خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان خبر داد:

تسهیلات ۵ ساله به رانندگان اصفهانی؛ برای اجرای سامانه هوشمند تاکسی / هوشمند سازی ۱۶ هزار تاکسی تاپایان سال

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۹۲۴

تیم فنی پروژه سامانه هوشمند تاکسی در اصفهان، از روش های پیشرفته جهت محاسبه کرایه بر مبنای رعایت عدالت برای مسافر و رانندگان بهره گرفت وبا کار کارشناسی دقیق؛ نهایتا با الگویی بر اساس ساختار محاسبه کرایه در ایران و برخی کشورهای اروپایی و آسیایی، طرحی به نام هوشمند سازی تاکسی، را در اصفهان به مرحله اجرا در آورد.

ایلنا: مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان؛ با اشاره به اجرای طرح هوشمند سازی تاکسی‌ها در اصفهان از نیمه دوم سال گفت: از ۲۴ هزار تاکسی شهر اصفهان، در نظر داریم که در ۶ ماهه سال ۹۳،۱۶ هزار تاکسی را به این سامانه مجهز نماییم، این در حالی است که تاکنون دریک هزار و ۹۰۰ تاکسی این سامانه نصب شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، علیرضا تاجمیر ریاحی، با اشاره به اینکه تجهیزات سامانه هوشمند تاکسی برای ۱۱ هزار تاکسی خریداری شده است تصریح کرد: از ابتدای سال آینده نیز تجهیز ۵ هزارتاکسی آژانس‌های شهر اصفهان به این سامانه آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه هزینه نصب سامانه هوشمند برای تاکسی‌های دربستی ۲ میلیون تومان و برای تاکسی‌های گردشی یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است اظهار داشت: البته به رانندگان وام پنج ساله با سود ۱۵ درصد برای سامانه هوشمند تاکسی اعطا می‌شود که نیازی هم به ضامن ندارد و به عنوان تسهیلات در اختیار تاکسیرانان قرار می‌گیرد.

تاجمیرریاحی، با بیان اینکه شهروندان می‌توانند در تاکسی‌های گردشی از اصفهان کارت استفاده نمایند ولی در تاکسی‌های دربستی علاوه بر اصفهان کارت از کارت‌های بانکی شتاب نیز می‌توانند کرایه خود را پرداخت نمایند افزود: بر اساس قانون نصب این سیستم بر روی تاکسی‌ها الزام شده است ودر حال حاضر سامانه هوشمند تاکسی درخواست رانندگان و شهروندان است.

وی با بیان اینکه از طریق وام بانکی هزینه نصب سامانه ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است، ادامه داد: وام پرداختی به تاکسیرانان در اقساط بلند مدت تا سقف ۶۰ قسط است، به طوری که هر قسط ۴۵ الی ۵۰ هزار تومان می‌شود.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان، تصریح کرد: سامانه هوشمند تاکسی امکان پرداخت الکترونیکی کرایه را فراهم می‌کند از این رو قابل قیاس با تاکسیمترهای قبلی نیست در همین رابطه نیز از ابتدای سال ۹۰ تاکنون نحوه استفاده از سیستم هوشمند به ۳۵ هزار راننده تاکسی آموزش داده شده است و دوره آموزشی با موضوعات جدید نیزاز سال آینده برای رانندگان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در صورتی که موجودی کارت کمتر از مبلغ کرایه باشد، مبلغی از کارت کسر نمی‌شوداظهار داشت:

کارت خوان یکی از مهم‌ترین قسمت‌های این سامانه است که توسط کمپانی eb در کره جنوبی طراحی شده است و از طریق آن کرایه مسافر دریافت می‌شود، این کارتخوان قابلیت پرداخت کرایه از طریق اصفهان کارت و کارت‌های عابر بانک را دارا می‌باشد.

تاجمیر ریاحی بیان داشت: نمایشگر یکی دیگر از اجزای سامانه هوشمند تاکسی است که توسط کمپانی SOC در کره جنوبی طراحی شده و وظیفه نمایش اطلاعات مختلف همانند مسافت سفر، مبلغ کرایه و… را بر عهده دارد. این نمایشگر امکان نمایش نقشه اصفهان و نمایش موقعیت فعلی خودرو روی نقشه را دارا می‌باشد، بطوریکه رانندگان می‌توانند با وارد نمودن مقصد سفر خود از قابلیت مسیریابی این وسیله استفاده نمایند.

وی با بیان اینکه مسافران در لحظه ورود به خودرو یکبار کارت را به دستگاه کارت خوان نزدیک می‌کنند که در ان موقع هیچ مبلغی کسر نمی‌شود اظهار داشت: پس از پایان سفرو توقف تاکسی؛ مسافر اصفهان کارت خود را به مدت چند ثانیه در نزدیکی دستگاه کارتخوان قرار می‌دهد، دراین حالت پایان سفر اعلام و کسر کرایه انجام خواهد شد و در صورتی که موجودی کارت کمترازمبلغ کرایه باشد، مبلغی از کارت کسر نمی‌شود و کرایه می‌بایست نقداً پرداخت گردد.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان ادامه داد: در صورت نزدیک کردن مجدد کارت در این زمان و انتخاب لغو سفر، مبلغی از کارت کسر نخواهد شد و بعد از ۳۰ ثانیه چراغ آغاز سفر سبز رنگ می‌گردد و نزدیک کردن کارت به کارتخوان، به منزله اعلام پایان سفر بوده و کسر کرایه انجام خواهد شد.

وی اظهار داشت: در این روش محاسبه کرایه، پارامترهایی نظیر مسافت طی شده، سرعت حرکت تاکسی، زمان‌های توقف در ترافیک، زمان توقف و انتظار تاکسی بابت مسافر، زمان توقف مسافر بابت تاکسی مانند سوخت گیری تاکسی، طول مدت سفر، شرایط بارندگی باران و برف، نوع وامکانات رفاهی خودرو، اضافه بار مسافر و عواملی از این دست در تعیین مبلغ کرایه نقش ایفا می‌کنند.

تاجمیر ریاحی تصریح کرد: نکته با اهمیتی که شهروندان و مسافران باید مدنظر داشته باشند این است که مقایسه نرخ کرایه محاسبه شده برای یک مسیر خاص با استفاده سامانه هوشمند تاکسی به هیچ عنوان قابل مقایسه با نرخ‌های سنتی تعیین شده برای مسیرهای مختلف نیست و بدلیل عدم وجود ابزارهای پیشرفته الکترونیکی برای محاسبه کرایه تا پیش از این نرخی، بصورت میانگین بر گرفته از کلیه عوامل تاثیر گذار برای مسیرهای مختلف تعیین می‌شده است.

وی اضافه کرد: تمام تاکسی‌های پلاک زرد و سفید اصفهان مجهز به این سامانه می‌شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز