خبرگزاری کار ایران

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان عنوان کرد:

از وضعیت مال‌الاجاره هتل عباسی راضی نیستیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۵۲۰

تشویق مردم به سنت حسنه وقف؛ جلب سرمایه‌گذاران واجد الشرایط؛ تحول اقتصادی اوقاف در کنار تحولات نیروی انسانی، به روز رسانی اجارات موقوفات، دریافت بدهی های معوق از مالکین و حل سند موقوفات در اداره ثبت و منابع طبیعی از مهمترین موضوعاتی است که در اداره اوقاف استان اصفهان از جمله اهداف پیش‌رو در نظر گرفته شده است.

ایلنا: مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان که کمتر از دو هفته است که در سمت مدیریت این اداره کل منصوب شده است به مناسبت هفته وقف برنامه‌های این سازمان را در جمع خبرنگاران تشریح کرد و گفت: درقران کریم، ۷۲ مرتبه واژه وقف تکرار شده است، این سنت حسنه در سایر ادیان الهی، از جمله مسیحیت نیز به چشم می‌خورد. اما مهترین نکته آن است که در کنار ترویج فرهنگ وقف و لزوم تشکیل موقوفات جدید، نیاز واقعی و فعلی جامعه نیز، باید مد نظر قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، حجت الاسلام محمد صادقی؛ با اشاره «به روز‌رسانی» اجاره‌های دریافتی اماکن مرتبط با اداره اوقاف و امور خیریه استان اصفهان اظهار داشت: از تمام توان خود برای اجرای عدالت برای اخذ این مبالغ استفاده می‌کنیم.

وی گفت: برای جلوگیری از هر گونه تنش در افزایش اجاره‌ب‌ها، از «روش پلکانی» برای اخذ این مبالغ استفاده می‌کنیم چرا که در این وضعیت تورمی نباید به مردم فشار آورد.

صادقی، با ذکر نمو نه‌ای برای تعامل اداره اوقاف با موقوفه‌ای که در اختیار مردم است اظهار داشت: در مورد منطقه حصه و اینکه با توجه به وضعیت نامطلوب زندگی مردم در این منطقه، تلاش شده است با بهترین شکل ممکن، با مردم و منازل مسکونی آن مدارا شود.

وی تصریح کرد: منطقه حصه نیز وقف است حتی در وقف نامه آن از قنوات نیز نامبرده شده و قنات‌ها وقف شده‌اند، اما با توجه به اینکه مردم این منطقه محروم هستند سازمان اوقاف کل کشور این منطقه را مجزا کرده است و ساکنان آن سالانه مبلغ ناچیزی به اداره کل اوقاف در قالب پول ملک و یا مال‌الاجاره به اداره کل اوقاف پرداخت می‌کنند، اما شهرداری‌ها، آموزش و پرورش و ارگان‌های دیگر باید پرداخت‌های خود را طبق روال انجام دهند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان اظهار داشت: اداره کل اوقاف با تمام ارگان‌ها تعامل خواهد کرد و با تعامل برای احیای موقوفات قدم بر خواهد داشت و قرار است بین ارگان‌هایی که با اوقاف در تعارض هستند یک کمیته تشکیل شود و در قالب آن کمیته مشکلات بر طرف شود.

وی همچنین با اشاره به وضعیت وقفی بخشی از منطقه بهارستان، گفت: نظر نهایی خود را پس از ارزیابی‌های محکم و با اجرای بیشترین عدالت اعلام می‌کنیم، اما همگان بدانند هیچ راهی برای خروج از «وقفیات» وجود ندارد.

صادقی افزود: شهر بهارستان در وقف نامه محمد بهادر خان ثبت و در این وقف نامه آمده است و امروز کار‌شناسان اداره ثبت در حال تعیین محدوده وقفی محمد بهادر خان هستند و در آینده‌ای نزدیک اعلام می‌شود که چه قسمت‌هایی از بهارستان و اصفهانک موقوفه هستند.

وی همچنین در رابطه با اینکه اوقاف هیچ دخالتی در امور عمرانی اداره کل میراثفرهنگی نمی‌کند و نکرده است بلکه تمام فعالیت‌هایش با نظارت میراثفرهنگی انجام می‌شو گفت: مبنای ما بر این است که با میراثفرهنگی تعامل داشته باشیم و باید مقدمات تشکیل کمیته‌ای برای رفع مشکلات این دو ارگان فراهم شود و اگرچه بسیاری از بقاع میراثی هستند و باید حفظ شود، اما لازم است حفظ این بنا‌ها در سایه تعامل انجام گیرد.

صادقی در باره مصلی اصفهان نیز گفت: مصلی یک افتخار برای آینده اصفهان و کشور است، اما تکمیل آن نیازمند اعتبارات دولتی و شهرداری است زیرا اداره کل اوقاف قادر به تامین این اعتبار نیست و جز اندک موقوفه‌ای که درآمد آن ماهیانه ۱۰۰ میلیون تومان هم نمی‌شود، نمی‌تواند از مکان دیگری هزینه احداثمصلی را پرداخت کند.

وی تاکید کرد: ۱۶۷ پرونده موقوفات اصفهان در دادگاه‌ها در حال پیگیری است که در ۷۷ پرونده رای به نفع اوقاف صادر شده است و ۲۲ پرونده نیز مورد اجرایی قرار گرفته است و بقیه پرونده‌ها در جریان هستند.

وی در ادامه گفت: باید موقوفات جدید از جمله وقف در راستای کمک به نخبگان و اعتلای فرهنگ کشور انجام گیرد و کشور امروز به چنین وقف‌هایی نیازمند است چرا که برخی از نخبگان به دلیل نبود امکانات مالی نمی‌توانند طرح‌های خود را به مرحله اجرا بگذارند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با بیان اینکه وقف ویرانگر نیست بلکه موجب پیشرفت جامعه می‌شود و امیدواریم به جایی برسد که مردم و مسؤلان این اتفاق شرعی را به خوبی درک کنند ادامه داد: در سال آتی دو محور برای اوقاف در نظر گرفته شده است یکی تحول اقتصادی در موقوفات و دیگری تحول نیروی انسانی در سازمان اوقاف که بر اساس این دو محور از کار‌شناسان خبره استفاده می‌شود.

صادقی در خصوص وضعیت مال الاجاره هتل عباسی که هم اکنون ۶ میلیون تومان است نیز تصریح کرد: ما هنوز رضایتی از مال‌الاجاره این مکان نداریم و باید اجاره این هتل به روز شود که نظر ما تا ۳۰ میلیون تومان است در حالی که اکنون ماهانه شش میلیون تومان به اداره کل اوقاف پرداخت می‌شود.

وی اضافه کرد: گر چه این هتل هیچگونه بدهکاری، به اداره اوقاف و امور خیریه ندارد اما نظر ما این است که پرداخت اجاره از این موقوفه باید کار‌شناسی شود.

وی افزود: تمام پرونده‌های اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان به صورت الکترونیکی درآمده و وارد سامانه شده است و تمام مردم مطمئن باشند که خط به خط موقوفه‌ها اجرایی می‌شود.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با تاکید بر اینکه این اداره برقراری تعامل با تمام سازمان‌های دولتی و خصوصی، از جمله شهرداری‌ها را به عنوان یک اصل بنا نهاده است، افزود: قرار است کمیته‌ای متشکل از نمایندگان اوقاف و شهرداری، برای حل اختلافات مطرح شده بین این دو نهاد، تشکیل شود.

وی اظهار داشت: البته اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در ارتباط با برخی از اماکن مانند مدرسه چهارباغ، در امورات عمرانی این مکان دخالت نمی‌کند، بلکه تنها هزینه‌های جاری و مدیریتی مدرسه از سوی اوقاف پرداخت می‌شود.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به اینکه در سایت سازمان اوقاف تمامی دخل و خرج‌ها و همچنین مشخصات اماکن متبرکه سرتاسر کشور به طور کامل درج شده است، اظهار داشت: تمامی موجودی یک امامزاده(با اجرای مدیریت‌های خاص) در ‌‌نهایت به خودش برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر استان اصفهان از یک هزار و ۷۰ موقوفه سنددار تک برگی و ۶ دانگ برخوردار است، گفت: تمامی متن یک «وقف‌نامه» با دقت خوانده و اجرا می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز