خبرگزاری کار ایران

ایمنی حمل و نقل ریلی، ۲۰ برابرحمل و نقل جاده‌ای‌ست

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۲۱۴

به طور حتم صنعت حمل و نقل کشور نشان دهنده وضعیت اقتصادی و میزان توسعه و همچنین تنظیم کننده آهنگ حرکتی است که در مسیر پیشرفت پیش رو داریم.

ایلنا: با توجه به اینکه گسترش شبکه راه آهن در شریان حیاتی اقتصاد هر کشور نقش عمده‌ای ایفا می‌کند واین نقش در کشور ما به دلیل گستردگی خاک، واقع شدن در مسیر جاده ابریشم و دسترسی کشورهای منطقه به حمل و نقل از طریق شبکه ریلی، اهمیت ویژه‌ای یافته است.

هر چه گستردگی و به تبع آن پیچیدگی روابط میان کشور‌ها بیشتر می‌شود، نقش ارتباطات و حمل و نقل حساستر و عمیق‌تر خواهد شد به طوری که به جرأت می‌توان گفت؛ که حمل و نقل زمینه ساز توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی هر کشور است.

بدون شک حمل و نقل ریلی با توجه به مزایای ذاتی خود از جمله مصرف کم انرژی، ایمنی و رفاه بالا، راحتی بیشتر، اشغال کمتر زمین، استهلاک کمتر، قابلیت بالا در حمل انبوه بار و مسافر، سهم ناچیز در ایجاد آلودگی محیط زیست، قابلیت ترانزیت کالا، ارزانی و در نتیجه ایجاد اشتغال مناسب می‌تواند ارزشهای خود را روز به روز نمایان‌تر سازد.

امروزه حمل و نقل سریع السیر برقی به عنوان یکی از کارآمد‌ترین سیستم‌های جابجایی بارومسافر در دنیا مورد توجه و اهمیت خاص قرار گرفته است. چنانکه از سال ۱۹۸۱ استفاده از این سیستم در دنیا رواج پیدا کرده و در حال حاضر به عنوان یکی از مطلوب‌ترین شیوه‌های حمل و نقل مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازمهٔ ارتقای همه جانبه این صنعت، استفاده از فن آوری‌های نوین، یافته‌های علمی جدید، تحقیقات و نیز پژوهش‌های تخصصی با توجه به کاربردهای صنعتی – ریلی آنهاست، ایمنی حمل و نقل ریلی که از شاخص‌ترین مزیتهای آن به شمار می‌رود، حدود ۲۰برابر جاده‌ای است.

کار‌شناسان معتقدند اگر قرار است حمل و نقل ارزان، کم خطر، سریع و پاک جایگزین روش‌های دیگر حمل و نقل که پرهزینه، خطرناک، کند و آلوده هستند، شود با ید به افزایش سهم حمل و نقل ریلی به عنوان اولی گزینه مهم در این صنعت اندیشید.

مدیر کل راه آهن اصفهان در این زمینه گفت: اصفهان با دارا بودن ۸ درصد از کل شبکه خطوط راه آهن کشور یعنی ۶۴۹ کیلومتر خط اصلی، ۱۸۷ کیلومتر خط فرعی و ۶۶کیلومتر خط صنعتی و تجاری با مجموع ۹۰۲ کیلومتر بیش از ۱۹ درصد از حمل بار با راه آهن را در اختیار دارد و از این نظر در کشور رتبه دوم را کسب نموده است.

حسن ماسوری افزود: از نظر درآمد نیز این اداره کل با اختصاص ۲۰ درصد از کل درآمد راه آهن رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است و با توجه به اینکه جاده‌های اصلی استان حدود ۵ هزار و ۲۰۰کیلومتر یعنی ۸برابر ریل بوده ولی کل بار جابجا شده از طریق جاده کمتر از چهار برابر حمل بار از طریق ریل می‌باشد.

مدیر کل راه آهن استان اصفهان گفت: اقدامات این اداره کل سبب شد تا شاهد کاهش صد درصدی سوانح ریلی در زمینه خروج قطار از خط در ۹ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل باشیم.

وی با اشاره به برنامه تدوینی این اداره کل برای ارتقای سطح ایمنی و کاهش سوانح ریلی و رسیدگی به علل و عوامل وقوع حوادثریلی و تجزیه و تحلیل آن اظهار داشت: در همین خصوص ارتقای ایمنی سیر و حرکت، شناسایی نقاط حادثه خیز و خلاف آن‌ها، ایجاد گذرگاه‌ها در طول خطوط، توجه ایمن سازی حاشیه خطوط و انسداد حریم آن در محل‌های مورد نیاز از جمله اقدامات و تلاش شبانه روزی کارکنان این اداره کل است.

لازم به ذکر است بیش از ۴ماه است حرکت قطار مسافربری اصفهان – تهران و بالعکس به دلیل نارضایتی مردم لغو شده است و مدیر کل راه آهن استان هم گفته واگن‌های این رام در شأن مردم اصفهان نبود، امید است این موضوع در کانون توجه مسئولین قرار گرفته و با یک حرکت منسجم و در جهت رفاه حال مسافرین با توجه به اینکه استان اصفهان یک شهر توریستی است مشکل بطور اساسی حل شود.

یادداشت از: بهمن توکلی فرد، کار‌شناس روابط عمومی و رسانه

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز