خبرگزاری کار ایران

مجید قیصری؛ نویسنده دفاع مقدس در دومین نشست ادبیات داستانی در اصفهان تاکید کرد:

داشتن دغدغه ذهنی و نوع نگاه در داستان مهم است

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۳۰۳

دومین نشست ادبیات داستانی خط انار ۹دی ماه، با حضور مجید قیصری(نویسنده دفاع مقدس) در میان جمعی از نویسندگان جوان در خانه هنرمندان اصفهان برگزار شد.

ایلنا: دردومین نشست ادبیات داستانی که به میزبانی خانه هنرمندان اصفهان برگزار شد،؛ نویسنده دفاع مقدس به بیان تفاوت‌های خاطره و داستان پرداخت و مهم‌ترین وجه تمایز داستان را عنصر خیال معرفی کرد و گفت: در داستان خیال انگیز بودن دارای اهمیت است، همچنین در داستان عنصری تحت عنوان باورپذیری وجود دارد، در داستان می‌توان از تمامی آثارمکتوب مانند خبر، دایره المعارف و… استفاده کرد تا آن را باورپذیرنمود.

مجیدقیصری افزود: در داستان شما در سطح زندگی نمی‌کنید، داستان باید دارای آغاز درست، تنه قوی و پایان منسجم باشد، داستان همچنین دارای سطح و عمق می‌باشد که در واقع عمق داستان به عنوان لایه زیرین مد نظر ماست.

قیصری در تفاوت خاطره و داستان، داستان را فرزند خاطره دانست و تاکید کرد: قبل از شکل گیری داستان خاطره وجود داشته است، در واقع داستان قدمتی صد ساله دارد و در اروپا پس از دُن کیشوت به وجود آمد و در ایران پس از مشروطیت متولد شد.

وی تصریح کرد: خاطره و داستان مانند پدر و فرزند هستند که در غرب داستان حکم فرزندی را دارد که پدرکُشی کرده یعنی خاطره از یاد رفته است اما در فرهنگ شرقی به دلیل اهمیت دادن به واقعیت هرگز خاطره فدای داستان نمی‌شود و جایگاه خود را دارد.

سخنگوی این برنامه ضمن اشاره به لذت خواندن داستان و دنبال کردن ماجرا و به نتیجه رسیدن در آن تفاوت دیگر خاطره و داستان را وجود زاویه دید در داستان دانست و گفت: به نظر من این تفاوت چندان درست نیست زیرا می توان خاطره‌ای داشت که دارای زاویه دید باشد. متن است که به خوانده می‌گوید با داستان طرف است یا با خاطره و پس از تشخیص متن است که سطح توقع ما تعیین می‌شود.

وی مشکل امروز ادبیات داستانی را خاطراتی دانست که به صورت داستانی روایت شده‌اند و موجب سردرگمی میان خاطره و داستان شده‌اند که معروف‌ترین نمونه را کتاب «دا» معرفی کرد که رمان یا داستان نیست بلکه یک خاطره دیگر نوشت است که به جزئیات زیادی می‌پردازد.

مجید قیصری افزود: در خاطره می‌توان در محیط اطراف و توصیف آن تصرف کرد اما در شخصیت و نگاه نمی‌توان تصرف نمود. در همین راستا است که دیگر نوشت‌هایی که به زندگی نامه داستانی تبدیل شده‌اند ازنظر تاریخی قابل رجوع نیستند.

وی داشتن دغدغه ذهنی و نوع نگاه را در داستان مهم و موثر خواند و گفت: نوع نگاه و دغدغه ذهنی نویسنده است که دست به هر متنی بزند آن را به داستان تبدیل می‌کند در این دومین نشست ادبیات داستانی خط انار دو داستان خوانده و توسط حضار بررسی شد و نکاتی برای بهبود آن‌ها بیان شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز