خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو در دیدار با نمایندگان مردم اصفهان در مجلس تاکید کرد:

جلو برداشت‌های غیرقانونی از بالا تا پایین زاینده‌رود را می‌گیریم

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۴۱۸

وزیر نیرو در دیداربا نمایندگان مردم اصفهان در مجلس به این مسئله تاکید کرد که با ساماندهی مصرف و برداشت از زاینده رود، جلوی هرگونه برداشت غیرقانونی از بالا تا پایین زاینده رود را خواهیم گرفت.

ایلنا: وزیر نیرو با بیان اینکه چالش کم آبی در کشور مورد توجه مقامات عالی کشور نیز قرار گرفته است و امیدواریم کشور بتواند به سلامت این دوره بحرانی را پشت سر بگذارد، گفت: مدیریت بر منابع تنها راه برون رفت از چالش کم آبی کشور است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، حمید چیت چیان اظهار داشت: در شرایط فعلی، میزان منابع موجود و نیاز متقاضیان با هم سازگار نیست و از سوی دیگر بحثکمبود آب در کشور توجه مقام‌های عالی کشور را نیز به خود جلب کرده است؛ ‌بنابراین در نخستین گام باید با مدیریت مصرف، به صورت جدی با این مشکل برخورد کرد و نسبت به رفع آن کوشید.

وی با اشاره به اینکه برای مقابله با کمبود آب، باید هزینه سنگینی را برای استفاده از منابع غیرمتعارف و آب شیرین کن‌ها متحمل شویم، بیان داشت: مدیریت صحیح بر منابع آب، تنها راه برون رفت از چالش کم آبی موجود در کشور است.

وزیر نیرو با ابراز خشنودی از اینکه نمایندگان مسائل جزیی کشور را نیز با وزیران در میان می‌گذارند تصریح کرد: تعامل بین نمایندگان و وزارت نیرو سبب خواهد شد تا با همکاری یکدیگر بتوانیم مشکلات را مورد ارزیابی قرارداده و از تمام ظرفیت‌های موجود برای رفع چالش‌ها و همچنین انجام رسالت بزرگ وزارت نیرو بهره بگیریم.

چیت چیان با اشاره به خشکسالی‌های اخیر در سال‌های گذشته که سبب کم آبی در کشور شده است، گفت: در سال آبی ۹۲ - ۹۱ میزان بارش‌های کشور ۲ درصد کمتر از متوسط ۵۰ سال گذشته بوده اما میزان روان آب‌های کشور ۴۶ درصد کاهش داشته و در چنین شرایطی بین نیاز‌های ما و منابع قابل دسترس، تفاوت قابل ملاحظه‌ای وجود دارد.

وی با درخواست از نمایندگان اصفهان برای تعامل بیشتر با وزارت نیرو و ارائه نظر کار‌شناسی و سازنده در خصوص چالش‌های موجود در این استان پیش از تشدید مشکلات، گفت: هم اکنون کار‌شناسان و متخصصان وزارت نیرو در حال بررسی مشکلات آبی استان اصفهان هستند. با بررسی مسائل آبی اصفهان، تمام نیازهای آب شرب، صنعت، کشاورزی و نیازهای زیست محیطی این استان تا افق ۱۴۱۰ مشخص و براساس آن نتیجه گیری و تصمیم گیری نهایی انجام خواهد شد.

وزیرنیرو خاطرنشان کرد: ما هرچه در منطقه تلاش کنیم نمی‌توانیم به اندازه نیازمان به منابع دسترسی داشته باشیم و با توجه به اینکه میزان مصرف آب روزانه هر فرد در این منطقه بین ۲۶۰ تا ۳۰۰ لیتر یعنی بیش از ۲ برابر متوسط مصرف جهان است، تنها راه برون رفت مدیریت در مصرف و منابع آبی خواهد بود.

وی افزود: باید در مصارف تمام بخش‌های صنعت و کشاورزی و… بازنگری شود و به ویژه در بخش کشاورزی با تغییر نوع کشت و شیوه آبیاری، وضعیت موجود را اصلاح کنیم.

چیت چیان با بیان اینکه مدیریت مصرف یکی از محورهای اصلی برنامه‌های وزارت نیرو است و همگی باید تلاش کنیم تا مدیریت یکپارچه حوضه‌ای اجرایی شود، تصریح کرد: با ساماندهی مصرف و برداشت از زاینده رود، جلوی هرگونه برداشت غیرقانونی از بالا تا پایین زاینده رود را خواهیم گرفت.

وزیر نیرو با اظهار تاسف از اینکه خشکسالی‌های چند ساله اخیر سبب بروز مشکلاتی برای حوضه‌های خوزستان، اصفهان و دیگر نقاط کشور شده است، افزود: تمام استان‌ها و حوضه‌ها از مشکل کم آبی رنج می‌برند؛ بنابراین با تدبیر و تعامل و صبر، ‌ امیدواریم تمام مردم دست در دست هم داده و به کمک وزارت نیرو بشتابند و با اجرایی کردن توصیه‌های کار‌شناسی و همکاری متقابل کمک کنند تا به سلامت این دوره بحرانی را پشت سر بگذاریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز