خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون بهداشت و سلامت شورای اسلامی شهر اصفهان:

ایجاد چالش‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی با کاهش جمعیت کشور

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۵۲۳

پائین آمدن نرخ رشد جمعیت در کشور، چالشهای اقتصادی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی زیادی را به دنبال خواهد داشت.

ایلنا: رئیس کمیسیون بهداشت وسلامت شورای اسلامی شهر اصفهان به روند کاهش جمعیت در کشورمان اشاره کرد و افزود: متاسفانه این امر به صورت عمیق مورد ارزیابی قرار نگرفته و ابعاد آن برای مردم و مدیران اجرایی تبیین نشده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا از اصفهان؛ غلامحسین صادقیان با بیان اینکه نرخ رشد جمعیت ایران در ۱۰ سال گذشته پائین‌ترین نرخ در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و حتی نسبت به بعضی از کشورهای اروپایی بوده گفت: همزمانی روند کاهش جمعیت با تغییر ساختاری هرم سنی کشورمان یکی از نکات قابل تامل است، یعنی هرم سنی از یک ساختار کاملاً جوان به ساختاری سالخورده تبدیل می‌شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و سلامت شورای اسلامی شهر اصفهان، جمعیت کشورمان را تا پایان سال ۱۳۹۱ ۷۶ میلیون و ۴۸۷ هزار نفر بیان کرد و افزود: از این میزان جمعیت ۱/۸ درصد افراد سالخورده هستند.

وی با بیان اینکه با روند فعلی رشد جمعیت، تا سال ۱۴۳۰ جمعیت کشورمان به حدود ۷۳ میلیون نفر می‌رسد گفت: این در حالیست که با روند کاهش جمعیت تا سال ۱۴۸۰ این میزان به ۳۱ میلیون نفر خواهد رسید که از این میزان ۵/۴۷ درصد آن افراد سالخورده خواهند بود.

صادقیان، پائین آمدن رشد جمعیت و پیر شدن آن را باعثایجاد چالشهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی در جامعه دانست و تصریح کرد: این روند، کاهش نیروی جوان و کارآمد، قدرت ملی کشور و حمایت­های بین نسلی و افزایش جمعیت سالمند را به دنبال خواهد داشت.

وی به پیام مقام معظم رهبری به «همایش ملی تغییرات جمعیتی و نقش آن در تحولات جامعه» اشاره کرد و گفت: معظم له در این پیام نمای جوان برای کشور را یک مسئله اساسی، مهم و تعیین کننده بیان کرده‌اند و کشورهایی که در دنیا دچار پیری جمعیت شده‌اند به دشواری راه علاجی برای مشکلات ناشی از آن یافته‌اند که برای حل این مشکل کار علمی عمیق و اساسی باید انجام شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و سلامت شورای اسلامی شهر اصفهان، لزوم تلاش برای تغییر آهنگ رشد جمعیت از کاهش به سمت افزایش را مورد تاکید قرار داد و از تلاش‌ها و اقدامات سازنده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این زمینه خبر داد و افزود: برای تحقق کامل این مهم حضور و همکاری تمام ارگان‌ها و نهادهای مرتبط با فرهنگ جامعه از جمله حوزه‌های علمیه، صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ضروریست.

وی کاهش رشد جمعیت را یکی از دغدغه‌های اساسی کشور بیان کرد و از اصحاب رسانه خواست با بررسی کار‌شناسانه و استفاده از تمام فاکتورهای موثر در بحثفرهنگ سازی برای رفع این مشکل از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

صادقیان بر تلاش و اقدامات مسئولان و مدیران استان برای رفع دغدغه‌های کاهش جمعیت تاکید کرد و از مدیریت استان اصفهان خواست دستورالعملهای مرتبط با بحثافزایش جمعیت را در کارگروه‌ها و کمیسیونهای مربوطه به جد پیگیری و از تمام ظرفیتهای استان در اجرای آن‌ها استفاده شود.

وی اختصاص اعتباری قابل توجه در لایحه بودجه سال آینده شهرداری در این خصوص را خواستار شد و گفت: مسئولان شهرداری باید از تمام امکانات رسانه‌ای و اطلاع رسانی خود در جهت فرهنگ سازی و کمک به دانشگاه علوم پزشکی برای تغییر آهنگ رشد جمعیت استفاده کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز