکید کرد: مهم‌ترین هدف تدوین و اجرای «برنامه جامع کنترل کیفی هوای اصفهان»، کاهش پایدار آلودگی هوا است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کاهش روزهای ناسالم و افزایش روزهای سالم، تغییر وظایف و مسوولیت دستگاه‌های اجرایی و مدیریت شهری برای دستیابی به هوای سالم و جلب مشارکت همگانی مردمی برای تحقق استانداردهای هوای سالم را به عنوان اهداف تدوین و اجرای این برنامه برشمرد.
کلانتری با اشاره به اینکه کنترل آلودگی هوا امری امکان پذیر است که در کشورهای اروپایی با اجرای دقیق برنامه‌های مربوطه محقق شده است، یادآور شد: تمرکز اجرای «برنامه جامع کنترل کیفی هوای اصفهان»، بر محورهای حمل و نقل و مدیریت ترافیک و منابع ثابت آلاینده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان افزود: دبیرخانه دائمی «برنامه جامع کنترل کیفی هوای اصفهان» به صورت روزانه اجرای این برنامه توسط دستگاه‌های مختلف را رصد می‌کند و نتایج ارزشیابی آن نیز به صورت فصلی در «شورای برنامه ریزی و مدیریت استان» بررسی می‌شود.
وی تصریح کرد: اجرایی شدن «برنامه جامع کنترل کیفی هوای اصفهان» نیازمند این است که رسانه‌ها اطلاع رسانی دقیقی از این برنامه انجام داده و متولیان و دستگاه‌های مسوول در اجرای این برنامه را به مردم معرفی کنند.
کلانتری، با اشاره به اینکه دستگاه نظارتی اجرای این برنامه سازمان حفاظت محیط زیست است، گفت: دبیرخانه دائمی در اداره کل حفاظت محیط زیست استان و شورای راهبری هم در «شورای برنامه ریزی و توسعه استان» مستقر شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز