خبرگزاری کار ایران

کارشناس تولید واحد گالوانیزه و ورق رنگی اعلام کرد:

ارتقاء سیستم های زیست محیطی در شرکت فولاد مبارکه اصفهان

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۹۵۱

با اجرای پروژه بهبود و تثبیت میزان منواکسید کربن خروجی از کوره حلّال سوز(incinerator) خط ورق رنگی گام بزرگی در جهت ارتقا سلامت محیط زیست برداشته شد.

ایلنا: با اجرای پروژه بهبود و تثبیت میزان منواکسید کربن خروجی از کوره حلّال سوز(incinerator‌) خط ورق رنگی گام بزرگی در جهت ارتقا سلامت محیط زیست برداشته شد.

به گزارش ایلنا؛ مسعود مسعودی کار‌شناس تولید واحد گالوانیزه و ورق رنگی در این زمینه افزود: کوره حلّال سوز در خط ورق رنگی وظیفه سوزاندن حلالهای متصاعد شده از رنگ را بر عهده دارد. عدم سوختن کامل حلال‌ها باعثانتشار مقدار زیادی گاز می‌شود که با توجه به رعایت استاندارد‌ها در شرکت فولاد مبارکه اصفهان، میزان خروج این گاز در محدوده نزدیک به حد استاندارد قرار داشت.

وی گفت: با توجه به خط مشی زیست محیطی فولاد مبارکه و تعهدات این شرکت در قبال محیط زیست به محض کشف هرمغایرتی، تلاش‌های گسترده‌ای در جهت رفع آن صورت می‌گیرد و راه حل‌هایی که در این پروژه مطرح گردید عمده‌ترین آن‌ها اعمال تغییرات کلی وتعویض کوره، حلال‌ها بجای سوزاندن آن و اصلاح عملکرد کوره با اعمال کمترین تغییرات در سیستم موجود بود.

ایشان خاطرنشان کرد: پس از بررسی راه حلهای مختلف با توجه به گستردگی مطالب و نیاز به تخصص‌های متعدد، در این زمینه پروژه تحقیقاتی تعریف شد و پس از طی مراحل وگردشکارهای لازم این پروژه به یک شرکت تحقیقاتی داخلی واگذار گردید به دلیل وجود محدودیت‌های فراوان دربرنامه اتوماسیون کوره و همچنین وجود پارامترهای متعدد، رسیدن به راه حل قطعی در زمان کوتاه امکان پذیر نبود لذا تصمیم بر آن شدکه پروژه در دو مرحله: کاهش co وتثبیت شرایط اجرا شود.

ایشان افزود: تحقیقات صورت گرفته در مراحل اولیه نشان داد ابعاد کوره، پایین بودن دمای مشعل و همچنین نحوه ورود و خروج سیال در کوره باعثعدم سوخت کامل می‌شود به همین دلیل قبل و بعد از مشعل قطعه‌های فلزی تعبیه شد تا از طرفی حرکت سیال قبل از ورود به مشعل یکنواخت گردد و از طرفی بعد از مشعل اغتشاش لازم جهت سوختن تمام حلال‌ها ایجاد گردد. ضمن اینکه دمای مشعل از ۶۸۰ به ۷۸۰ افزایش یافت.

مسعود مسعودی گفت: پس از اجرای مرحله اول میزان گاز منواکسید کربن به حدود ۳۵۰ppm رسید لیکن به دلیل نزدیک بودن این عدد به حد استاندارد یعنی ۴۳۵ppm‌ و همچنین تخریب زود هنگام قطعه طراحی شده در جلوی مشعل لازم بود هر ماه این قطعه تعمیر و بازسازی شود لذا نتایج حاصله از اجرای مرحله اول قابل اطمینان و رضایت بخش نبود. به همین دلیل تلاشهایی جهت رسیدن به نتایج قطعی و قابل اطمینان آغاز گردید ضمن اینکه در این راستا مشاوره‌های مفیدی در رابطه با نحوه طراحی و عملکرد کوره‌های جدید، معیارهای اندازه گیری سازمانهای محیط زیست اروپا و همچنین امکان بازیابی حلال بجای سوزاندن آن انجام شد.

کار‌شناس تولید واحد گالوانیزه و ورق رنگی خاطر نشان کرد: در طول مدت اجرای پروژه با استفاده از تجارب کسب شده در مرحله اول و همچنین جمع‌آوری و پردازش اطلاعات کسب شده از منابع مختلف، در هر ماه تغییراتی در جنس و شکل قطعه ساخته شده جلوی مشعل اعمال و نتایج آن ردیابی می‌شد در ‌‌نهایت با تلاش وکوشش کار‌شناسان و پرسنل تولید و تعمیرات واحد در آبان ماه سال جاری قطعه‌ای متناسب با شرایط کار و در نظر گرفتن همه موارد طراحی و جلوی مشعل تعبیه شد، نتایج حاصل از این کار بسیار عالی بود بطوریکه میزان co زیر ۵۰ppm گزارش شد و برای کسب اطمینان اندازه گیری‌ها چندین بار دیگر تکرار شد.

وی افزود: تکرار اندازه گیری‌ها با دستگاه‌ها و شرایط مختلف نتایج اولیه را تایید می‌نمود از طرفی عدم نوسان میزان co و نیز عدم تخریب قطعه طراحی شده مؤید این موضوع است که مشکل کوره زباله سوز رنگی بطور کامل مرتفع شده بطوریکه تمام معیارهای مد نظر سازمان محیط زیست کشورمان رعایت شده ضمن اینکه وجود عوامل ومعیار‌ها مختلف باعثطولانی شدن اجرای پروژه گردید اما در این بین اطلاعات فراوانی را برای سازمان به همراه داشت که ارزش این اطلاعات و خودباوری حاصل شده قابل توجه می‌باشد. رسیدن به نتیجه مطلوب جزء اولویت‌های همه مدیران سازمان در تمام سطوح بود به همین منظور روند اجرای پروژه بطور ویژه پیگیری می‌شد که در ‌‌نهایت با حمایت مدیران و تلاش بی‌وقفه تمامی کارکنان افتخاری دیگر در فولاد مبارکه ثبت شد.

ایشان در پایان از تمامی کارکنان واحد گالوانیزه و رنگی و نیز مدیریت ناحیه نورد سرد، مدیریت محصولات پوشش دار و نهایی و دفتر فنی ناحیه نورد سرد و همچنین واحد تحقیق و توسعه، واحد محیط زیست، واحد نسوز و کلیه عزیزانی که ما را در اجرا و به نتیجه رساندن این پروژه یاری نمودند تشکر و قدردانی نمود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز