خبرگزاری کار ایران

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان اصفهان مطرح کرد:

باید در مسیر احیا و بهره‌وری بهینه از موقوفات قدم برداریم

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۲۹۲

اگر نمی‌توانیم وقف کنیم، می‌توانیم در مسیر احیای موقوفات و بهره‌وری بهینه از موقوفات قدم برداریم و برای تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی حرکت نماییم.

ایلنا: مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان اصفهان با بیان اینکه وقف بهترین ماندگاری است اظهار داشت: در روایات اسلامی آمده است که پرونده انسان پس از مرگ بسته می‌شود مگر آنکه درخت مثمری غرس نماید، چاهی حفر کند، قناتی را جاری سازد، مسجدی را بنیان نهد، قرآنی را بنویسد، عملی از خود به جای گذارد و فرزند صالحی تربیت کند که برای او استغفار نماید از این رو پس از مرگ ثوابش در پرونده عمل وی ثبت می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان؛ حجت‌الاسلام رضا صادقی؛ با تاکید بر اینکه پایه و اساس دین سنت حسنه وقف بوده که به دست ما رسیده است، تصریح کرد: طبق فرمایشان حضرت آیت الله مکارم شیرازی طلاب از مراجع شهریه نمی‌گرفتند و شهریه‌شان از موقوفات بوده است در واقع طلاب طی یک قرن از موقوفات استفاده می‌کردند.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان اصفهان با بیان اینکه دوران صفویه وقف به اوج خود رسیده بود، اظهار داشت: در زمان صفویه آنقدر وقف انجام شده بود که دیگر مکانی برای وقف کردن وجود نداشت از این رو افراد به اهواز رفتند و زمین خریدند و وقف کردند.

وی ادامه داد: اما متاسفانه در دوران پهلوی، رضا شاه که می‌دید موقوفات علما و شیعه را از نظر اقتصادی حمایت می‌کند، موقوفات را از بین برد.

صادقی با اشاره به اینکه حضرت امام(ره) اقدامات مهمی در دوران خود انجام دادند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، احیای موقوفات بود، اضافه کرد: اکنون اکثر مسئولان نیز در سخنان خود اعتقاد قلبی به وقف دارند و وقتی زمان خود را صرف خدمت‌گذاری به خلق می‌کنند در واقع خود را وقف مردم کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه وقف مصادیق زیادی دارد، گفت: یکی از مصداق‌های واقعی وقف، انفاق و صدقه است به طوری که انفاق ۷۲ بار در قرآن کریم آمده است.

این مقام مسئول تاکید کرد: اگر نمی‌توانیم وقف کنیم، می‌توانیم در مسیر احیای موقوفات و بهره وری بهینه از موقوفات قدم برداریم و برای تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی حرکت کنیم.

صادقی در خصوص تکمیل نشدن مصلی اصفهان افزود: در دوران صفویه مسجد امام(ره) ساخته شد اما در نظام جمهوری اسلامی هنوز ساخت مصلی بر روی زمین مانده است.

وی با بیان اینکه با این پول‌ها و اعتبارات نمی‌توان مصلی را تکمیل کرد، تصریح کرد: در این زمینه باید تدبیر شود تا آیندگان به ما افتخار کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان تاکید کرد: این بحثمطرح است که اوقاف میلیاردر است در حالی که اینطور نیست و موقوفه مسجد امام(ره) را نمی‌توان برای مسجد دیگر و یا موقوفه یک امامزاده را برای امامزاده دیگر هزینه کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز